Stop & Start - technologie v praxi
Citroën rozšířil řadu malých « hybridních » vozidel a po typu C3 Stop & Start uvádí na trh typ C2 Stop & Start, která nabízí stejné výhody jako jeho sourozenec a přispívá ke zlepšení kvality životního prostředí ve městech.
Se zážehovým motorem 1.4i 16V o výkonu 90 koní (toč.moment 133 N.m, rychlost 181 km/h), mechanickou robotizovanou převodovkou SensoDrive a elektronicky řízeným reverzním alternátorem, zapadá do bohaté řady kompaktních Citroënů.
Vývoj uživatelsky jednoduché a efektivní technologie svědčí o tom, že Citroën uplatňuje strategii zaměřenou na inovace a ochranu životního prostředí. Čistý styl a výrazná osobitost modelu C2 působí dynamicky. Jeho linie si zachovávají energický temperament. Zvnějšku se vyznačuje robustním předním a zadním nárazníkem, maskou chladiče.
Interiér poskytuje řidičům jednoduše zařízené, ale přitom vytříbené prostředí. Čalounění sedadel a panelů dveří v modré barvě přispívají k vytvoření moderního prostředí. S výbavou Paket Ambiance nabízí za příplatek mj. omezovač rychlosti spojený s tempomatem, automaticky regulovanou klimatizaci, přední mlhovky a automatické stěrače čelního skla.
Největší předností je snížení spotřeby paliva a emisí CO2. V současnosti používaná technologie reverzního alternátoru spolu s elektronickým řízením vstřikování paliva umožňuje v městském provozu dosáhnout úsporu přibližně deset procent paliva. V kombinovaném cyklu pak kolem šesti procent, konkrétně 5,6 l/100 km.
Verze Stop & Start přinášejí uživateli významné a okamžité výhody přispívající ke klidnější a uvolněnější jízdě, zejména při dočasném zastavení motoru jako je akustický komfort pro cestující a to i při uvedení motoru do chodu.
Při brzdění se motor dočasně zastaví těsně před úplným zastavením vozidla (rychlost nižší než 6 km/h) a na displeji sdruženého přístroje se rozsvítí zelená kontrolka « ECO », přičemž spojka je vypnutá. Motor zůstane zastaven tak dlouho, dokud je brzdový pedál sešlápnutý. Po jeho uvolnění se motor automaticky a okamžitě uvede do činnosti a kontrolka « ECO » zhasne. Po opětovném stlačení pedálu akcelerace, spojka se postupně sepne (převodovka SensoDrive). Řidič může systém « Stop & Start » kdykoliv vyřadit z činnosti stisknutím tlačítka « ECO OFF ». Počítač ověřuje, zda jsou splněny podmínky pro dočasné zastavení motoru nebo pro jeho udržení v pohotovostním stavu. Motor se znova automaticky uvede do chodu při požadavku řidiče na rozjezd vozidla.
Uvedení motoru do chodu závisí mj. na jeho teplotě, úrovni nabití akumulátoru, venkovní teplotě (pod - 10 °C a vyšší nad + 30 °C), když je v činnosti klimatizace, nebo pokud je příliš velký rozdíl mezi požadovanou teplotou interiéru a teplotou okolí atd.
Systém se skládá z reverzního alternátoru (2 kW), který plní funkce startéru a alternátoru a je namontován místo klasického alternátoru. Výhoda startování prostřednictvím alternátoru spočívá v nehlučné činnosti a na rychlosti spuštění motoru. Elektronická jednotka, která zajišťuje úplné řízení alternátoru a také spojení s počítačem motoru a inteligentní řídící jednotkou (BSI).
Systém Stop & Start je doplněn speciálním akumulátorem, řemenem a napínákem.
Ve Francii je C2 Stop & Start nabízen za 14 750 Euro, k nám se o jeho dovozu zatím neuvažuje.
Jindřich Lasík, 25.4.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout