Škoda Roomster - výbava a bezpečnost (2)
S novým modelem Roomster zůstává Škoda Auto věrná své filozofii a nabízí zákazníkům co nevýhodnější poměr ceny a užitné hodnoty. Vůz bude ve čtyřech úrovních výbav: základní Roomster, Style, Sport a Comfort.
Vyšší úrovně výbav jsou navíc vybaveny elektrickým ovládáním předních oken, centrálním zamykáním, podle motorizace 14" nebo 15" ocelovými koly, palubním počítačem, chromovanými prvky v interiéru, výškově nastavitelným sedadlem řidiče, rozdělovačem brzdného účinku EBV, regulací točivého momentu při brzdění motorem MSR a moderním brzdovým asistentem Dual Rate.
Pro model Roomster je připravena celá řada prvků výbavy na přání. Patří sem například hlavové airbagy po celé délce, ESP, panoramatická střecha, přístrojový panel s velkým bodovým displejem Maxi-DOT, navigace, klimatizace Climatic nebo Climatronic, projektorové halogenové světlomety nebo projektorové halogenové světlomety s natáčením, tempomat, systém monitorující tlak v pneumatikách.
Lze si objednat také držák pro přepravu jízdních kol v zavazadlovém prostoru nebo mobilní satelitní navigaci Via Michelin, kterou lze vyjmout z uložení v přístrojové desce a díky integrovanému akumulátoru používat i mimo vůz.
Při vývoji byl kladen důraz na co největší ochranu posádky při nehodě, a jak rizikovým situacím předcházet. Mezi hlavní priority patřilo i dosažení co nejmenšího biomechanického zatížení cestujících při případné nehodě. Struktura vozu proto v maximální možné míře pohlcuje nárazovou energii a rozvádí ji přesně definovanými směry do karoserie, zatímco posádku chrání tuhý skelet. Při jeho konstrukci bylo využito velké množství komponentů z vysokopevnostní oceli.
Zároveň byl navržen podle přísnějších předpisů na ochranu chodců, což je patrné na vyšší stavbě přední části vozu bez ostrých hran. Vysoká a měkčí kapota má pro chodce hned dva významy - při eventuálním střetu je následek kolize menší a udržuje větší vzdálenost od tvrdých komponentů v motorovém prostoru. Roomster splňuje předpisy na ochranu chodců, které vstoupí v platnost až v roce 2010. Standardně je vybaven výkonnými halogenovými světlomety s čirou optikou, na přání s projektorovou technologií. Projektorové halogenové světlomety využívají pro rozptyl světla na vozovku místo klasické „paraboly" projektorové čočky, podobně jako u luxusních xenonových světlometů. Výhodou řešení je vysoký výkon světlometů, jejich zástavbová nenáročnost a ve srovnání s xenony výrazně nižší cena (používají běžné halogenové žárovky H7).
Projektorové světlomety mohou být dodány v kombinaci s mlhovkami s „Corner" funkcí svítícími „za roh" při rychlosti do 40 km/h a zapnutých směrových světlech. Systém vyhodnotí úhel natočení volantu a dá povel k rozsvícení světlometu do mlhy - až o 60° vně od přímé osy. Při parkování nebo manévrování v nízkých rychlostech, se lépe osvětlí překážky na vozovce.
V nabídce výbavy na přání ale nechybí (v tomto segmentu vůbec poprvé) ani natáčecí projektorové halogenové světlomety. Systém pracuje od rychlosti 3 km/h výše a vyhodnocuje úhel natočení volantu. Od přímé osy se světlomety mohou natočit až o 15°, a výrazně zlepšit osvětlení míst na vozovce v ostrých zatáčkách i v táhlých dálničních obloucích při vysokých rychlostech jízdy.
Velkorysý rozvor (2617 mm) a rozchod kol (1436/1500 mm) určují rozložitou základnu vozu s malými převisy a příznivě ovlivňují jízdní vlastnosti, stabilitu ve vyšších rychlostech, nebo při maximálním využití užitečné hmotnosti. Na jízdních vlastnostech se podílí i nízká hmotnost, která se pohybuje od 1150 do 1345 kg, podle zvolené motorizace a výbavě.
Přední náprava je osvědčeného typu McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem, vzadu se uplatnila jednoduchá kliková náprava s vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou. Toto řešení neomezuje tak vnitřní prostor příliš vystupujícími podběhy, které by ubíraly místo na zavazadla.
Škoda Roomster se vyrábí v Kvasinách, kam byl v roce 2002 soustředěn také Superb. Odtud vyjížděly v 30. letech minulého století Jawa 700 a Minor, v 50. letech roadster Š 1101 a počátkem 60. let populární Felicia.
Jindřich Lasík
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout