Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Alcar - Bezpečná kola pro radost

Škoda Vision X budí v Ženevě zájem

Jednu z nejzajímavějších studíí si pro právě probíhající autosalon v Ženevě připravila Škoda Auto, která vystavuje model Vision X. Největší novinkou je k životnímu prostředí šetrná koncepce pohonu, kombinující provoz na CNG, benzin a elektřinu, která zajišťuje rychlou odezvu, větší pružnost a emisní hodnoty CO2, které nepřesahují hranici 90 g/km.

ŠKODA VISION X spojuje dynamické vlastnosti, všestrannost a požitek z jízdy v městském provozu, ale i v terénu. Svými kompaktními vnějšími a vnitřními rozměry a pokročilými prvky infotainmentu bude studie skvěle vyhovovat modernímu, aktivnímu životnímu stylu cílových zákazníků.


Progresivní technika je použita i v hnacím ústrojí, navrženém s ohledem na dynamické vlastnosti i ekologický provoz. Moderně uspořádaný hybridní systém zajišťuje rychlou odezvu a nízké hodnoty emisí. Poprvé je využito spojení úsporného a velmi ekologického spalovacího motoru s řemenem poháněným startovacím generátorem vpředu a elektromotorem na zadní nápravě. Ten je schopen se sám postarat o pohon vozidla na krátkých cestách. ŠKODA VISION X může díky inovativnímu hnacímu ústrojí využívat dle potřeby pohon předních, zadních nebo všech kol.

Spalovacím motorem je agregát 1,5 TSI G-TEC, čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem, vyvinutý speciálně pro spalování stlačeného zemního plynu, resp. benzinu. Stlačeným zemním plynem může být klasický zemní plyn, bioplyn nebo syntetický plyn e-gas, vyráběný z obnovitelných zdrojů energie. Již při provozu na klasický zemní plyn vypouští vůz na CNG o 18 až 25 % méně emisí CO2, než model s benzinovým motorem se srovnatelným výkonem.

Maximální výkon spalovacího motoru činí 96 kW (130 k), točivý moment činí 200 Nm. První nádrž na CNG se nachází pod zadními sedadly, druhá je umístěna za zadní nápravou. Zážehový motor pohání přední nápravu, kola zadní nápravy pohání elektromotor. Ten se v případě potřeby zapne a např. při rozjezdu zapojuje dodatečnou hnací sílu (tzv. boost efekt) nebo zlepšuje trakci na kluzké vozovce a na nezpevněných cestách. Kapacita kompaktních akumulátorů stačí k ujetí až 2 km. Studie tak se tak může pohybovat například na sídlišti, v nízkoemisní zóně ve městech, nebo ve volné přírodě pouze pomocí elektromotoru a tím i téměř bezhlučně a bez emisí. Studie ŠKODA VISION X je první vůz značky ŠKODA s pohonem všech kol, který nepotřebuje kardanovu hřídel.

Pohonnou jednotku na CNG podporují dva elektromotory. Spalovací motor spojený s řemenem poháněným startovacím generátorem (RSG) a druhý elektromotor na zadní nápravě společně zajišťují funkci pohonu všech kol. Druhý elektromotor napájí 48V lithium-iontový akumulátorový systém. Díky rekuperaci se lithium-iontová baterie nabíjí během jízdy. Při brzdění a plachtění přeměňuje studie kinetickou energii na elektrickou, ukládá ji a poté využívá k jízdě. Jak je již pro elektromotory typické, je maximální točivý moment 70 Nm k dispozici ihned při startu. To zrychluje odezvu při rozjezdu a pružnost při zrychlení během jízdy. K výhodám použitých kompaktních akumulátorových baterií patří především nižší hmotnost, vysoká kapacita a cenová dostupnost.

V každodenním provozu zajišťuje inteligentní řízení hybridního systému co nejlepší součinnost spalovacího motoru a elektromotoru. Navíc umožňuje volba jízdního profilu ovládání pohonu dle přání řidiče. Stisknutím tlačítka si řidič volí čistě elektrický jízdní režim, ve kterém jezdí studie ŠKODA VISION X zcela bez emisí.

Studie jezdí dle potřeby s pohonem předních, zadních nebo všech kol. Zadní kola na silnici přenášejí točivý moment až 1000 Nm. Celkový dojezd na jedno natankování CNG/benzinu činí až 650 kilometrů.

Systémový výkon obou pohonných jednotek umožňuje studii ŠKODA VISION X zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 s; maximální rychlost činí 200 km/h.


Design typický pro značku ŠKODA

ŠKODA VISION X měří 4 255 mm na délku, 1 807 mm na šířku a 1 537 mm na výšku. Rozvor činí 2 645 mm a objem zavazadlového prostoru 380 l. Robustní dojem umocňují dvacetipalcová dvoubarevná hliníková kola v designu 3 D s leštěnými hliníkovými díly a paprsky kol s krystalickým designem a lakováním v antracitové matné barvě.



Charakteristický tvar dvoudílných předních světlometů, které zvýrazňují robustní a ochranný charakter studie navazuje na design předchozích modelů SUV. Jsou však nově uspořádány jednotlivé funkce světel. Jemně tvarované horní světlomety, každý se čtyřmi čočkami z ručně broušeného křišťálu, nabízí funkci světla pro denní svícení a funkci směrového světla s technologií LED. Diody směrového světla se pohybují jako běžící pás (funkce postupného rozsvícení).



Nový design interiéru
Interiér nabízí variabilní prostor pro cestující i zavazadla. Na přístrojové desce se nachází trojrozměrné prvky, například ve výdechu vzduchu. Středová konzoli s povrchem z broušeného skla, které umožňuje výhled na displej, propojený s řízením pohonu zobrazuje tok energie obou motorů a fungování pohonu. Vícebarevné grafiky zobrazují točivý moment pohánějící kola přední a zadní nápravy.


Simply Clever
Zavazadlový prostor obsahuje speciální systém, kterým lze upevnit dva elektricky poháněné skateboardy. Bezpečně jsou uloženy také dvě helmy a dron s kamerou, kterou lze zaznamenat videoklip z jízdy na skateboardu. V opěradlech sportovních sedadel řidiče a spolujezdce jsou také připevněny vyjímatelné ochranné pomůcky, které chrání krční páteř a záda jezdce na skateboardu. Ve středové konzoli jsou integrovány dvě sportovní lahve.


Stánek Škody Auto rozhodně nelze svojí velikostí přehlednout a je větší než třeba francouzských značek Citroën nebo Peugeot a po oba novinářské dny byl v obležení novinářů z celého světa. Můžeme báýt hrdi na to, že se škodovka dokázala skvěle postarat i po kulinářské stránce hostů.

K dalším novinkám se ještě vrátíme

Škoda + JL 8.3.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2018 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar