Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru Legacy - po všech stránkách nový

Na autosalonu v New Yorku bude ve středu poprvé představen nový sedan Subaru Legacy, páté generace, který pochopitelně používá stálý pohon všech kol symmetrical All-Wheel-Drive (AWD), stejně jako originální plochý motor boxer s protiběžnými písty.

Subaru Legacy postavený na nové podlahové plošině nabídne prostornost srovnatelnou s nejprodávanějšími sedany střední třídy na severoamerickém trhu, jejichž hlavními atributy je úroveň pohodlí a velikost prostoru pro cestující. Oproti předchozí generaci je o 35 mm delší, 90 mm širší a 80 mm vyšší. Převisy karoserie se zkrátily o 45 mm, ale rozvor náprav byl prodloužen o 80 mm, což přispělo ke zvětšení prostoru pro nohy zadních cestujících. Zvětšil se i zavazadelník, který je prostornější než u předchozí generace, a vyznačuje se širším vstupním otvorem a nižším umístěním.
Nové Legacy vycházející z designové studie „Presence“ přichází s pokrokovým ztvárněním vnějšku vozu, spojující výrazný vzhled, atraktivitu, užitnou hodnotu a sportovní naturel. Nápadně vytažené podběhy kol odrážejí výkon stálého pohonu všech kol Symmetrical AWD.
Kabina s dynamickým designem a mělčí přístrojovou deskou evokuje sportovní duch vozu, zatímco zakulacené zadní partie orámované sdruženými světly vypovídají o robustnosti a výkonnosti tohoto modelu. Obě přední sedadla zajišťují vynikající úroveň pohodlí a skvělé boční vedení. Sedadlo řidiče může být seřiditelné v 10 směrech, včetně elektricky nastavitelné bederní opěry, sedadlo předního spolujezdce elektricky nastavitelné ve 4 směrech.
Nový design tříramenného volantu evokuje sportovní pocity, přičemž volant je vybaven i tlačítky ovládání audio soustavy a tempomatu. U verzí s automatickou převodovkou nebo bezestupňovou převodovkou Lineartronic™ se pod volantem nacházejí i páčky řazení.
Pod kapotou najdeme zdokonalené motory konstrukce Boxer vyznačující se velmi nízkou spotřebou paliva. Verze určené pro americký trh se budou dodávat se třemi typy motorů.

Typ2.5i2.5GT3.6R
Objem245724573630
Výkon170/5600265/5600256/6000
Toč.moment230/4000350/2000335/4400
Převodovka6MT/Lin.6MT5AT


Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min

Motor 2.5 SOHC
Motor se sacím potrubím z pryskyřic je nyní lehčí a vykazuje mohutnější točivý moment v pásmu nižších otáček. Lepší spotřeby paliva bylo dosaženo účinnějším chlazením motoru v oblasti hlavy válců.


Motor 2.5 DOHC Turbo
Konstrukční změny turbodmychadla se odrazily ve vyšším výkonu a nižší
hladině emisí. Nejvyššího točivého momentu motor dosahuje již kolem 2000/min a udržuje i ve vyšších pásmech otáček. Samotné turbodmychadlo je umístěno přímo pod přední částí klikového hřídele. Díky tomu se zkracuje dráha výfukových plynů, zlepšuje odezva s hladším nástupem turbodmychadla a snižuje hladina emisí. Nižší zástavba turbodmychadla přispívá k dalšímu snížení těžiště vozu, což se odráží v lepším rozložení hmotnosti.


Motor 3.6 DOHC
Lehký a kompaktní motor vykazuje stejné vnější rozměry jako předchozí agregát 3.0. Aktivní řídicí systém časování ventilů (AVCS) zajišťující proměnné časování sacích i výfukových ventilů optimalizuje dávkování výkonu v celém spektru otáček motoru a napomáhá ke snížení emisí vozu. Nový agregát nabízí vyšší výkon než 3.0, ale je i hospodárnější.

Atmosférický motor 2.5 pracuje v součinnosti s řetězovou bezestupňovou převodovkou, která je první převodovkou svého druhu s podélným uložením, určenou pro sériové vozy se stálým pohonem všech kol AWD.
Bezestupňové převodovky používající speciální lamelové řetězy vykazují nižší míru tření a vyšší dimenzování přenosu točivého momentu, a umožňují tak dosáhnout nižší spotřeby paliva než podobné převodovky s řemenovým náhonem. Převodovka Lineartronic™ používá řemenice o menším průměru, což se odráží v kompaktnějších rozměrech celé jednotky. Díky výrazným rozdílům v průměru nejmenší a největší řemenice pak bezestupňová převodovka nabízí nekonečný počet virtuálních převodových „stupňů“, aby motor mohl pracovat vždy v nejúčinnějším pásmu otáček.
Zajišťuje hladké zrychlování s lineární odezvou na pokyny od plynového pedálu. K tomu napomáhá dokonalé vyvážení mezi dávkováním točivého momentu a otáčkami motoru. Disponuje i režimem ručního řazení, jejž může řidič podle chuti sám aktivovat. Zde se používá šestice přednastavených virtuálních stupňů, a tak řidič může ručně „řadit“ pomocí ovládacích páček pod volantem. V porovnání s běžnými automatickými převodovkami s režimem sekvenčního řazení je odezva na pokyny k přeřazení rychlejší a hladší.
K dispozici bude ještě pětistupňová automatická převodovka a šestistupňová manuální, která díky širšímu odstupňování zajišťuje výtečnou spotřebu paliva, lepší jízdní chování a tišší chod v pásmu vyšších otáček.
Motor je uložen v kolébkovém rámu, na rozdíl od montáže na samotném šasi. Rám drží motor ve čtveřici montážních bodů s využitím tlumicí pryže vyplněné kapalinou. Kolébkový rám napomáhá zamezit vibracím tím, že motor je přesně umístěn v ose přenosu točivého momentu pohonné jednotky. Použití kolébky mj. umožňuje zástavbu turbodmychadla pod motor, což přispívá ke snížení hladiny emisí.
K novému rámu jsou přimontovány přední vzpěry McPherson vylepšující reakci řízení, ovladatelnost a celkovou tuhost. K vylepšení torzní tuhosti přispěla změna konstrukce stabilizátorů s větším průměrem. Pomocný rám drží nové zavěšení zadních kol dvojité lichoběžníkové konstrukce. Prostřednictvím pouzder jsou k pomocnému rámu přichyceny i veškeré komponenty zavěšení kol a diferenciálu zadní nápravy. Vodicí pouzdra stejně tak jako uchycení tlumičů bylo optimalizováno s ohledem na specifický charakter Legacy. Všechna provedená zdokonalení se odrazila ve výrazném snížení celkové hladiny hluku.
Provedení 2.5 jsou standardně vybavena 16" koly a pneumatikami o 205/60 R16. Provedení ve vyšší výbavě používají 17" kola z hliníkové slitiny s pneumatikami o rozměru 215/50 R17. Verze s přeplňovaným motorem 2,5 l vyjíždějí s 18" koly a pneumatikami o rozměru 225/45 R18.


Bezpečnost
Všechny verze jsou vybaveny kotoučovými brzdami na všech kolech a ABS, který spolupracuje s elektronickým rozdělováním brzdné síly (EBD). Ovladatelnost a celkovou bezpečnost zvyšuje i brzdový asistent. Standardní součástí výbavy všech verzí je stabilizační systém (VDC), u nějž byly optimalizovány reakční časy, čímž se ještě zvýšila stabilita a schopnosti řízení trakce.
V případě čelního nárazu se celý příčný nosník motoru složí dovnitř takovým způsobem, aby pohonná jednotka sklouzla dolů, čímž se zvětší ochranná zóna prostoru pro cestující. Všechny dveře vozu byly doplněny o dvojici nosníků pohlcujících nárazovou energii. Díky optimálnímu rozvržení vnitřních komponent dveří vzniká mezi dveřními panely dostatečně velký deformovatelný prostor, zajišťující vyšší míru ochrany pro posádku.
Všechna provedení jsou vybavena bočními airbagy v předních sedadlech a bočními záclonovými airbagy, které chrání hlavy předních i zadních cestujících. Inteligentní dvoustupňové airbagy vpředu jsou vybaveny senzory, zjišťující přítomnost i hmotnost předního spolujezdce a vzdálenost řidiče od volantu. S ohledem na optimální ochranu cestujících pak systém automaticky nastavuje intenzitu aktivace čelních airbagů.
Zvýšenou míru ochrany před poraněním krční páteře v případě nárazu do vozidla zezadu zajišťují nově navržené vysokopevnostní rámy sedadel a opěrky hlavy dobře pohlcující nárazovou energii.


Rozměry: 4735 x 1820 x 1505 mm
Rozvor: 2750 mm
Rozchod kol (vpředu/vzadu): 1565/1570

Specifikace jsou pouze předběžné a mohou se změnit


JL, 6.4.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar