Subaru Forester 2.0D - 1000 km na nádrž
V těchto dnech dosáhla společnost Subaru ČR prodej tisícího vozu v letošním roce, přičemž nejlépe prodávaných modelem je řadu let Forester, pro který se už rozhodlo 344 zákazníků. Tyto čísla by se mohla již brzy změnit, neboť do prodeje přichází dlouho očekávaný diesel.
Subaru boxer diesel se začal prodávat na evropských trzích v roce 2008, nejdříve v Legacy a Outbacku. Okamžitě se mu dostalo uznání za sportovní projev, nízkou hladinu vibrací a hluku i vynikající spotřebu paliva. Nyní je nabízen také v modelu Forester ve spojení s první šestistupňovou manuální převodovkou Subaru.
Třetí generace Foresteru (viz Novinky, Testy), výsledek kompletní modelové výměny z jara 2008, si klade za cíl snadné použití, potěšení z řízení podtrhnuté stálým pohonem všech kol Symmetrical AWD, a také ekologičnost.
Díky úpravám došlo ke snížení třecích sil v motoru, převodovce a mechanizmu stálého pohonu všech kol, a tak se vůz může pochlubit spotřebou paliva na vrcholu třídy kompaktních vozů SUV (emise CO2: 167 g/km, spotřeba 6,3 l/100 km pro Forester 2.0D X). Teoreticky je schopný ujet na jednu nádrž přes tisíc ki,ometrů, resp. 1016 km.
Nová šestistupňová přímo řazená převodovka byla navržena s ohledem na co nejjednodušší ovládání, potěšení z jízdy, výtečnou odezvu při zrychlování a dostatečný točivý moment v nízkých otáčkách. Stálý pohon všech kol, nízko položené těžiště a výborné rozložení hmotnosti ve spojení s koncepcí dynamického ovládání podvozku Subaru DC3 (Subaru Dynamic Chassis Control Concept) zajišťují bezkonkurenční jízdní stabilitu, skvělou ovladatelnost a přirozené jízdní chování.
Úroveň pohodlí, odpovídající vozům o třídu výše, garantuje promyšlený systém zavěšení a odpružení, kam patří i nové závěsy s dvojitými lichoběžníky na zadní nápravě. K vysoké úrovni komfortu přispívá i prostorný interiér a dobrý výhled z vozu.
V porovnání s předchozí generací je Forester 2009 vyšší, širší i delší. Větší délka byla využita zejména pro zvětšení prostoru pro zadní cestující. Širší rozchod kol a delší rozvor náprav přispívají ke zvětšení vnitřního prostoru a zvyšují stabilitu jízdy v přímém směru. Nadprůměrná světlá výška (215 mm) umožňuje jízdu v terénu, na nezpevněných cestách nebo silnicích pokrytých sněhem.
Porovnání pohonných jednotek
Pozn. Výkon – kW(k)/min, toč.moment – Nm/min
Konstruktéři vyvinuli novou šestistupňovou manuální převodovku určenou speciálně pro boxer diesel. Díky efektivnímu uspořádání ozubených kol a konfiguraci řadicího mechanizmu má převodovka stejnou délku jako pětistupňové ústrojí. Ve voze tak může být nasazena prostorově nenáročná a lehká šestistupňová převodovka.
Díky optimalizaci převodových poměrů, mohutnému točivému momentu vznětového motoru a širokému odstupňování převodů vznikla převodovka pro každý typ jízdy, od popojíždění ve městě až po rychlé dálniční přesuny. Vůz je zároveň schopen utáhnout přívěs o hmotnosti až 2000 kg.
Nově byly nastaveny převodové poměry v souladu s charakteristikou šestistupňové převodovky. Široké odstupňování převodů usnadňuje ovládání vozu za všech jízdních situací, při pomalé i rychlé jízdě. Spojením vyššího konečného převodového poměru a širšího rozestupu mezi prvním až pátým převodovým stupněm se zlepšila trakce za nízkých otáček i vlastnosti při zrychlování vozu.
Model 2.0D X má již v základní výbavě šest airbagů, stabilizační systém, 16" hliníková kola, automatickou klimatizaci, audio soustavu (typu 2-DIN), paket zimní výbavy (odmrazovač stěračů, vyhřívání předních sedadel a vyhřívaná zpětná zrcátka) a další. Vyšší verze 2.0D XS se liší mj. 17" hliníkovými koly a pneumatikami, střešními spoilery, vnějšími zpětnými zrcátky v barvě karoserie, chromovanými klikami dveří, xenonovými světlomety HID, střešními ližinami, vysunovacím krytem zavazadlového prostoru atd.
Zvětšení celkové výšky a šířky vozu se odrazilo i v prostoru pro zavazadla, který je oproti předchozí generaci větší. Nové zavěšení zadních kol vede k menšímu pronikání podběhů zadních kol do zavazadlového prostoru. Konstruktéři věnovali pozornost využití zavazadlového prostoru a vykládání zavazadel, např. byly odstraněny jakékoli výčnělky z oblasti otevírání zadních výklopných dveří.
Rozšířením rozchodu kol pro zlepšení stability v zatáčkách a optimálním nastavením geometrie zavěšení kol s upravenými úhly odklonu kol a seřízením sbíhavosti se dosáhlo výrazného zlepšení trakce na vozovce i samotného jízdního pohodlí. K jisté reakci vozidla na pokyny řízení přispěla zlepšení v oblasti boční tuhosti přepracováním spodního ramene a stabilizátoru a optimalizace torzní tuhosti.
U všech verzí se používají kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech zajišťující skvělou účinnost při brzdění. Ke zlepšení odezvy brzd i přesnějšímu dávkování brzdné síly přispěl brzdový posilovač s táhlem, optimalizace páky brzdového pedálu i použití hlavních válců o menším průměru a dlouhém zdvihu. Spolehlivá soustava brzd vybavená brzdovým asistentem s funkcí ABS a EBD je zárukou potřebné jistoty za každé jízdní situace.
Vozy s přímo řazenou převodovkou jsou vybaveny zařízením usnadňujícím rozjezd do kopce (Hill Start Assist). Součástí standardní výbavy je stabilizační systém (VDC) přispívající ke stabilitě jízdy ve vozech využívajících symetrického pohonu všech kol. Systém získává informace z nejrůznějších senzorů sledujících záměry řidiče, vozidlo i jízdní podmínky. Dokáže snížit riziko bočního smyku a udržovat všechna kola v trvalém záběru tím, že reguluje výkon motoru a přesně přibrzďuje jednotlivá kola podle potřeby. Díky přesnosti a vysoké rychlosti odezvy tohoto systému není nutné používat zadní diferenciál s omezenou svorností, který nyní nahrazuje protiprokluzová soustava (TCS). Kvůli této změně je funkce TCS aktivní i po ručním vypnutí stabilizačního systému.
Ceny
J.Lasík, 24.10.2008
Třetí generace Foresteru (viz Novinky, Testy), výsledek kompletní modelové výměny z jara 2008, si klade za cíl snadné použití, potěšení z řízení podtrhnuté stálým pohonem všech kol Symmetrical AWD, a také ekologičnost.
Díky úpravám došlo ke snížení třecích sil v motoru, převodovce a mechanizmu stálého pohonu všech kol, a tak se vůz může pochlubit spotřebou paliva na vrcholu třídy kompaktních vozů SUV (emise CO2: 167 g/km, spotřeba 6,3 l/100 km pro Forester 2.0D X). Teoreticky je schopný ujet na jednu nádrž přes tisíc ki,ometrů, resp. 1016 km.
Nová šestistupňová přímo řazená převodovka byla navržena s ohledem na co nejjednodušší ovládání, potěšení z jízdy, výtečnou odezvu při zrychlování a dostatečný točivý moment v nízkých otáčkách. Stálý pohon všech kol, nízko položené těžiště a výborné rozložení hmotnosti ve spojení s koncepcí dynamického ovládání podvozku Subaru DC3 (Subaru Dynamic Chassis Control Concept) zajišťují bezkonkurenční jízdní stabilitu, skvělou ovladatelnost a přirozené jízdní chování.
Úroveň pohodlí, odpovídající vozům o třídu výše, garantuje promyšlený systém zavěšení a odpružení, kam patří i nové závěsy s dvojitými lichoběžníky na zadní nápravě. K vysoké úrovni komfortu přispívá i prostorný interiér a dobrý výhled z vozu.
V porovnání s předchozí generací je Forester 2009 vyšší, širší i delší. Větší délka byla využita zejména pro zvětšení prostoru pro zadní cestující. Širší rozchod kol a delší rozvor náprav přispívají ke zvětšení vnitřního prostoru a zvyšují stabilitu jízdy v přímém směru. Nadprůměrná světlá výška (215 mm) umožňuje jízdu v terénu, na nezpevněných cestách nebo silnicích pokrytých sněhem.
Porovnání pohonných jednotek
Typ | 2.0D | 2.0 X |
Palivo | nafta | benzin |
Objem | 1998 | 1994 |
Výkon | 108(147)/3600 | 110(150)/6000 |
Toč.moment | 350/1800-2400 | 196/3200 |
Pozn. Výkon – kW(k)/min, toč.moment – Nm/min
Konstruktéři vyvinuli novou šestistupňovou manuální převodovku určenou speciálně pro boxer diesel. Díky efektivnímu uspořádání ozubených kol a konfiguraci řadicího mechanizmu má převodovka stejnou délku jako pětistupňové ústrojí. Ve voze tak může být nasazena prostorově nenáročná a lehká šestistupňová převodovka.
Díky optimalizaci převodových poměrů, mohutnému točivému momentu vznětového motoru a širokému odstupňování převodů vznikla převodovka pro každý typ jízdy, od popojíždění ve městě až po rychlé dálniční přesuny. Vůz je zároveň schopen utáhnout přívěs o hmotnosti až 2000 kg.
Nově byly nastaveny převodové poměry v souladu s charakteristikou šestistupňové převodovky. Široké odstupňování převodů usnadňuje ovládání vozu za všech jízdních situací, při pomalé i rychlé jízdě. Spojením vyššího konečného převodového poměru a širšího rozestupu mezi prvním až pátým převodovým stupněm se zlepšila trakce za nízkých otáček i vlastnosti při zrychlování vozu.
Model 2.0D X má již v základní výbavě šest airbagů, stabilizační systém, 16" hliníková kola, automatickou klimatizaci, audio soustavu (typu 2-DIN), paket zimní výbavy (odmrazovač stěračů, vyhřívání předních sedadel a vyhřívaná zpětná zrcátka) a další. Vyšší verze 2.0D XS se liší mj. 17" hliníkovými koly a pneumatikami, střešními spoilery, vnějšími zpětnými zrcátky v barvě karoserie, chromovanými klikami dveří, xenonovými světlomety HID, střešními ližinami, vysunovacím krytem zavazadlového prostoru atd.
Zvětšení celkové výšky a šířky vozu se odrazilo i v prostoru pro zavazadla, který je oproti předchozí generaci větší. Nové zavěšení zadních kol vede k menšímu pronikání podběhů zadních kol do zavazadlového prostoru. Konstruktéři věnovali pozornost využití zavazadlového prostoru a vykládání zavazadel, např. byly odstraněny jakékoli výčnělky z oblasti otevírání zadních výklopných dveří.
Rozšířením rozchodu kol pro zlepšení stability v zatáčkách a optimálním nastavením geometrie zavěšení kol s upravenými úhly odklonu kol a seřízením sbíhavosti se dosáhlo výrazného zlepšení trakce na vozovce i samotného jízdního pohodlí. K jisté reakci vozidla na pokyny řízení přispěla zlepšení v oblasti boční tuhosti přepracováním spodního ramene a stabilizátoru a optimalizace torzní tuhosti.
U všech verzí se používají kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech zajišťující skvělou účinnost při brzdění. Ke zlepšení odezvy brzd i přesnějšímu dávkování brzdné síly přispěl brzdový posilovač s táhlem, optimalizace páky brzdového pedálu i použití hlavních válců o menším průměru a dlouhém zdvihu. Spolehlivá soustava brzd vybavená brzdovým asistentem s funkcí ABS a EBD je zárukou potřebné jistoty za každé jízdní situace.
Vozy s přímo řazenou převodovkou jsou vybaveny zařízením usnadňujícím rozjezd do kopce (Hill Start Assist). Součástí standardní výbavy je stabilizační systém (VDC) přispívající ke stabilitě jízdy ve vozech využívajících symetrického pohonu všech kol. Systém získává informace z nejrůznějších senzorů sledujících záměry řidiče, vozidlo i jízdní podmínky. Dokáže snížit riziko bočního smyku a udržovat všechna kola v trvalém záběru tím, že reguluje výkon motoru a přesně přibrzďuje jednotlivá kola podle potřeby. Díky přesnosti a vysoké rychlosti odezvy tohoto systému není nutné používat zadní diferenciál s omezenou svorností, který nyní nahrazuje protiprokluzová soustava (TCS). Kvůli této změně je funkce TCS aktivní i po ručním vypnutí stabilizačního systému.
Ceny
2.0D Active | 793 800 Kč |
2.0D Comfort | 853 800 Kč |
2.0D Executive | 928 800 Kč |
J.Lasík, 24.10.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout