Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru Forester e-BOXER - nepřekonatelně bezpečné

V motokárovém areálu Praga proběhla národní prezentace nového Subaru Forester e-Boxer, první ze dvou elektrifikovaných modelů pro Evropu. Druhým je model XV, který zatím není u nás nabízen.

Vedle statického představení jsme si mohli vyzkoušet některé z nových technologií, kterými je dlouho očekávaná novinka vybavena.
Od své premiéry v roce 1997 se Forester postupně propracoval na pozici celosvětově nejprodávanějšího modelu Subaru. Stal se mezi zákazníky populární volbou a vybudoval si pověst bezpečného a spolehlivého vozu.

Druhá generace přišla na trh v roce 2002, třetí následovala v roce 2007 a konečně čtvrtá před sedmi roky.

I když v současnosti je nejprodávanějším Subaru v Evropě model Subaru XV, Foresteru s celkovým počtem 334 000 prodaných vozů od svého uvedení na trh v roce 1997 tato pozice patřila po dobu 20 let. Kumulované globální prodeje dosahují 3,76 milionu kusů.
Pátá generace vznikla na globální platformě Subaru Global Platform (SGP) vyznačující se mj. vynikajícími jízdními vlastnostmi a stabilitou, zdokonalenou schopností zabraňovat a předcházet nebezpečným situacím, citlivějším řízením a vysokým jízdním komfortem.

Forester je od základu nový a do Evropy přichází i s novým poháněcím ústrojím kombinujícím elektromotor s motorem BOXER a symetrickým pohonem všech kol Symmetrical AWD.

Zatím nejprostornější a nejpropracovanější Forester se může pochlubit kvalitním zpracováním interiéru, prostornou kabinou pro cestující a všestranným prostorem pro zavazadla. Se světlou výškou 220 milimetrů a vynikajícími nájezdovými i přechodovými úhly se neztratí ani v těžkém terénu. Režim X-Mode nově disponuje dvěma módy pro sníh/štěrk a hluboký sníh/bláto, jimiž se dokáže lépe přizpůsobit vlivům různého počasí a podmínkám na silnici.

Funkce Hill Descent Control s aktivovaným režimem X-Mode při sjezdu z kopce automaticky udržuje stálou rychlost, a to i v případě, že se řidič nedotýká žádného z pedálů, takže se může při jízdě z kopce plně soustředit pouze na řízení.

Novou jednotku e-BOXER tvoří 2,0litrový plochý čtyřválec s protiběžnými písty a přímým vstřikováním paliva (z 80 % postaven z nových komponentů), a elektromotorem umístěným v přepracované převodovce Lineartronic. Vyznačuje se hladším, o 30 % lineárnějším projevem, citlivější akcelerací a lepším dávkováním točivého momentu. Pracuje ve třech jízdních režimech: jízda na benzin, elektrická jízda (EV) a jízda využívající oba druhy motorů.
Při rozjezdu, nebo v nízkých rychlostech, je vůz poháněn pouze elektromotorem, díky čemuž je jízda tichá a bez emisí. Podle stavu vozidla a baterie dokáže systém ujet čistě na elektrickou energii vzdálenost až 1,6 km, a to do rychlosti 40 km/h, při nízkém zatížení i více.

Při běžných rychlostech je síla zážehového i elektrického motoru kombinována, takže nabízí citlivou, lineární a hospodárnou akceleraci, zatímco ve vysokých rychlostech je vůz poháněn motorem 2.0L DI BOXER, který zároveň dobíjí baterii. Systém e-BOXER může dosáhnout snížení spotřeby paliva až o 11 %.

Podélně umístěný elektromotor je umístěn blízko těžiště vozu, zatímco baterie a další komponenty jsou nad zadní nápravou. Tím se dosáhlo současného snížení těžiště a lepšího rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou v poměru 59,3:40,6 (benzin 60,4:39,5).
Součástí standardní výbavy je asistenční systém EyeSight, jehož hlavním prvkem je dvojice kamer monitorující prostor před vozem. Při rozpoznání potenciálního rizika kolize systém řidiče varuje a v krizových situacích je připraven také aktivním zásahem brzd zabránit kolizi, případně zmenšit její následky. Systém EyeSight je připraven rovněž upozornit řidiče na nechtěné vyjetí z jízdního pruhu a v této situaci mu pomoci aktivním zásahem do řízení se v něm udržet.

Nový Forester e-BOXER dále rozšiřuje komplexní systém bezpečnostní ochrany o systém monitorování řidiče Driver Monitoring System, který je připraven rozpoznávat řidiče a současně identifikovat jeho únavu nebo nepozornost. DMS přináší také komfortní prvky, kde po rozpoznání obličeje v paměti uloženého řidiče přizpůsobí nastavení sedadla, vnějších zpětných zrcátek a klimatizace.

Zároveň se uvádí také nová funkce automatického brzdění před překážkou při couvání, která dokáže nárazům do nich zcela zabránit, nebo alespoň zmenšit jejich následky.

Systém Subaru Rear Vehicle Detection (SRVD) detekuje vozidla blížící se zezadu. Nabízí tři hlavní funkce, zlepšující viditelnost a pomáhající minimalizovat běžné příčiny nehod: monitoring mrtvých úhlů zpětných zrcátek (Blind-Spot Detection), asistent při změně jízdního pruhu (Lane Change Assist) a hlídání příčné dopravy vzadu (Rear Cross-Traffic Alert).
Funkce Side View Monitor (SVM) je pomyslným spolujezdcem. Na multifunkčním displeji ve voze zobrazuje prostor vedle vozu na pravé straně, kam řidič obvykle nevidí. Tím mu pomáhá lépe manévrovat s vozem v náročných podmínkách a vyhnout se případným překážkám.

Robustní charakter zůstal, takže Subaru Forester e-BOXER utáhne až 1870 kg.
Celková šířka nové generace modelu vzrostla o 20 mm, což přináší více komfortu na předních sedadlech. Rozvor se prodloužil o 30 mm a výsledkem je o 33 mm zvětšená vzdálenost mezi předními a zadními sedadly. Přestože došlo k prodloužení rozvoru, jehož důsledkem je více vnitřního prostoru, zůstal zachován poloměr otáčení jen 5,4 metru. Z rozvoru 2670 mm těží především prostor na zadních sedadlech. Cestující na zadních sedadlech potěší větší úhel otevírání dveří. Zavazadlový prostor má objem505 litrů a elektromotorek zavírání pátých dveří pracuje rychleji, čímž se urychlil celý proces. Pro lepší čitelnost dostala zadní parkovací kamera ostřikovač.


Katalogové ceny 20MY Forester
20MY Subaru Forester se bude v České republice prodávat v konfiguraci 2.0 MHEV s automatickou převodovkou Lineartronic ve čtyřech úrovních výbavy. Již v základní výbavě najdete kompletní bezpečnostní i komfortní výbavu.

2.0i-L ES ctive900 000 Kč
2.0i-S ES Comfort1 010 000 Kč
2.0i-S ES Comfort Navi1 030 000 Kč
2.0i-S ES Executive1 130 000 Kč



Nový Forester e-BOXER je bezpečnější než kdy dříve a je technicky nejpropracovanějším Subaru určeným pro evropské trhy. Je vybaven pokročilými bezpečnostními technologiemi pocházejícími z přístupu ke komplexní bezpečnosti Subaru.


Základní technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec boxer
Objem: 1995 cm³
Výkon: 110 kW (150 k) při 5600-6000/min
Točivý moment: 194 Nm při 4000/min
Elektromotor: Synchronní s permanentním magnetem
Výkon: 12,3 kW (16,7 k)
Elektromotor toč.moment: 66 Nm
Akumulátor: lithium-iontový
Napětí:118 V
Max.výkon: 13,5 kW
Rychlost: 188 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,8 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,4/6,4/6,7 l100 km
Rozměry: 4625 x 1815 x 1730 mm
Rozvor: 2670 mm
Zavazadlový prostor: 509/1179 l
Nájezdový úhel vpředu/vzadu: 20°/26°
Přechodový úhel: 21°




Subaru + JL 5.12.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar