Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Superb mezi jezery a vrcholky hor

Malebné prostředí rakouské Solné komory si vybrala Škoda Auto pro novinářskou prezentaci nového modelu Superb. Zelené rozkvetlé louky a pastviny, zasněžené vrcholky hor, kvetoucí stromy, jezera s blankytně modrou vodou, a mezi tím další z kvalitních modelů Škoda. Co si přát víc.

Během testovacích jízd mezi Salzburgem, Bad Ischlem a St.Wolfgangem jsme se setkávali se značným zájmem rakouských motoristů o českou novinku prakticky všude. Výborným marketingovým tahem je také umístění Superbu do zahrady zámku Hellbrunn na okraji Mozartova města.
Nejdříve jsme na dálnici a poté na silnici přes Bad Reichenhall s kolegou ing. Pavlem Biskupem vyzkoušeli provedení 2.0 TDI PD (103 kW) se špičkovou samočinnou šestistupňovou převodovkou DSG, která funguje bez sebemenšího náznaku přeřazení. Tento typ převodovek DSG je také jediný, který byl z automatických vybrán pro Superb (verze 1.8 TSI může být také se sedmistupňovou DSG).


Skok do historie

Během krátké přestávky na oběd v zámku Hellbrunn jsme si mohli prohlédnout také Superb ze třicátých let minulého století. Vůz, který zahájil historii luxusních automobilů Škoda.
Od roku 1934 do 1949 se pod kapotou celkem 275 vyrobených kusů (z toho 162 ks po druhé světové válce) vystřídalo několik zážehových šestiválců od objemu 2,7 až ke čtyřem litrů u osmiválce. Zároveň rostl výkon ze 60 na 96 k a rovněž karoserie měnila tvary.
Například čtyřdobý kapalinou chlazený zážehový šestiválec o objemu 3137 cm³ dosahoval výkonu 85 k při 3800 min, největší rychlosti 125 km/h a průměrné spotřeby kolem 19 litrů na 100 kilometrů. Byl umístěn podélně za přední nápravou.
Čtyřstupňová převodovka je v bloku s motorem, spojovací hřídel pohánějící zadní kola procházel centrální rouru. Zaoblená příď karoserie odpovídala tehdejšímu stylistickému trendu značky Škoda. Hlavním poznávacím znakem byla rezerva zasazená do předního blatníku, čímž se zvětšil zavazadlový prostor. Šestimístná limuzína se šesti bočními okny poskytovala místo nejen na předních a zadních sedadlech, ale také dvou sklopných sedačkách. Ještě dodejme, že ne všechny karoserie pocházely z výrobního závodu, ale podvozky vážící 1,3 tuny karosovaly i další firmy jako Sodomka nebo Uhlík.
Historický Superb překonává současný ve všech směrech. Veterán měří 5,2 metru, dnešní 4,8 metru, zatímco rozvor 3,3 metru je o půl metru delší.


Zpět pod Alpy

Poté jsme zvolili verzi se špičkovým zážehovým čtyřválcem 1.4 TSI. Někdo si řekne, proč do tak velkého luxusního automobilu tak malý motor? Ač malý objemem, tak výkonově dostatečně silný, a to i v kopcích navíc je znát jeho 92 kW, ale hlavně 200 Nm od 1500 až do 4000 otáček za minutu. Navíc je neuvěřitelně tichý, občas jsme pochybovali jestli je vůbec v chodu. Jízda s ním, a ve spojení se šestistupňovou mechanickou převodovkou byla po rakouských silnicích zážitkem a domníváme se, že byť jde o základní pohonnou jednotku, taky by o ni mohl být zájem.
V příštích dnech se ke Škodě Superb vrátíme podrobnějším popisem. Ještě poděkujme kolektivu tiskového oddělení za perfektní akci bez jediné chyby. Nyní si Superb „ošahávají“ další novináři z celé Evropy.

Jindřich Lasík, 14.5.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar