Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Tucson
DS3 Crossback
 

Spyker D12 - vzpomínka na průkopnické časy

Ačkoliv holandská firma Spyker vyráběla automobily jen v letech 1900 až 1925, přesto dala světu nespočet pokrokových konstrukcí. Před šesti lety došlo ke znovuzrození automobilky, která ročně vyrábí pár desítek moderních supersportovních automobilů.

Bratři Hendrik a Jacobus Spijkerové začali v roce 1880 stavět kočáry, pak přestavovali motorové „kočáry" Benz a první vlastní auto poháněné dvouválcem s protiběžnými válci představili v roce 1900. Zároveň změnili název na Spyker (anglická verze jejich příjmení). V dalších letech obohatili automobilový svět o řadu unikátních konstrukčních řešení jako byl třeba čtyřválec s pětkrát uloženým klikovým hřídelem nebo motor s rotačním pístem. Ale především jako první představili v roce 1903 závodní speciál se šestiválcem a pohonem všech kol s dvěma převodovými brzdami s účinkem na všechna čtyři kola. Kromě třístupňové převodovky měl ještě předřazenou dvoustupňovou, tzv. redukci. Kvůli finančním problémům byla továrna v roce 1925 nucena ukončit výrobu.

V roce 2000 se na výstavě v Birminghamu objevil sportovní vůz Spyker C8 Spyder, který zahájil novou éru malosériového výrobce automobilů. Po něm následovaly další modely C8 Laviolette, C8 Double 12S, C12 La Turbie většinou s motory Audi.

Letos na Ženevském autosalonu představil Spyker studii nazvanou D12 Peking- to-Paris, která je zakladatelem nové kategorie SSUV aneb Super Sport Utility Vehicle. Do výroby má přijít až koncem příštího roku, tedy u příležitosti 100.výročí dálkové jízdy z Pekingu do Paříže, v níž Spyker dojel druhý. S tímto automobilem by mohla posádka absolvovat klidně vzpomínkovou jízdu, která se uskuteční v příštím roce a povede i přes Prahu. Přitom by měla k dispozici největší míru luxusu a výkonu poskytovaného zážehovým dvanáctiválcem W12 6.0 s výkonem 500 k/360 kW a pochopitelně i pohon všech kol. Podle výrobce by měl dosáhnout rychlosti až 300 km/h a na stovku zrychlit za pět sekund.

Robustní vzhled už na pohled velkého celohliníkového automobilu, dlouhého takřka pět metrů a širokého dva metry, zvýrazňuje mohutný přední otvor nasávání vzduchu a 24" kola s deseti loukotěmi. Ty mají představovat leteckou vrtuli jako symbol leteckého designu požitého v roce 1919 na aerodynamickém modelu Aerocoque. Se symbolem vrtule, vyráběné s vysokou pečlivostí ručně, se setkáváme i na přístrojové desce, volantu, kožených sedadlech. Spyker totiž vyrobil souběžně s automobily ještě 110 letadel a přes dvě stovky leteckých motorů.

Čtyřmístný model D12 Peking-to-Paris je konstruován s ohledem na co největší pohodlí a luxus. Proto chybí středový sloupek B a dveře se otevírají proti sobě. Interiér je vykládaný nejkvalitnější světle žlutou, nebo spíše zlatou kůží, kterou vkusně doplňují stříbrné prvky jako třeba páčky, ovladače, rámečky, kroužky apod. Každý kovový díl je rovněž vyroben ručně. Během autosalonu se firmě Spyker sešlo na 114 objednávek, přestože cena vozu bude v přepočtu přesahovat osm milionů korun.

Při výrobě unikátních automobilů spolupracuje Spyker mj. s koncernem VW (motory Audi), Coventry Prototype Panels (konstrukce rámu a karosérie) nebo Karmann (kompletace vozů).

Jindřich Lasík, 31.5.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar