Škoda Superb středem zájmu v Ženevě (I)
O tom, že titulek není nadnesený, svědčí vyslechnutí rozhovor dvou zástupců firmy BMW, kteří se o našem novém modelu Superb vyjadřovali opravdu velice pochvalně. Hned několikrát opakovali – moc dobrý. Když to člověk slyší, tak má určitě radost a má být nač hrdný.
Představení předchozí generace modelu Superb v roce 2001 znamenalo nový začátek a návrat značky Škoda mezi výrobce exkluzivních cestovních vozů. Změna značky není v tomto segmentu tak obvyklá jako v případě levnějších a menších vozů. Přesto však Superb uspěl. Otevřel škodovce cestu k dalšímu rozvoji, přispěl k posílení jména Škoda Auto na nejnáročnějších trzích světa a navázal na tradici velkých vozů Škoda z 30. a 40. let minulého století.
Tým designérů dostal při navrhování nového vozu velkou svobodu, a tak vznikl nový automobil originálních tvarů, s pokrokovými řešeními a s typickými vlastnostmi, které vrátily před sedmi lety jméno Superb do automobilového světa.
Trojrozměrně tvarovaná maska chladiče s jemně chromovaný rámeček dodává vozu optickou hloubku a solidní hodnotu. Hrana kapoty kopíruje tvar světlometů a posiluje horizontální orientaci linií, které vůz opticky rozšiřují a stabilizují. Klíčovým prvkem designu přední části vozu jsou světlomety, které využívají moderní konstrukci a současně dodávají novému vozu image technicky vyspělého výrobku.
Z boku je nápadná prodloužená linie střechy, protažená směrem vzad a dynamickým obloukem přecházející do robustních C-sloupků. Už zvenku jsou zřejmé vynikající prostorové poměry pro posádku. Nadstandardní prostor je k dispozici cestujícím vpředu, ale mimořádným zůstává vůz na zadních sedadlech. Chromovaný rámeček bočních oken u výbavy Ambition a Elegance přechází do trojrozměrně tvarovaného prvku na C-sloupku. Tento detail dodává novému vozu charakter, který lze najít pouze u vozů vyšších tříd.
Na zádi není prostor pro poznávací značku integrován do víka zavazadlového prostoru, ale nachází se dole v nárazníku. Dvoudílné zadní svítilny, jejichž jedna polovina je integrována do blatníků a druhá do víka zavazadlového prostoru, zůstávají věrné definovaným zásadám designu značky Škoda. Dynamický a zároveň elegantní dojem z karoserie nové generace modelu Superb působivě podtrhují až 18" kola z lehké slitiny.
Velkoryse dimenzovaný interiér svého předchůdce překonává nový Superb při téměř totožné délce díky příčně uloženému motoru. Prostor pro nohy vpředu, získal na velikosti díky přesunutí převodovky, střední tunel se podařilo zeštíhlit a prostor pro kolena cestujících vzadu narostl o 19 mm.
Interiér svou jemně sladěnou kombinací vybraných materiálů a výborným zpracováním splní požadavky nejnáročnějších zákazníků. Na přístrojové desce, jejíž horní hrana tvoří výraznou vlnu, jsou jednotlivé ovládací prvky uskupeny do jednotlivých funkčních celků. Všechny primární funkce jsou soustředěny na volantu, logické uspořádání zajišťuje rychlý dosah.
Na středovém panelu má své místo ovládací jednotka dvouzónové elektronicky ovládané klimatizace a navigační systém Columbus s moderní a snadno ovladatelnou dotykovou obrazovkou, s pevným diskem o kapacitě 30 GB.
Zákazník může volit ze tří barevných variant přístrojové desky vyrobené z kvalitního měkčeného materiálu a ze tří různých provedení dekoračních lišt. Sestavením těchto prvků vznikne výrazně elegantní a jednoduše nadčasové prostředí.
Dvouprostorová karoserie skrývá konstrukční novinku, která vzbudila značnou pozornost. Záď, která se drží v této třídě běžné koncepce sedanu, skrývá páté dveře, díky nimž jsou možnosti využití zavazadlového prostoru téměř neomezené. Unikátní variabilní otevírání pátých dveří Twindoor, vyvinuté a patentované inženýry automobilky Škoda, nabízí praktické a funkční řešení. Podle potřeby lze otevřít buď pouze víko zavazadlového prostoru a naložit malá zavazadla, nebo pomocí dvou tlačítek na spodní hraně pátých dveří, která ovládají elektromechanický systém, zvednout celé víko včetně zadního skla pomocí chytrého a snadno ovladatelného mechanismu. Tímto způsobem lze naložit i do reprezentativně vyhlížejícího vozu rozměrnější předměty. Krátké rozsvícení třetího brzdového světla pod zadním sklem signalizuje, že elektrické servomotory aretovaly uzamykací mechanismus obou dílů víka. Využitelný otvor zavazadlového prostoru se poté zvětší zhruba na dvojnásobek.
Zavazadlový prostor pojme v základním uspořádání 565 litrů nákladu, tedy o 85 litrů více než u předchozího modelu. Po sklopení opěradel zadních sedadel vzroste na 1670 litrů.
Samotný prostor je čalouněn kvalitním kobercem, pod robustní podlahovou deskou je úložná schránka a pod ní náhradní kolo (s výjimkou verze GreenLine).
Nový Superb předvádí celou řadu dalších novinek a konstrukčních opatření, kterými překonává schopnosti svého předchůdce. V podlaze a v A a B-sloupcích se uplatnily jak za tepla tvářené vysokopevnostní plechy, tak ocel obvyklé pevnosti, ale s vysokou tažností, které při čelním nebo bočním střetu svým cíleným pohlcováním energie nárazu deformacemi zajistí akceptovatelný průběh zpomalení. Použití moderních slitin oceli se také promítlo v úspoře hmotnosti, protože prvky, které jsou dnes vyrobeny z vysokopevnostních plechů mohou mít menší tloušťku, než díly srovnatelné pevnosti z běžných materiálů.
Přes náročnou konstrukci karoserie, která s rezervou splňuje všechny požadavky na ochranu chodců a bezpečnost posádky v případě kolize, vzrostla hmotnost oproti předchozímu modelu pouze nepatrně.
Konstrukčně nový Superb využívá komponenty podvozků modelů Octavia (Golf) a Passat. Poháněná přední náprava se zavěšením McPherson s trojúhelníkovitými rameny je uložena v tuhé hliníkové nápravnici pro dosažení optimálních kinematických charakteristik při snížení hmotnosti nápravy. Zadní náprava je ke karoserii připevněna speciálními silentbloky.
Při ladění podvozku byl kladen zvláštní důraz na vyvážený poměr mezi agilitou a komfortem. Lepší boční dynamiku jízdy zajišťuje nové elektromechanické řízení. Podvozek má zcela nové nastavení ABS a ESP.
Výborný výhled zajišťují nejen velkorysé plochy oken a podstatně větší vnější zpětná zrcátka, a nový systém adaptivního osvětlení AFS (výhradně s bi-xenonovými světlomety), který upravuje osvětlení vozovky před vozem v závislosti na konkrétních podmínkách.
V městském režimu od 15 km/h do 50 km/h se světelný kužel rozšíří pro lepší osvětlení okrajů vozovky. Při vyšších rychlostech a na dálnici (od 90 km/h) je aktivní režim dálničního světla, kdy řídicí jednotka nastaví světlomety tak, aby byl více osvětlen i levý jízdní pruh. Kromě toho se světelný kužel vyklopí lehce vzhůru, takže světelná stopa je delší.
Třetí režim meziměsto je nejvíce podobný běžnému potkávacímu světlu. Tato funkce se aktivuje v rozmezí 0-15 km/h a 50-90 km/h. AFS vedle toho disponuje natáčením světel do zatáček, které je aktivní od 10 km/h, a odbočovacím světlem, které jednotlivě zajišťují mlhové světlomety s Corner funkcí.
Pro jízdu v dešti je připravena funkce snižující riziko oslnění řidiče protijedoucího vozu odrazem světla od mokré vozovky. Škoda je tak první značkou koncernu VW, která nabízí AFS s tímto širokým funkčním rozsahem.
V závislosti na výbavě a verzi může mít vůz až devět airbagů – dva přední a boční airbagy a hlavové airbagy pro přední i zadní cestující. Úplnou novinkou je kolenní airbag řidiče a boční airbagy vzadu. Regulace prokluzu ASR je součástí standardní výbavy všech verzí. ESP může být na některých trzích rovněž součástí sériové výbavy. Asistent rozjezdu do kopce ulehčuje rozjíždění do svahů a zabrání tomu, aby vůz po uvolnění brzdového pedálu začal couvat.
Ještě dodejme, že základní cena modelu 1.4 TSi začíná na 619 900 Kč.
(Pokračování zítra)
JL, 7.3.2008
Tým designérů dostal při navrhování nového vozu velkou svobodu, a tak vznikl nový automobil originálních tvarů, s pokrokovými řešeními a s typickými vlastnostmi, které vrátily před sedmi lety jméno Superb do automobilového světa.
Trojrozměrně tvarovaná maska chladiče s jemně chromovaný rámeček dodává vozu optickou hloubku a solidní hodnotu. Hrana kapoty kopíruje tvar světlometů a posiluje horizontální orientaci linií, které vůz opticky rozšiřují a stabilizují. Klíčovým prvkem designu přední části vozu jsou světlomety, které využívají moderní konstrukci a současně dodávají novému vozu image technicky vyspělého výrobku.
Z boku je nápadná prodloužená linie střechy, protažená směrem vzad a dynamickým obloukem přecházející do robustních C-sloupků. Už zvenku jsou zřejmé vynikající prostorové poměry pro posádku. Nadstandardní prostor je k dispozici cestujícím vpředu, ale mimořádným zůstává vůz na zadních sedadlech. Chromovaný rámeček bočních oken u výbavy Ambition a Elegance přechází do trojrozměrně tvarovaného prvku na C-sloupku. Tento detail dodává novému vozu charakter, který lze najít pouze u vozů vyšších tříd.
Na zádi není prostor pro poznávací značku integrován do víka zavazadlového prostoru, ale nachází se dole v nárazníku. Dvoudílné zadní svítilny, jejichž jedna polovina je integrována do blatníků a druhá do víka zavazadlového prostoru, zůstávají věrné definovaným zásadám designu značky Škoda. Dynamický a zároveň elegantní dojem z karoserie nové generace modelu Superb působivě podtrhují až 18" kola z lehké slitiny.
Velkoryse dimenzovaný interiér svého předchůdce překonává nový Superb při téměř totožné délce díky příčně uloženému motoru. Prostor pro nohy vpředu, získal na velikosti díky přesunutí převodovky, střední tunel se podařilo zeštíhlit a prostor pro kolena cestujících vzadu narostl o 19 mm.
Interiér svou jemně sladěnou kombinací vybraných materiálů a výborným zpracováním splní požadavky nejnáročnějších zákazníků. Na přístrojové desce, jejíž horní hrana tvoří výraznou vlnu, jsou jednotlivé ovládací prvky uskupeny do jednotlivých funkčních celků. Všechny primární funkce jsou soustředěny na volantu, logické uspořádání zajišťuje rychlý dosah.
Na středovém panelu má své místo ovládací jednotka dvouzónové elektronicky ovládané klimatizace a navigační systém Columbus s moderní a snadno ovladatelnou dotykovou obrazovkou, s pevným diskem o kapacitě 30 GB.
Zákazník může volit ze tří barevných variant přístrojové desky vyrobené z kvalitního měkčeného materiálu a ze tří různých provedení dekoračních lišt. Sestavením těchto prvků vznikne výrazně elegantní a jednoduše nadčasové prostředí.
Dvouprostorová karoserie skrývá konstrukční novinku, která vzbudila značnou pozornost. Záď, která se drží v této třídě běžné koncepce sedanu, skrývá páté dveře, díky nimž jsou možnosti využití zavazadlového prostoru téměř neomezené. Unikátní variabilní otevírání pátých dveří Twindoor, vyvinuté a patentované inženýry automobilky Škoda, nabízí praktické a funkční řešení. Podle potřeby lze otevřít buď pouze víko zavazadlového prostoru a naložit malá zavazadla, nebo pomocí dvou tlačítek na spodní hraně pátých dveří, která ovládají elektromechanický systém, zvednout celé víko včetně zadního skla pomocí chytrého a snadno ovladatelného mechanismu. Tímto způsobem lze naložit i do reprezentativně vyhlížejícího vozu rozměrnější předměty. Krátké rozsvícení třetího brzdového světla pod zadním sklem signalizuje, že elektrické servomotory aretovaly uzamykací mechanismus obou dílů víka. Využitelný otvor zavazadlového prostoru se poté zvětší zhruba na dvojnásobek.
Zavazadlový prostor pojme v základním uspořádání 565 litrů nákladu, tedy o 85 litrů více než u předchozího modelu. Po sklopení opěradel zadních sedadel vzroste na 1670 litrů.
Samotný prostor je čalouněn kvalitním kobercem, pod robustní podlahovou deskou je úložná schránka a pod ní náhradní kolo (s výjimkou verze GreenLine).
Nový Superb předvádí celou řadu dalších novinek a konstrukčních opatření, kterými překonává schopnosti svého předchůdce. V podlaze a v A a B-sloupcích se uplatnily jak za tepla tvářené vysokopevnostní plechy, tak ocel obvyklé pevnosti, ale s vysokou tažností, které při čelním nebo bočním střetu svým cíleným pohlcováním energie nárazu deformacemi zajistí akceptovatelný průběh zpomalení. Použití moderních slitin oceli se také promítlo v úspoře hmotnosti, protože prvky, které jsou dnes vyrobeny z vysokopevnostních plechů mohou mít menší tloušťku, než díly srovnatelné pevnosti z běžných materiálů.
Přes náročnou konstrukci karoserie, která s rezervou splňuje všechny požadavky na ochranu chodců a bezpečnost posádky v případě kolize, vzrostla hmotnost oproti předchozímu modelu pouze nepatrně.
Konstrukčně nový Superb využívá komponenty podvozků modelů Octavia (Golf) a Passat. Poháněná přední náprava se zavěšením McPherson s trojúhelníkovitými rameny je uložena v tuhé hliníkové nápravnici pro dosažení optimálních kinematických charakteristik při snížení hmotnosti nápravy. Zadní náprava je ke karoserii připevněna speciálními silentbloky.
Při ladění podvozku byl kladen zvláštní důraz na vyvážený poměr mezi agilitou a komfortem. Lepší boční dynamiku jízdy zajišťuje nové elektromechanické řízení. Podvozek má zcela nové nastavení ABS a ESP.
Výborný výhled zajišťují nejen velkorysé plochy oken a podstatně větší vnější zpětná zrcátka, a nový systém adaptivního osvětlení AFS (výhradně s bi-xenonovými světlomety), který upravuje osvětlení vozovky před vozem v závislosti na konkrétních podmínkách.
V městském režimu od 15 km/h do 50 km/h se světelný kužel rozšíří pro lepší osvětlení okrajů vozovky. Při vyšších rychlostech a na dálnici (od 90 km/h) je aktivní režim dálničního světla, kdy řídicí jednotka nastaví světlomety tak, aby byl více osvětlen i levý jízdní pruh. Kromě toho se světelný kužel vyklopí lehce vzhůru, takže světelná stopa je delší.
Třetí režim meziměsto je nejvíce podobný běžnému potkávacímu světlu. Tato funkce se aktivuje v rozmezí 0-15 km/h a 50-90 km/h. AFS vedle toho disponuje natáčením světel do zatáček, které je aktivní od 10 km/h, a odbočovacím světlem, které jednotlivě zajišťují mlhové světlomety s Corner funkcí.
Pro jízdu v dešti je připravena funkce snižující riziko oslnění řidiče protijedoucího vozu odrazem světla od mokré vozovky. Škoda je tak první značkou koncernu VW, která nabízí AFS s tímto širokým funkčním rozsahem.
V závislosti na výbavě a verzi může mít vůz až devět airbagů – dva přední a boční airbagy a hlavové airbagy pro přední i zadní cestující. Úplnou novinkou je kolenní airbag řidiče a boční airbagy vzadu. Regulace prokluzu ASR je součástí standardní výbavy všech verzí. ESP může být na některých trzích rovněž součástí sériové výbavy. Asistent rozjezdu do kopce ulehčuje rozjíždění do svahů a zabrání tomu, aby vůz po uvolnění brzdového pedálu začal couvat.
Ještě dodejme, že základní cena modelu 1.4 TSi začíná na 619 900 Kč.
| Typ | Superb I | Superb II | Rozdíl |
| Délka | 4803 | 4838 | +35 |
| Šířka | 1765 | 1817 | +52 |
| Výška | 1469 | 1463 | + 7 |
| Rozvor | 2803 | 2761 | - 42 |
(Pokračování zítra)
JL, 7.3.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















