Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru Forester - milionář slaví 10.narozeniny

V roce 1997 vstoupilo Subaru do segmentu SUV s modelem Forester, který ač technicky vycházel z limuzíny, tak hned způsobil v automobilovém světě pořádný rozruch. Do dnešního dne byl vyroben milion těchto oblíbených automobil na rozhraní SUV a kombi.

Základní koncepce „crossoveru SUV“ se v podstatě řídila zásady do třetice všeho dobrého. Forester totiž už tehdy spojoval, a také dnes spojuje tři automobilové světy. Je komfortní jako limuzína, solidní jako terénní automobil a víceúčelový jako kombi.
Dřív než však spatřil světlo světa sériový produkt, objevil se nejprve koncept, který jak je u studií zcela obvyklé, se jmenoval úplně jinak, než pozdější sériový automobil.
Jako „Multi Sport Vehicle“ s názvem Streega byl poprvé veřejnosti předveden v Evropě na autosalonu IAA 1995. Na rozdíl od všech ostatních SUV, které byly tehdy odvozeny z terénních automobilů, vycházel technicky z limuzíny, ale zároveň byl přizpůsoben pro víceúčelový provoz. Řidič se mohl plně spolehnout na skvělé jízdní vlastností a komfort osobního automobilu. Ještě před oficiální premiérou vytvořila první generace na závodní trati v Indianapolis nový rychlostní rekord terénních automobilů. Po dráze dokázal kroužit 24 hodin průměrnou rychlostí 180,082 km/h, tedy o 14,5 km/h rychleji, než byla do té doby platná hodnota světového rekordu.
V lednu 1997 se rozeběhl prodej nejdříve v Japonsku a ještě v témže roce byl uveden na evropské trhy. Během následujících deseti let zůstal Forester věrný svému postavení a charakteru. K jeho přednostem patřila vždy jízdní dynamika, na níž se podíle excelentně nastavený podvozek s nezávisle zavěšenými koly. Vyváženost mezi sportovní tuhostí a komfortem byla překvapením pro všechny.
V roce 2002 přišla druhá generace, která byla o tři roky později zmodernizována. Změnil se nejen vzhled, ale hlavně technika podvozku a pohonného ústrojí.
Subaru Forester, stejně jako ostatní modely japonské značky, se odlišuje od konkurence mimořádnou koncepcí pohonné soustavy, která mu zaručuje nezaměnitelné jízdní schopnosti. Základem jsou motory boxer s protilehlými dvojicemi válců a protiběžnými písty, podélně uložené před přední nápravou a dále symetricky uspořádaný systém pohonu všech kol.
Forester s mechanickou převodovkou je vybaven mezinápravovým diferenciálem s viskózní spojkou, rozdělující točivý moment v poměru 50:50. Dvoulitrová verze má navíc ještě redukci, přiřaditelnou zvláštní pákou. Výkonnější provedení 2.5 se samočinnou převodovkou Sportshift se vyznačuje variabilním rozdělením točivého momentu a mezinápravovým diferenciálem s elektronicky řízenou a hydraulicky ovládanou lamelovou spojkou se základním rozdělením 45:55. Pouze k tomuto provedení se dodává ještě stabilizační systém VDC.
Se světlou výškou 200 mm si může Forester dovolit i výlety do lehkého terénu. Předností je rovněž samočinná regulace světlé výšky u zadní nápravy a samosvorné diferenciály zadní nápravy.
Pro současnou generaci jsou k dispozice dvě zážehové pohonné jednoty, splňující všechny požadavky. Verze 2.5 Turbo je rychlá jako sportovní automobil:
Typ2.0X2.5T
Výkon116(158)/6400169 (230)/5600
Toč.moment186/3200320/3600
Rychlost197216
Zrychlení9,76,0
Prům.spotřeba9,310,7


pozn. Výkon – kW(k)/min, toč.moment – N.m/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), Prům.spotřeba – l/100 km

Forestera milují zvláště ženy pro jeho velkorysý pocit prostoru a zvýšenou pozici sezení, která v každém okamžiku zaručí perfektní přehled o provozu.

Jindřich Lasík, 27.4.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar