Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Yeti ve slovinských horách

Původní domovinou bájného muže Yeti jsou velehory v Nepálu, i když pomalu ale jistě se zabydluje také v Čechách a nyní jej můžete potkat dokonce ve Slovinsku na novinářské prezentaci, která začala v pondělí. Zatímco opravdového Yetiho ještě nikdo nespatřil, tak škodovácká novinka zanedlouho objeví již v prodeji.

V okolí Ljubljany, respektive spíš severně, na úpatí pohoří Triglav a Karawanky jsme za volantem Yetiho najezdili zhruba dvě stě padesát kilometrů po všech možných i nemožných cestách.
Úvod z letiště obstaral poměrně krátký úsek po dálnici, z níž jsme po chvíli odbočili ke známému jezeru Bled. Taková malá rozcvička na seznámení s největší novinkou značky Škoda v posledních letech. Následoval více než sto kilometrový přesun do Bohinske Bistrice, kde asfalt vystřídala asi pětadvacet kilometrů dlouhá lesní šotolinová cesta. Tady poprvé zkoušíme, jak se chová mezinápravová spojka Haldex 4.generace. Úzká cesta ze zatáčky do zatáčky prověřuje jízdní vlastnosti pohonu všech kol, v našem případě ve spojení se zážehovým čtyřválcem 1.8 TSI o výkonu 117 kW. Právě na takových cestách se bude Yeti pohybovat asi nejvíce. Z mýlky, že na této cestě asi nepotkáme žádný automobil nás vyvádí kamion naložený dřevem a několik osobních vozů. Po zdolání nejvyššího bodu klesáme do údolí a pokračujeme po kvalitních asfaltových silničkách s minimálním provozem. Všude kolem nás doprovází nádherná kopcovitá krajina, čisté a upravené vesničky, nádherné louky plné kytek.
Dostáváme se k vrcholu dne, pravé offroadové zkoušce na motokrosové dráze. Přesedáme do vozů určených výhradně ke zdolávání prudkých sjezdů a náklonů pod dohledem zkušených instruktorů ADAC. Právě díky nim jsme si mohli vyzkoušet to, co by nám jinak pud sebezáchovy asi jen těžko dovolil. To znamená na vrcholu prudkého sjezdu, snad pod úhlem nějakých čtyřiceti stupňů, aktivujeme režim offroad, zařazuje neutrál, pouštíme brzdu, a ostatní necháváme vůli osudu. Elektronika sama přibrzďuje kola a nedovolí větší rychlost než nějakých 8 km/h, aniž bychom cokoliv dělali. Tento systém pracuje i v případě, že zhasne motor, což jsme rovněž vyzkoušeli, a také při zařazené jedničce a sešlápnuté spojce. V ostrých zatáčkách oceňujeme malý rejd a zvládáme i značný boční náklon. Po této terénní vložce můžeme s klidem konstatovat, že Yeti zvládne opravdu hodně, mnohem víc než kdejaké SUV.
Vracíme se na asfalt a opět po kvalitních silnicích, které můžeme Slovincům závidět, sjíždíme „z hor“ k hotelu na okraji Ljubljany. Také na asfaltu se Yeti pohybuje jistě a bezpečně. Končí tak první seznámení se Škodou Yeti, která nás bez nadsázky nadchla, a to nejen jízdními schopnostmi, ale také líbivým kompaktním designem a prostorným interiérem.
Verze 4x4 začínají na ceně 459 800 Kč (2.0 TDI/81 kW v základní výbavě), resp. od 539 800 Kč (1.8 TSI/118 kW Actice). Vrchol nabídky – 2.0 TDI/125 kW Experience přijde na 709 800 Kč. Od října bude možné objednat nový benzinový motor 1.2 TSI/77 kW s pohonem pouze přední nápravy za 359 800 Kč, začátkem roku 2010 se bude dodávat také se sedmistupňovou převodovkou DSG za 449 800 Kč. Pouze jako „dvoukolka“ s pětistupňovou mechanickou převodovkou a 2.0 TDI je za 449 8900 Kč (Actice)


Podrobný popis přineseme zítra


Jindřich Lasík, 10.6.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar