Škoda Yeti - kompaktní SUV míří vysoko (I)
Pátá modelová řada spojuje přednosti, dosud nabízené pouze jednotlivými automobily rozličných kategorií, avšak nikdy jeden jediný vůz. Jízdní vlastnosti a jízdní komfort nezaostávají za běžnými automobily a tvoří s neomezenou průchodností terénem lákavou kombinaci.
Celková délka 4223 mm dovoluje zaparkovat v úzké mezeře, šířka 1793 mm zaručuje, že i na úzkém parkovacím místě bude možno doširoka otevřít dveře a také se snadno protáhne zúženými místy. Jeho výška 1691 mm, pohotovostní hmotnost (včetně 75 kg řidiče) 1520 kg (1.8 TSI 4×4) a užitečné zatížení 545 kg umožňují využití zavazadlového prostoru o objemu 416 až 1760 litrů. Povolená hmotnost přívěsu je až 1800 kilogramů.
Vpředu upoutá výrazná mřížka chladiče se svislými lamelami a chromovanou lištou. Vysoko umístěné světlomety a samostatné kruhové světlomety dodávají Yeti výrazný vzhled a rozšířené podběhy včetně blatníků dodávají kompaktnímu SUV jedinečný charakter. Plastové prahy na spodních hranách karoserie jsou znaky vozů do terénu. Typické jsou zadní svítilny s prosvětlením ve tvaru písmene C, ploché a svislé páté dveře se otevírají vysoko. Jejich prosklení a černé obložení D i C sloupků posiluje dojem průběžné prosklené plochy, zasahující až k B sloupku. Vpředu a vzadu podtrhují terénní ambice ochranné kryty.
Při výšce 1691 mm a rozvoru 2578 mm nabízí interiér více než velkorysý prostor, a to i na zadních sedadlech. Přední sedadla mají dlouhé sedáky a dobré boční vedení, ve výbavě Experience najdeme bederní opěrku a na přání elektricky nastavitelné sedadlo řidiče. Ocenili jsme zvýšenou polohu sedadel, která umožňuje lepší výhled a ulehčuje nastupování a vystupování. Cestující vzadu sedí ještě o 2 cm výše než vpředu.
Variabilitu a komfort zvyšuje koncept VarioFlex, převzatý z Roomsteru. Díky němu nabízí v kategorii kompaktních SUV značnou variabilitu. Tři oddělená sedadla lze jednotlivě sklopit nebo vyjmout, vnější sedadla posouvat v podélném směru a – při vymontovaném středním sedadle – posunout i o 80 mm příčně.
Po vyjmutí zadních sedadel pojme zavazadlový prostor až 1760 l nákladu.
Moderní pohonné jednotky
Paleta motorů nabízí pět čtyřválcových pohonných jednotek s výkony od 77 kW do 125 kW (105 k až 170 k). Dva benzinové a tři vznětové splňují požadavky normy EU 5. Základem je nový benzinový motor 1.2 TSI o výkonu 77 kW (105 k) K dispozici bude však až od října a pouze s pohonem předních kol. S moderní sedmistupňovou převodovkou DSG se objeví počátkem roku 2010.
Nový je také motor 20 TDI ve výkonových verzích 81 kW a 103 kW s přímým vstřikováním common-rail a filtrem pevných částic. Všechny motory montované do verzí s pohonem všech kol používají šestistupňové manuální převodovky, pouze 2.0 TDI CR DPF/81 kW a pohonem předních kol je spojen s pětistupňovou převodovkou.
Zážehové motory
Vznětové motory
Pozn: Objem – cm³, výkon – kW (k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
Podvozek využívá techniku stejnou jako v Octavii a Octavii Scout. Přední náprava je typu McPherson, zadní víceprvková byla má v porovnání s Octavií o 30 mm širší rozchod, což ve spojení s torzním stabilizátorem o průměru 23 mm na přední nápravě snižuje naklánění karoserie v zatáčkách. U Yetiho s pohonem předních kol, stejně jako 4x4 je tato konfigurace identická. Ke snížení přenosu kmitů je zadní náprava zavěšena na pomocném rámu, který je s karoserií spojen čtyřmi pružnými ložisky, která tlumí přenos vibrací a hluku. Nádrž pojme 60 litrů paliva.
Součástí základní výbavy jsou 16" kola a pneumatiky rozměru 215/60 R16, pro ostatní výbavy jsou k dispozici ještě 17" kola z lehkých slitin a pneumatiky rozměru 225/50 R17. Rozměry pneumatik byly voleny s ohledem na maximální komfort jízdy a dobrý záběr v terénu, stejně jako na dobré jízdní vlastnosti na zpevněných silnicích. Profil a rozměry plášťů jednak zvyšují světlou výšku a přispívají také k vyššímu komfortu jízdy.
Pohon všech kol
Jízdu v terénu vylepšuje světlá výška 180 mm a pohon všech kol prostřednictvím spojky Haldex čtvrté generace, která vychází z osvědčené techniky, známé z Octavie Combi 4×4 a Superbu 4×4. Elektrohydraulicky řízená lamelová spojka Haldex je uložena u zadní nápravy ve společné skříni s rozvodovkou a diferenciálem. Za dobrých trakčních podmínek, jako např. na suché silnici, se 96 % točivého momentu motoru přenáší na přední kola. Podle konkrétní situaci může Haldex přenést až 90 % výkonu na zadní nápravu. Elektronická uzávěrka diferenciálu zabrání prokluzování jednoho z kol s nižší trakcí na přední nebo zadní nápravě. To zaručí stabilní udržování jízdní stopy a dobrou ovladatelnost v terénu, ale i na kluzké vozovce.
Při připojování zadní nápravy využívá řídicí jednotka velké množství dat od různých senzorů:
·řídicí jednotka motoru (snímač otáček motoru a polohy plynového pedálu),
·řídicí jednotka ABS/ESP (snímače otáček kol, spínač brzdových světel, snímače příčného a podélného zrychlení),
·snímač úhlu natočení volantu.
Citlivý systém pohonu všech kol je plně kompatibilní s elektronickými asistenčními systémy. Při zásahu ESP (u 4×4 součást standardní výbavy) převezme spínání spojky Haldex řídicí jednotka ABS/ESP. Při zásahu ABS se spojka Haldex automaticky rozpojí.
Na kamenitých cestách a v terénu můžeme změnit nastavení elektronických systémů. Stačí jen stisknout tlačítko Off-Road, které aktivuje režim
Off-road. Plynový pedál má teď upravenou charakteristiku, aby byly rozjezdy na nesoudržném povrchu plynulejší, rozjezdový asistent pomáhá ve složitých situacích. Asistent pro jízdu z kopce prostřednictvím citlivého brzdění udržuje při sjíždění svahů konstantní rychlost, a vy se může soustředit jen na řízení. Stačí zařadit neutrál, sundat nohu z pedálu plynu a vše ostatní za vás obstará elektronika.
V segmentu kompaktních vozů kategorie SUV se Yeti utká se zkušenými soupeři konkurenčních značek – Kia Sportage, Hyundai Tucson, Nissan Qashqai nebo Suzuki Grand Vitara. Výběr jména má hlubší význam. Yeti je silný, dobře vybavený pro pohyb ve ztížených podmínkách a posádce pomůže i tam, kde to jiní musí vzdát. V něčem svého jmenovce i předčí: na rozdíl od něj se cítí velmi dobře i v teplých krajích, suverénně a s jistotou jezdí nejen v terénu a mimo upravené cesty, ale i na silnicích.
Pokračování zítra
JL, 11.6.2009
Vpředu upoutá výrazná mřížka chladiče se svislými lamelami a chromovanou lištou. Vysoko umístěné světlomety a samostatné kruhové světlomety dodávají Yeti výrazný vzhled a rozšířené podběhy včetně blatníků dodávají kompaktnímu SUV jedinečný charakter. Plastové prahy na spodních hranách karoserie jsou znaky vozů do terénu. Typické jsou zadní svítilny s prosvětlením ve tvaru písmene C, ploché a svislé páté dveře se otevírají vysoko. Jejich prosklení a černé obložení D i C sloupků posiluje dojem průběžné prosklené plochy, zasahující až k B sloupku. Vpředu a vzadu podtrhují terénní ambice ochranné kryty.
Při výšce 1691 mm a rozvoru 2578 mm nabízí interiér více než velkorysý prostor, a to i na zadních sedadlech. Přední sedadla mají dlouhé sedáky a dobré boční vedení, ve výbavě Experience najdeme bederní opěrku a na přání elektricky nastavitelné sedadlo řidiče. Ocenili jsme zvýšenou polohu sedadel, která umožňuje lepší výhled a ulehčuje nastupování a vystupování. Cestující vzadu sedí ještě o 2 cm výše než vpředu.
Variabilitu a komfort zvyšuje koncept VarioFlex, převzatý z Roomsteru. Díky němu nabízí v kategorii kompaktních SUV značnou variabilitu. Tři oddělená sedadla lze jednotlivě sklopit nebo vyjmout, vnější sedadla posouvat v podélném směru a – při vymontovaném středním sedadle – posunout i o 80 mm příčně.
Po vyjmutí zadních sedadel pojme zavazadlový prostor až 1760 l nákladu.
Moderní pohonné jednotky
Paleta motorů nabízí pět čtyřválcových pohonných jednotek s výkony od 77 kW do 125 kW (105 k až 170 k). Dva benzinové a tři vznětové splňují požadavky normy EU 5. Základem je nový benzinový motor 1.2 TSI o výkonu 77 kW (105 k) K dispozici bude však až od října a pouze s pohonem předních kol. S moderní sedmistupňovou převodovkou DSG se objeví počátkem roku 2010.
Nový je také motor 20 TDI ve výkonových verzích 81 kW a 103 kW s přímým vstřikováním common-rail a filtrem pevných částic. Všechny motory montované do verzí s pohonem všech kol používají šestistupňové manuální převodovky, pouze 2.0 TDI CR DPF/81 kW a pohonem předních kol je spojen s pětistupňovou převodovkou.
Zážehové motory
Typ | 1.2 TSI | 1.8 TSI |
Objem | 1197 | 1798 |
Výkon | 77(105)/5000 | 118 (160)/4500-6200 |
Toč.moment | 175/1500-3500 | 250/1500-4500 |
Rychlost | neuvedeno | 200 |
Zrychlení | neuvedeno | 8,4 |
Spotřeba | neuvedeno | 8,0 |
Vznětové motory
Typ | 2.0 TDI CR/81 | 2.0 TDI CR/103 | 2.0 TDI CR/125 |
Objem | 1968 | 1968 | 1928 |
Výkon | 81 (110)/4200 | 103(140)/4200 | 125(170)/4200 |
Toč.moment | 250/1500-2500 | 320/1750-2500 | 350/1750-2500 |
Rychlost | neuvedeno | 9,0 | neuvedeno |
Zrychlení | neuvedeno | 9,9 | neuvedeno |
Komb.spotřeba | neuvedeno | 6,1 | neuvedeno |
Pozn: Objem – cm³, výkon – kW (k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
Podvozek využívá techniku stejnou jako v Octavii a Octavii Scout. Přední náprava je typu McPherson, zadní víceprvková byla má v porovnání s Octavií o 30 mm širší rozchod, což ve spojení s torzním stabilizátorem o průměru 23 mm na přední nápravě snižuje naklánění karoserie v zatáčkách. U Yetiho s pohonem předních kol, stejně jako 4x4 je tato konfigurace identická. Ke snížení přenosu kmitů je zadní náprava zavěšena na pomocném rámu, který je s karoserií spojen čtyřmi pružnými ložisky, která tlumí přenos vibrací a hluku. Nádrž pojme 60 litrů paliva.
Součástí základní výbavy jsou 16" kola a pneumatiky rozměru 215/60 R16, pro ostatní výbavy jsou k dispozici ještě 17" kola z lehkých slitin a pneumatiky rozměru 225/50 R17. Rozměry pneumatik byly voleny s ohledem na maximální komfort jízdy a dobrý záběr v terénu, stejně jako na dobré jízdní vlastnosti na zpevněných silnicích. Profil a rozměry plášťů jednak zvyšují světlou výšku a přispívají také k vyššímu komfortu jízdy.
Pohon všech kol
Jízdu v terénu vylepšuje světlá výška 180 mm a pohon všech kol prostřednictvím spojky Haldex čtvrté generace, která vychází z osvědčené techniky, známé z Octavie Combi 4×4 a Superbu 4×4. Elektrohydraulicky řízená lamelová spojka Haldex je uložena u zadní nápravy ve společné skříni s rozvodovkou a diferenciálem. Za dobrých trakčních podmínek, jako např. na suché silnici, se 96 % točivého momentu motoru přenáší na přední kola. Podle konkrétní situaci může Haldex přenést až 90 % výkonu na zadní nápravu. Elektronická uzávěrka diferenciálu zabrání prokluzování jednoho z kol s nižší trakcí na přední nebo zadní nápravě. To zaručí stabilní udržování jízdní stopy a dobrou ovladatelnost v terénu, ale i na kluzké vozovce.
Při připojování zadní nápravy využívá řídicí jednotka velké množství dat od různých senzorů:
·řídicí jednotka motoru (snímač otáček motoru a polohy plynového pedálu),
·řídicí jednotka ABS/ESP (snímače otáček kol, spínač brzdových světel, snímače příčného a podélného zrychlení),
·snímač úhlu natočení volantu.
Citlivý systém pohonu všech kol je plně kompatibilní s elektronickými asistenčními systémy. Při zásahu ESP (u 4×4 součást standardní výbavy) převezme spínání spojky Haldex řídicí jednotka ABS/ESP. Při zásahu ABS se spojka Haldex automaticky rozpojí.
Na kamenitých cestách a v terénu můžeme změnit nastavení elektronických systémů. Stačí jen stisknout tlačítko Off-Road, které aktivuje režim
Off-road. Plynový pedál má teď upravenou charakteristiku, aby byly rozjezdy na nesoudržném povrchu plynulejší, rozjezdový asistent pomáhá ve složitých situacích. Asistent pro jízdu z kopce prostřednictvím citlivého brzdění udržuje při sjíždění svahů konstantní rychlost, a vy se může soustředit jen na řízení. Stačí zařadit neutrál, sundat nohu z pedálu plynu a vše ostatní za vás obstará elektronika.
V segmentu kompaktních vozů kategorie SUV se Yeti utká se zkušenými soupeři konkurenčních značek – Kia Sportage, Hyundai Tucson, Nissan Qashqai nebo Suzuki Grand Vitara. Výběr jména má hlubší význam. Yeti je silný, dobře vybavený pro pohyb ve ztížených podmínkách a posádce pomůže i tam, kde to jiní musí vzdát. V něčem svého jmenovce i předčí: na rozdíl od něj se cítí velmi dobře i v teplých krajích, suverénně a s jistotou jezdí nejen v terénu a mimo upravené cesty, ale i na silnicích.
Pokračování zítra
JL, 11.6.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout