Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru B9 Tribeca začíná novou budoucnost

Subaru stojí na prahu nové éry, zájem zákazníků se pomalu přesunuje z modelů Legacy a Outback k Foresteru. Bez šance rozhodně nebude ani nový model B9 Tribeca, s níž japonský výrobce vstupuje do nového segmentu a tudíž i mezi nové zákazníky.

 

Nový model B9 Tribeca, vyráběný v USA, kde se také s úspěchem prodává, pokračuje v tradici značky Subaru při nabízení prvotřídního podvozku, kombinující plynulou jízdu se sportovním chováním vozu, které bylo dříve majitelům velkých vozů SUV odepřeno. Důvodem je nízko umístěné těžiště šestiválcového motoru boxer 3.0 a symetrický pohon všech kol se základním rozdělením točivého momentu v poměru 45:55 mezi nápravy.

Poměr síly se mění během milisekund, což podporuje sofistikovaný systém řízení dynamiky vozidla, pracující jen v případě potřeby, jako při náhlé změně jízdního pruhu nebo najetí na kluzký povrch.

Třebaže model B9 Tribeca se světlou výškou 213 mm, ve srovnání s BMW X5, se světlostí 180 mm, má těžiště ve výšce 640 mm, zatímco německý automobil takřka o 40 mm výše.

Zážehový třílitrový šestiválec s výkonem 245 k, známý a modifikovaný z modelů Legacy 3.0R spec. B charakterizuje plynulý chod a odezva, především díky dvěma vačkovým hřídelům v hlavě válců a aktivnímu řídicímu systému časování ventilů pro nasávaný vzduch a systému aktivního ovládání ventilů. Oba systémy zvětšují tažnou sílu při nízkých otáčkách a největší výkon v rozsahu vyšších otáček.

Je spojen s pětistupňovou automatickou převodovkou se sekvenčním systémem Sportshift, jenž řidiči umožňuje ruční řazení.  Vzhledem k hmotnosti brzděného přívěsu 2000 kg bylo vylepšeno chlazení automatické převodovky i zadního diferenciálu. Největší rychlost má hodnotu 195 km/h, zrychlení z klidu na 96 km/h za 9,3 s a spotřeba mimo město je 9,6 l/100 km.

„Evropský" model B9 Tribeca, který nese jméno exkluzivní části New Yorku, prošel ve srovnání s vozem prodávaným na americkém trhu menšími stylistickými změnami a také zadní odpružení bylo jemně vyladěno tak, aby umožňovalo ještě lepší ovladatelnost.

Maska chladiče má tvar roztaženého křídla značky Subaru, kde středová část připomíná trup letadla. Obklopují ji dva sací otvory, kopírující motiv křídel.

Vůz je plný zajímavých detailů jako je třeba trojitá optika předních světlometů s třemi žárovkami ve tvaru válce. Sportovní vzhled propůjčuje vozu harmonická záď s koncovými svítilnami, splývající boční okna a opačný sklon sloupku D. Na rozdíl od ostatních modelů má Tribeca poprvé rámové dveře.

Jestliže se nám Tribeca líbila vzhledově, pak nás doslova šokovalo ztvárnění přístrojové desky, a to jak po stránce praktičnosti, tak především originálního stylu. Hlavní ovládací prvky jsou snadno ovladatelné a dostupné, přístrojový panel obklopuje řidiče jako skořápka.

Přístroje, umístěné do válcových pouzder, mají nejen sportovní vzhled, ale elektroluminescenční číselníky se klenou v oblouku při spuštění zapalování.

Není divu, že Tribeca získala ocenění za „Nejlepší interiér - kategorie prestižních vozů SUV".

Druhou řadu sedadel lze naklonit a posunout, čímž se upraví velikost prostoru pro nohy a usnadní nastupování do sedmimístných verzí ( k dostání na českém trhu později). Na rozdíl od jiných výrobců se Subaru netají tím, že třetí řada sedadel je určena hlavně pro děti.

Po sklopení opěradel druhé řady se objem úložného prostoru zvětší z 525 na 1671 litrů u pětimístné verze. 

Systém řízení dynamiky vozidla VDC poskytuje větší aktivní bezpečnost a potěšení při ovládání vozu. Snímače umístěné na všech kolech zjišťují prokluz a zaznamenají přetížení v podélném směru, přetížení v příčném směru a snímače na přetížení na volantu, které zjistí náhlé vybočení. Po zpracování všech údajů se sníží výkon a brzdná síla působí na kolo, které řidiči pomůže udržet kontrolu nad vozidlem.

Přední náprava McPherson používá modifikovaný zkrutný stabilizátor a zesílené upevňovací svorky včetně většího průměru vzpěr. Víceprvkové zavěšení vzadu z modelů  Legacy a Outback má upravenou geometrií i zdvih kola pro hladší jízdu.

Jízdní vlastnosti těží z velkých litých kol 18" s pneumatikami 255/55. Tato kombinace kol se jeví výhodnější než 17" kola s pneumatikami 235/65. Vzduchem chlazené kotouče předních a zadních brzd s velkou kapacitou mají dvoukanálové přední čelisti a vysoce tuhé zadní čelisti vyrobené z hliníku. Kromě ABS a elektronického rozdělení brzdné síly EBD se vyznačuje také brzdovým asistentem.

Nový model B9 Tribeca poskytuje majitelům záruku na tříletý provoz nebo na ujetí 100 000 km, včetně tříleté záruky na lakování a dvanáctileté protikorozní záruky.

Tribeca získala maximální pětihvězdičkové hodnocení za ochranu při čelní a boční kolizi od Amerického národního úřadu pro bezpečnost na dálnicích (NHTSA). S úspěchem se zhostil také náročných testů sledujících možnost převrácení vozu.

Základní výbava Comfort za 1 229 800 Kč zahrnuje snímač reagující na převrácení, přední, boční a stropní airbagy, přední aktivní opěrky hlavy,  brzdový asistent, 18‘‘ kola s pneu 255/55, dvouzónovou klimatizaci, elektricky nastavitelná přední sedadla, mlhovky, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, samočinný měnič šesti CD s 9 reproduktory a přehráváním MP3, kůží potažený volant atd. Pouze nejvyšší výbava Executive (1 449 800 Kč) je vybavena třetí řadou sedadel nebo systémem DVD pro druhou řadu sedadel a klimatizací pro zadní část vozu.

 

Základní technické údaje

Motor: ležatý zážehový šestiválec

Objem: 3000 cm³

Výkon: 180 kW (245 k) při 6600 min

Toč.moment: 297 N.m při 4200 min

Rychlost: 195 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 9,3 s

Spotřeba

/město/mimo město/kombin.): 17,1/9,5/12,3 l/100 km

Rozměry: 4857 x 1878 x 1686 mm

 

Jindřich Lasík, 9.10.2006

 

 

 

 

 

 

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar