Subaru Legacy - ve všech směrech lepší (I)
Legacy slaví dvacáté narozeniny. Během čtyř generací Subaru představilo jedinečné technologie, jako stálý pohon všech kol (AWD), motor s protiběžnými písty (konstrukce boxer) vznětový motor boxer a nyní bezestupňovou převodovku, poprvé uložená podélně v kombinaci s 4WD.
Do konce roku 2008 se vyrobilo přes 3,6 mil. vozů s označením Legacy (včetně verze Outback). Pátá generace přináší větší radost z jízdy a silnější sportovní charakter. K tomu přispívá vynikající jízdní chování a spolehlivost vycházející z plochého motoru a pohonu Symmetrical AWD, které Subaru zdokonaluje již 20 let od zrození Legacy.
Nové Legacy se nabízí jako sedan a kombi s nabídkou čtyř pohonných jednotek. Vůz má lepší jízdní vlastnosti, ovladatelnost v zatáčkách a decelaraci. Zároveň představuje nové pojetí designu s karoserií nabízející pohodlný vnitřní prostor a vzbuzující emoce.
Kombi přináší vysokou užitnou hodnotu a praktičnost, při zachování jízdních výkonů typických pro Legacy, hodných označení „sportovní kombi“. Oproti předchozí generaci se zvětšil prostor pro zavazadla na 526 l, při sklopených sedadlech 1726 l (sedan 486 l), mj. zásluhou nového zavěšení kol zadní nápravy s dvojitými lichoběžníky. Kombi upoutá pozornost při pohledu zvenčí i nápadným zadním D-sloupkem.
Základní model pohání plochý zážehový čtyřválec boxer 2.0 DOHC, který vykazuje nízkou míru vibrací. U nového modelu byla snížena hmotnost motoru a vylepšen průběh točivého momentu. Do vozu se montuje buď nová bezestupňová převodovka Lineartronic, nebo šestistupňová manuální. Standardní součástí výbavy je stabilizační systém VDC s protiprokluzovou funkcí.
Model s plochým zážehovým čtyřválcem 2.5 SOHC se vyznačuje snadnou ovladatelností a vyšším točivým momentem v pásmu nízkých otáček. Díky nižší hmotnosti motoru v kombinaci s převodovkou Lineartronic se snížila spotřeba paliva na úroveň atmosférického zážehového 2.0. S touto převodovkou lze řadit také páčkami pod volantem. Vyšší zdvihový objem válců zpříjemňuje jízdu díky výše položené křivce točivého momentu při zachování sportovního projevu jízdy. Vozy jsou vybaveny pneumatikami 215/50 R17 a litými 17“ koly.
V nabídce nechybí ani vznětový přeplňovaný boxer 2.0 DOHC ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou, která je zárukou vysoké hospodárnosti provozu, ale i sportovních jízdních výkonů.
Sportovní verzi pohání plochý zážehový čtyřválec 2.5 DOHC turbo, jehož přeplňování bylo přestavěno s cílem dosáhnout hladšího nástupu účinku turbodmychadla.
Nové Legacy přichází s vyšší úrovní pohodlí pro všechny cestující .Nárůst výšky, šířky a rozvoru náprav se odrazil ve zvětšení interiéru, kdy oproti předchozí generaci narostla výška interiéru o 40 mm, vzdálenost mezi sedadly předu se prodloužila o 30 mm a mezi předními a zadními sedadly o 62 mm. U kombi se zvětšila výška i šířka zavazadelníku, nicméně hloubka zůstala nezměněna, výklopnou záď lze otevřít mikrospínačem.
Před řidičem je čtveřice ukazatelů v ozdobných kroužcích, uprostřed displej LCD. Kvůli lepší čitelnosti jsou ukazatele i displej stále podsvícené, i ve dne. Ukazatele mění barvy: při zapnutém zapalování jsou světle modré, při vypnutém zase bílé.
Poprvé od Subaru 1000 (první kompaktní Subaru z roku 1966) byla přepracována koncepce uložení motoru s cílem snížit vibrace i hluk. Místo tradičního přímého spojení s karoserií je motor s převodovkou namontován prostřednictvím kolébkového rámu, který po stranách přesahuje převodovou skříň.
Opěrná část rámu je navržena tak, aby se maximálně utlumily vibrace motoru, zejména při volnoběhu. Např. hlavní pružný blok je naplněn kapalinou a motor podepřen ve čtyřech bodech. Kolébkový rám pomáhá zamezit vibracím tím, že motor je přesně umístěn v ose přenosu točivého momentu. Na kolébkový rám jsou připevněny také prvky zavěšení předních kol a elektrický posilovač řízení. V případě čelní kolize se kolébkový rám prohne a motor se ideálním způsobem zatlačí vzad.
Na přední nápravě jsou vzpěry McPherson. Ke zvýšení tuhosti přispělo upevnění spodního ramene ke kolébkovému rámu motoru a vůz má lepší odezvu na pokyny od volantu. Zvětšil se rovněž průměr stabilizátoru, což se odrazilo ve větší klopné tuhosti bez nutnosti zvyšovat tuhost pružin. Vůz lépe drží stopu v zatáčkách, bez negativních dopadů na jízdní pohodlí. K lepšímu držení stopy přispělo kromě většího rozchodu kol i zvětšení zdvihu systému odpružení ve spojení s optimalizovanou geometrií kol.
Zavěšení kol zadní nápravy řeší dvojité lichoběžníky o nízké zástavbové výšce. Konstrukce je dvojnásobně odolná vůči vibracím, kde jsou všechna ramena zavěšení i diferenciál zadní nápravy připevněny k nápravnici prostřednictvím pouzder, přičemž mezi nápravnicí a karoserií vozidla jsou pouzdra velkého průměru.
Legacy používá tlumiče s nízkým třením pro lepší jízdní vlastnosti i pohodlí. Díky optimalizaci konstrukce tlumičů můžeme lehce a snadno projíždět zatáčky a dosahovat vysoké jízdní výkony. Ve verzích Sport jsou použity tlumiče Bilstein (s obrácenými vzpěrami vpředu/ klasické postavení vzadu), které přispívají ke sportovnímu charakteru jízdy. Vyladění tlumičů speciálně pro pneumatiky o velikosti 18" vyvolává pocity vysoké tuhosti při jízdě, ovšem při zachování hladkého charakteru jízdy. U všech provedení se používají kotoučové brzdy se systémy ABS a EBD (elektronické rozdělování brzdné síly).
Užitné vlastnosti vozidla dále zvyšuje elektronická parkovací brzda nebo systém pro rozjezd v kopci. Pokud je aktivní, systém automaticky použije brzdu v případě zastavení vozidla na svahu o sklonu nejméně 5 % a uvolní při rozjezdu. Funguje při rozjezdu do svahu i ze svahu.
Zážehové motory
Vznětový motor
Pozn. Údaje pro verzi sedan, objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h. zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
Rozměry
Sedan|4730 x 1780 x 1505|2750 mm
Kombi|4775 x 1780 x 1535|2750 mm
Dokončení zítra
JL, 12.10.2009
Nové Legacy se nabízí jako sedan a kombi s nabídkou čtyř pohonných jednotek. Vůz má lepší jízdní vlastnosti, ovladatelnost v zatáčkách a decelaraci. Zároveň představuje nové pojetí designu s karoserií nabízející pohodlný vnitřní prostor a vzbuzující emoce.
Kombi přináší vysokou užitnou hodnotu a praktičnost, při zachování jízdních výkonů typických pro Legacy, hodných označení „sportovní kombi“. Oproti předchozí generaci se zvětšil prostor pro zavazadla na 526 l, při sklopených sedadlech 1726 l (sedan 486 l), mj. zásluhou nového zavěšení kol zadní nápravy s dvojitými lichoběžníky. Kombi upoutá pozornost při pohledu zvenčí i nápadným zadním D-sloupkem.
Základní model pohání plochý zážehový čtyřválec boxer 2.0 DOHC, který vykazuje nízkou míru vibrací. U nového modelu byla snížena hmotnost motoru a vylepšen průběh točivého momentu. Do vozu se montuje buď nová bezestupňová převodovka Lineartronic, nebo šestistupňová manuální. Standardní součástí výbavy je stabilizační systém VDC s protiprokluzovou funkcí.
Model s plochým zážehovým čtyřválcem 2.5 SOHC se vyznačuje snadnou ovladatelností a vyšším točivým momentem v pásmu nízkých otáček. Díky nižší hmotnosti motoru v kombinaci s převodovkou Lineartronic se snížila spotřeba paliva na úroveň atmosférického zážehového 2.0. S touto převodovkou lze řadit také páčkami pod volantem. Vyšší zdvihový objem válců zpříjemňuje jízdu díky výše položené křivce točivého momentu při zachování sportovního projevu jízdy. Vozy jsou vybaveny pneumatikami 215/50 R17 a litými 17“ koly.
V nabídce nechybí ani vznětový přeplňovaný boxer 2.0 DOHC ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou, která je zárukou vysoké hospodárnosti provozu, ale i sportovních jízdních výkonů.
Sportovní verzi pohání plochý zážehový čtyřválec 2.5 DOHC turbo, jehož přeplňování bylo přestavěno s cílem dosáhnout hladšího nástupu účinku turbodmychadla.
Nové Legacy přichází s vyšší úrovní pohodlí pro všechny cestující .Nárůst výšky, šířky a rozvoru náprav se odrazil ve zvětšení interiéru, kdy oproti předchozí generaci narostla výška interiéru o 40 mm, vzdálenost mezi sedadly předu se prodloužila o 30 mm a mezi předními a zadními sedadly o 62 mm. U kombi se zvětšila výška i šířka zavazadelníku, nicméně hloubka zůstala nezměněna, výklopnou záď lze otevřít mikrospínačem.
Před řidičem je čtveřice ukazatelů v ozdobných kroužcích, uprostřed displej LCD. Kvůli lepší čitelnosti jsou ukazatele i displej stále podsvícené, i ve dne. Ukazatele mění barvy: při zapnutém zapalování jsou světle modré, při vypnutém zase bílé.
Poprvé od Subaru 1000 (první kompaktní Subaru z roku 1966) byla přepracována koncepce uložení motoru s cílem snížit vibrace i hluk. Místo tradičního přímého spojení s karoserií je motor s převodovkou namontován prostřednictvím kolébkového rámu, který po stranách přesahuje převodovou skříň.
Opěrná část rámu je navržena tak, aby se maximálně utlumily vibrace motoru, zejména při volnoběhu. Např. hlavní pružný blok je naplněn kapalinou a motor podepřen ve čtyřech bodech. Kolébkový rám pomáhá zamezit vibracím tím, že motor je přesně umístěn v ose přenosu točivého momentu. Na kolébkový rám jsou připevněny také prvky zavěšení předních kol a elektrický posilovač řízení. V případě čelní kolize se kolébkový rám prohne a motor se ideálním způsobem zatlačí vzad.
Na přední nápravě jsou vzpěry McPherson. Ke zvýšení tuhosti přispělo upevnění spodního ramene ke kolébkovému rámu motoru a vůz má lepší odezvu na pokyny od volantu. Zvětšil se rovněž průměr stabilizátoru, což se odrazilo ve větší klopné tuhosti bez nutnosti zvyšovat tuhost pružin. Vůz lépe drží stopu v zatáčkách, bez negativních dopadů na jízdní pohodlí. K lepšímu držení stopy přispělo kromě většího rozchodu kol i zvětšení zdvihu systému odpružení ve spojení s optimalizovanou geometrií kol.
Zavěšení kol zadní nápravy řeší dvojité lichoběžníky o nízké zástavbové výšce. Konstrukce je dvojnásobně odolná vůči vibracím, kde jsou všechna ramena zavěšení i diferenciál zadní nápravy připevněny k nápravnici prostřednictvím pouzder, přičemž mezi nápravnicí a karoserií vozidla jsou pouzdra velkého průměru.
Legacy používá tlumiče s nízkým třením pro lepší jízdní vlastnosti i pohodlí. Díky optimalizaci konstrukce tlumičů můžeme lehce a snadno projíždět zatáčky a dosahovat vysoké jízdní výkony. Ve verzích Sport jsou použity tlumiče Bilstein (s obrácenými vzpěrami vpředu/ klasické postavení vzadu), které přispívají ke sportovnímu charakteru jízdy. Vyladění tlumičů speciálně pro pneumatiky o velikosti 18" vyvolává pocity vysoké tuhosti při jízdě, ovšem při zachování hladkého charakteru jízdy. U všech provedení se používají kotoučové brzdy se systémy ABS a EBD (elektronické rozdělování brzdné síly).
Užitné vlastnosti vozidla dále zvyšuje elektronická parkovací brzda nebo systém pro rozjezd v kopci. Pokud je aktivní, systém automaticky použije brzdu v případě zastavení vozidla na svahu o sklonu nejméně 5 % a uvolní při rozjezdu. Funguje při rozjezdu do svahu i ze svahu.
Zážehové motory
Typ | 2.0i | 2.5 | 2.5 GT |
Objem | 1994 | 2457 | 2457 |
Výkon | 11O(150)/6000 | 123(167)/5600 | 195(265)/5600 |
Toč.moment | 196/3000 | 229/4000 | 350/2400-5200 |
Převodovka | 6MT | Lin. | 5 MT |
Rychlost | 210 | 210 | 245 |
Zrychlení | 9,5 | 10,3 | 6,2 |
Spotřeba | 11,8/6,7/8,5 | 11,0/6,2/8,0 | 14,9/8,1/10,6 |
Vznětový motor
2.0D | |
Objem | 1998 |
Výkon | 110(150)/3600 |
Toč.moment | 350/1800-2400 |
Převodovka | 6MT |
Rychlost | 206 |
Zrychlení | 9,3 |
Spotřeba | 7,5/5,1/5,9 |
Pozn. Údaje pro verzi sedan, objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h. zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
Rozměry
Sedan|4730 x 1780 x 1505|2750 mm
Kombi|4775 x 1780 x 1535|2750 mm
Dokončení zítra
JL, 12.10.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout