Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru Legacy - ve všech směrech lepší (II)

Podélně uložená bezestupňová převodovka Lineartronic s řetězovým rozvodem, představující základ hnacího ústrojí Subaru příští generace pro osobní vozy se stálým pohonem všech kol, je na světových trzích novinkou (v nabídce pro 2.0i a 2.5i/2.5i Sport).

Výhodou je účinné využití celého spektra otáček motoru. Legacy 2.5 turbo je vybaveno pětistupňovou automatickou převodovkou (5AT) zajišťující čitelné ovládání s hladkou změnou převodů. Používá se rovněž nová šestistupňová manuální převodovka o nízké hmotnosti a kompaktních rozměrů. Oproti stávající 5MT narostla hmotnost jen o 5 kg. Montuje se do verze s nepřeplňovaným zážehovým motorem 2.0 a s dieselem 2.0.

Podélně uložená bezestupňová převodovka Lineartronic s řetězovým rozvodem, představující základ hnacího ústrojí Subaru příští generace pro osobní vozy se stálým pohonem všech kol, je na světových trzích novinkou. Největší výhodou je účinné využití celého spektra otáček motoru. V případě převodovky Lineartronic se výhoda využívá v maximální možné míře, přičemž výsledkem je lineární a přirozená charakteristika s kontrolou nad vozem.
V mechanizmu pro přenos točivého momentu se namísto obvyklého kovového řemene používají řetězy, které spojují dvě řemenice tvořící základ variátoru (rychlostní skříně). Nová konstrukce se vyznačuje kompaktními rozměry a vyšší účinností přenosu sil. Výborná účinnost přenosu sil se odráží v nižší spotřebě paliva (- 5 % oproti jednotkám s řemenem), zejména u převodových stupňů s převodem menším než jedna. Hlavní řemenice je mj. odsazena od klikového hřídele, aby se snížily odporové síly variátoru v důsledku víření oleje. Nižšího tření řetězu a ztrát v hydraulickém systému se dosahuje přesnou regulací hydraulického tlaku v závislosti na točivém momentu. V porovnání s tradičními automatickými i manuálními převodovkami je bezestupňová převodovka se dvěma řemenicemi při podélné zástavbě náročnější na prostor, a to ve svislém i vodorovném směru. Je proto nutné zajistit dostatečný rozsah převodových poměrů, které jsou k dispozici. Díky řetězu bylo možné zmenšit rozměry řemenice. Primární řemenice je umístěna v horní části pomocí ozubeného kola za klikovým hřídelem motoru, čímž se převodovka zúžila, aby zůstal k dispozici dostatečný prostor pro nohy předních cestujících. S výhodou kompaktních rozměrů mezi středy řemenic v porovnání s běžnou bezestupňovou převodovkou bylo dosaženo převodového poměru v rozsahu 6,3 díky zvětšení rozdílu mezi minimálním a maximálním průměrem řemenic. To se odráží v lepším výkonu motoru i nižší spotřebě. Bezestupňová převodovka nabízí šest pevných poměrů, které slouží jako virtuální převodové stupně. Díky využití všech zkušeností nahromaděných před vznikem elektronicky řízené bezestupňové převodovky bylo dosaženo výtečné odezvy a ovladatelnosti, jako je např. změna převodových poměrů v čase kratším než 100 ms umožňující sportovní jízdu. Manuální řazení usnadňují páčky montované pod volantem. Jednoduché a snadné ovládání zajišťuje i přímá kulisa řazení se čtyřmi různými polohami.

Nový model dále vylepšuje bezpečnostní parametry díky přepracované konstrukci karoserie a kolébkovému rámu motoru. Proto vykazuje lepší ochranu v případě nárazu v jakémkoli směru. Podle typu převodovky jsou k dispozici tři typy centrálního diferenciálu, který je základem systému AWD.

Stálý pohon všech kol s aktivním rozdělováním točivého momentu (2.0i a 2.5i Lineartronic)
Nepřetržitě sleduje provozní podmínky všech čtyř kol, točivý moment motoru a údaje stabilizačního systému VDC. Na změny povrchu vozovky reaguje přerozdělováním točivého momentu mezi kola přední a zadní nápravy. Výsledkem jsou vynikající záběrové schopnosti a stabilita jízdy.


Stálý pohon všech kol s proměnlivým rozdělováním točivého momentu (2.5GT)
K rozdělování síly pomáhá planetový převod, rozdělující točivý moment mezi kola přední a zadní nápravy v poměru 45:55 s upřednostňováním zadní nápravy. Umožňuje hladkou spolupráci s výkonným motorem a umožňuje lepší průjezdy zatáčkami při dynamické jízdě. Pracuje v kombinaci s pětistupňovou automatickou převodovkou.

Stálý pohon všech kol s centrálním diferenciálem s omezenou svorností a viskózní spojkou (2.0i a 2.0D 6MT)
Tento systém spojuje centrální diferenciál s kuželovými koly se základním rozdělením hnacího momentu v poměru 50:50 a viskózní spojku pro diferenciál s omezenou svorností. Při prokluzu předního nebo zadního kola upraví viskózní spojka hnací moment tak, aby zůstala zachována co nejvyšší trakce. Pracuje v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou.

Do výbavy patří systém SI-DRIVE pro řízení motoru a převodovky s třemi různými jízdními režimy.
Režim Intelligent nabízí především jemné dávkování výkonu a je ideální volbou ke snížení spotřeby ve městě a přesunech na dlouhé vzdálenosti.
Režim Sport se vyznačuje přímočarou akcelerací s výtečnou odezvou a je vhodný pro jízdu v zatáčkách.
Režim Sport Sharp je zaměřen na akceleraci a nejlépe jej využijete v případech, kdy hlavní roli hraje potěšení z jízdy.

Řízení dostalo nový sportovní charakter. Lehký a tuhý sloupek řízení nabízí kvalitní a přesnou zpětnou vazbu. Verze s převodovkou Lineartronic nebo pětistupňovou automatickou jsou vybaveny páčkami pod volantem. Všechny ovládací prvky jsou pečlivě a přehledně uspořádány, což zlepšuje ovladatelnost a umožňuje vychutnat si jízdu s manuálním

Standardní výbavou je stabilizační systém VDC s protiprokluzovou funkcí. Výborná stabilita je výsledkem nepřetržitého sledování informací poskytovaných z nejrůznějších senzorů, na které vůz reaguje citlivým řízením systému ABS, TCS, diferenciálu s omezenou svorností (řízení trakce) a stabilizačního systému VDC. Vůz využívá upravený podvozek zajišťující bezpečnou a pohodlnou jízdu. Staví přitom na koncepci dynamického ovládání podvozku Subaru D3C.

JL, 13.10.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar