Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Superb - pohodlný a pokrokový (I)

Superb, který byl jako nový model představen na počátku 21. století, vstoupil do vysoce konkurenčního tržního prostředí, v němž mají zákazníci velice konzervativní chování. Otevřel české značce cestu k dalšímu rozvoji, přispěl k posílení jména Škoda Auto na nejnáročnějších trzích světa.

Od roku 2001 do konce roku 2007 se pro model Superb rozhodlo téměř 130.000 zákazníků. Špičkový model značky Škoda se etabloval i na velice náročném flotilovém trhu, kde se nakupují většinou pouze modely prestižních značek.

Tým designérů dostal při navrhování velkou svobodu, a tak vznikl nový automobil s originálními tvary a pokrokovými řešeními. Trojrozměrnou masku chladiče lemuje chromovaný rámeček, hrana kapoty kopíruje světlomety.
Zatímco předchůdce měl výraznou zakulacenou kopulovitou střechu, nyní je protažena vzad a přechází do robustních C-sloupků.

Už zvenku jsou zřejmé výborné prostorové poměry pro posádku. Nadstandardní prostor je k dispozici cestujícím vpředu, ale mimořádným zůstává zejména pro nepřekonatelnou nabídku prostoru pro cestující na zadních sedadlech. Chromovaný rámeček bočních (Ambition a Elegance) přechází do trojrozměrně tvarovaného prvku na C-sloupku. Tento detail lze najít pouze u vozů vyšších tříd. Dvoudílné zadní svítilny, jejichž jedna polovina je integrována do blatníků a druhá do víka zavazadlového prostoru.

Velkoryse dimenzovaný interiér svého předchůdce překonává Superb při téměř totožné délce díky příčně uloženému motoru. Prostor pro nohy vpředu se zvětšil přesunutím převodovky vyplývající z nové koncepce a středový tunel se podařilo zeštíhlit. Prostor pro kolena cestujících na zadních sedadlech narostl o 19 mm. Interiér kombinací vybraných materiálů a výborným zpracováním splní požadavky nejnáročnějších zákazníků. Na přístrojové desce jsou jednotlivé ovládací prvky uskupeny do funkčních celků a všechny primární funkce jsou soustředěny na volantu. Chromovaná linka uprostřed nového, kůží obšitého věnce volantu cituje příď vozu výrazně formovanou do tvaru písmene V.
Na středovém panelu našla své místo ovládací jednotka dvouzónové elektronicky ovládané klimatizace a navigační systém Columbus s moderní a snadno ovladatelnou dotykovou obrazovkou, s pevným diskem o kapacitě 30 GB.
Zákazník může volit ze tří barevných variant přístrojové desky z kvalitního měkčeného materiálu a ze tří různých provedení dekoračních lišt

Dvouprostorová karoserie s nadčasově elegantními liniemi a s výraznými stylistickými prvky skrývá konstrukční novinku. Ve stylu sedanu skrývá páté dveře, díky nimž jsou možnosti využití zavazadlového prostoru téměř neomezené. Variabilní otevírání pátých dveří TwinDoor, vyvinuté a patentované inženýry automobilky Škoda, nabízí praktické a funkční řešení. Podle potřeby lze otevřít buď pouze víko zavazadlového prostoru nebo pomocí dvou tlačítek na spodní hraně pátých dveří zvednout celé víko včetně zadního skla. Krátké rozsvícení třetího brzdového světla pod zadním sklem signalizuje, že elektrické servomotory aretovaly uzamykací mechanismus obou dílů víka. Využitelný otvor zavazadlového prostoru se poté zvětší zhruba na dvojnásobek.

Zavazadlový prostor pojme v základním uspořádání 565 litrů nákladu, tedy o 85 litrů více než u předchozího modelu. Po sklopení opěradel zadních sedadel vzroste objem na 1670 litrů, jaký nenajdeme ani u některých kombi vyšší střední třídy.

Zavazadlový prostor je čalouněn kvalitním kobercem, pod podlahou je úložný ptrstor na drobnosti, pod ní se náhradní kolo (s výjimkou verze GreenLine).
Nový Superb předvádí řadu dalších novinek a konstrukčních opatření. V podlaze a v A a B-sloupcích se uplatnily jak za tepla tvářené vysokopevnostní plechy, stejně jako oceli obvyklé pevnosti, ale s vysokou tažností, které při čelním nebo bočním střetu svým cíleným pohlcováním energie nárazu deformacemi zajistí akceptovatelný průběh zpomalení a dostatečný prostor pro přežití cestujících. Použití moderních slitin oceli se pozitivně promítlo v úspoře hmotnosti, protože prvky, které jsou dnes vyrobeny z vysokopevnostních plechů mohou mít menší tloušťku, než díly srovnatelné pevnosti z běžných materiálů.


Podvozek konstrukčně využívá komponenty podvozků modelů Octavia (Golf)
a Passat Poháněná přední náprava se zavěšením McPherson s trojúhelníkovitými rameny je u vozu Superb uložena v tuhé hliníkové nápravnici, aby se dosáhlo optimálních kinematických charakteristik při současném snížení hmotnosti nápravy. Zadní náprava je ke karoserii připevněna speciálními silentbloky.
Superb patří díky pečlivému odladění a utlumení zdrojů hluku k nejtišším zástupcům své třídy. Tloušťka předních bočních skel byla zvýšena na 4,85 mm, tlumicí a izolační pakety snižují vibrace a tím i hlučnost, aerodynamický hluk snižují nové těsnicí materiály.

Podvozek používá nové nastavení ABS a ESP, zaměřené na snadné ovládání a komfort, aniž by tím utrpělo potěšení z jízdy.

Výborný výhled zajišťují nejen velkorysé plochy oken a větší vnější zpětná zrcátka, ale při cestování za tmy také nový systém adaptivního osvětlení AFS, který upravuje osvětlení vozovky před vozem v závislosti na konkrétních podmínkách. Tím umožňuje řidiči, aby dříve rozpoznal případné překážky na silnici a mohl na ně včas reagovat. Při rychlostech od 15 km/h do 50 km/h se světelný kužel rozšíří pro lepší osvětlení okrajů vozovky.
Při vyšších rychlostech (od 90 km/h) je aktivní režim dálničního světla, když řídicí jednotka nastaví světlomety tak, aby byl více osvětlen také levý jízdní pruh. Kromě toho se světelný kužel vyklopí lehce vzhůru a světelná stopa je delší.

Třetí režim meziměsto je nejvíce podobný potkávacímu světlu. Tato funkce se aktivuje při rychlostech 0-15 km/h a 50-90 km/h. AFS disponuje také natáčením světel do zatáček, které je aktivní od 10 km/h, a odbočovacím světlem, které jednotlivě zajišťují mlhovky s Corner funkcí.

AFS se dodává výhradně s bi-xenonovými světlomety a Škoda je tak první značkou koncernu VW, která nabízí AFS s tak širokým funkčním rozsahem.

Ochrana posádky je na vysoké úrovni. V závislosti na výbavě a verzi může mít vůz až devět airbagů – dva přední a boční airbagy a hlavové airbagy pro přední i zadní cestující, dále kolenní airbag řidiče a boční airbagy vzadu. Součástí standardní výbavy je regulace prokluzu ASR.

JL,15.5.2008-05-14
(Pokračování zítra)

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar