Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Splash není jen pro parádu, ale také na rekord

Kanál Le Manche, jedna z nejvíce zatížených vodních cest světa, lze překonat mnoha způsoby, ale ne všechny jsou rychlé. Seznam pokořitelů průlivu obohatil nedávno Frank M.Rinderknecht a hned se svým výkonem zapsal do Guinenessovy knihy rekordů.

 

Že jste už jméno Rinderknecht slyšeli? Určitě. Jde o majitele švýcarské firmy Rinspeed, konstruující pozoruhodná vozidla. Nejde však pouze o výstavní exponáty, ale plně funkční vozidla, jak ostatně dokazuje i vytvoření světového rekordu.

Na překonání průplavu Le Manche, mezi anglickým Doverem a francouzským městečkem Sangatte potřeboval 193 minut a 47 sekund. „Připadal jsem si jako v obřím slalomu na alpské sjezdovce s boulemi. Jen jsme nemuseli kroužit kolem ohebných tyčí, ale mezi tankery a kontejnerovými loděmi", komentoval po vytvoření rekordu Frank M. Rinderknecht.

„Už v první třetině plavby zapříčinil tvrdý náraz velké vlny dosud neznámý defekt, který hodně omezil největší rychlost pro zbytek cesty. Ale otočení nepřicházelo v úvahu, naším cílem bylo přistát u francouzského břehu".

Za základ rekordního vozu posloužil obojživelný Rinspeed „Splash" vystavený před dvěma roky na autosalonu v Ženevě. S tímto vozidlem realizoval Rinspeed zcela novou koncepci obojživelných vozidel. Zatímco normální „obojživelníci" plavou po vodě jako člun a přitom více nebo méně připomínají vanu, letí „Splash" na vysutých křídlech nad vodou.

„My jsme se klouzali po nejvíce zatížené dopravní vodní cestě jako na surfovém prkně", komentoval cestu Rinderknecht.Aby se ambiciózní cesta mohla zdárně uskutečnit spojil se Rinspeed s experty z firmy Bayer Material Science, největšího výrobce umělých hmot na světě. Ti jej podpořili svým materiálovým know-how, aby byl Splash schopný plavby po moři. Nejdůležitější konstrukční zásah se týkal nosného křídla, které bylo nutné zesílit.

Zdařilá rekordní jízda přes volné moře byla opravdovou zkouškou odolnosti nejen pilota samotného, ale především materiálu. Neboť pro rychlost 80 km/h, na kterou byl motor Weber o objemu 750 cm a výkonem 140 k schopen zrychlit, působily i malé vlny jako tvrdé prkno.

K dosažení dostatečné síly dodala firma Weber Motor zmodernizovaný lehký, na spotřebu příznivý a ekologický dvouválec objemu 750 cm³ s výkonu 140 k při 7000/min a točivým momentem 150 N.m při 3500/min.

Čistě teoreticky by byla vzdálenost 36 kilometrů mezi Doverem a Sangatalem záležitostí slabé půlhodinky. K tomu Rinderknecht dodává: „Špičkovou rychlost mohu využít doma ve Švýcarsku jen na zrcadlově hladké hladině Curyšského jezera při bezvětří, ale nikoliv na jedné z neobtížnějších mořských oblastí světa. Na prvním místě byla však bezpečnost, pak teprve rekord.

„My Švýcaři neděláme jen slušnou čokoládu. Stavíme také nejrychlejší auto s nosným křídlem - i když nejsme žádným národem námořníků".

 

Jindřich Lasík, 21.8.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar