Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Tucson
DS3 Crossback
 

Škoda Roomster - výbava a bezpečnost (2)

S novým modelem Roomster zůstává Škoda Auto věrná své filozofii a nabízí zákazníkům co nevýhodnější poměr ceny a užitné hodnoty. Vůz bude ve čtyřech úrovních výbav: základní Roomster, Style, Sport a Comfort.

Základní provedení nabízí dva přední a dva boční airbagy, ABS, výškově i podélně seřiditelný volant, systém VarioFlex, elektrohydraulický posilovač řízení, imobilizér.

Vyšší úrovně výbav jsou navíc vybaveny elektrickým ovládáním předních oken, centrálním zamykáním, podle motorizace 14" nebo 15" ocelovými koly, palubním počítačem, chromovanými prvky v interiéru, výškově nastavitelným sedadlem řidiče, rozdělovačem brzdného účinku EBV, regulací točivého momentu při brzdění motorem MSR a moderním brzdovým asistentem Dual Rate.

Pro model Roomster je připravena celá řada prvků výbavy na přání. Patří sem například hlavové airbagy po celé délce, ESP, panoramatická střecha, přístrojový panel s velkým bodovým displejem Maxi-DOT, navigace, klimatizace Climatic nebo Climatronic, projektorové halogenové světlomety nebo projektorové halogenové světlomety s natáčením, tempomat, systém monitorující tlak v pneumatikách.

Lze si objednat také držák pro přepravu jízdních kol v zavazadlovém prostoru nebo mobilní satelitní navigaci Via Michelin, kterou lze vyjmout z uložení v přístrojové desce a díky integrovanému akumulátoru používat i mimo vůz.

Při vývoji byl kladen důraz na co největší ochranu posádky při nehodě, a jak rizikovým situacím předcházet. Mezi hlavní priority patřilo i dosažení co nejmenšího biomechanického zatížení cestujících při případné nehodě. Struktura vozu proto v maximální možné míře pohlcuje nárazovou energii a rozvádí ji přesně definovanými směry do karoserie, zatímco posádku chrání tuhý skelet. Při jeho konstrukci bylo využito velké množství komponentů z vysokopevnostní oceli.

Zároveň byl navržen podle přísnějších předpisů na ochranu chodců, což je patrné na vyšší stavbě přední části vozu bez ostrých hran. Vysoká a měkčí kapota má pro chodce hned dva významy - při eventuálním střetu je následek kolize menší a udržuje větší vzdálenost od tvrdých komponentů v motorovém prostoru. Roomster splňuje předpisy na ochranu chodců, které vstoupí v platnost až v roce 2010. Standardně je vybaven výkonnými halogenovými světlomety s čirou optikou, na přání s projektorovou technologií. Projektorové halogenové světlomety využívají pro rozptyl světla na vozovku místo klasické „paraboly" projektorové čočky, podobně jako u luxusních xenonových světlometů. Výhodou řešení je vysoký výkon světlometů, jejich zástavbová nenáročnost a ve srovnání s xenony výrazně nižší cena (používají běžné halogenové žárovky H7).

Projektorové světlomety mohou být dodány v kombinaci s mlhovkami s „Corner" funkcí svítícími „za roh" při rychlosti do 40 km/h a zapnutých směrových světlech. Systém vyhodnotí úhel natočení volantu a dá povel k rozsvícení světlometu do mlhy - až o 60° vně od přímé osy. Při parkování nebo manévrování v nízkých rychlostech, se lépe osvětlí překážky na vozovce.

V nabídce výbavy na přání ale nechybí (v tomto segmentu vůbec poprvé) ani natáčecí projektorové halogenové světlomety. Systém pracuje od rychlosti 3 km/h výše a vyhodnocuje úhel natočení volantu. Od přímé osy se světlomety mohou natočit až o 15°, a výrazně zlepšit osvětlení míst na vozovce v ostrých zatáčkách i v táhlých dálničních obloucích při vysokých rychlostech jízdy.

Velkorysý rozvor (2617 mm) a rozchod kol (1436/1500 mm) určují rozložitou základnu vozu s malými převisy a příznivě ovlivňují jízdní vlastnosti, stabilitu ve vyšších rychlostech, nebo při maximálním využití užitečné hmotnosti. Na jízdních vlastnostech se podílí i nízká hmotnost, která se pohybuje od 1150 do 1345 kg, podle zvolené motorizace a výbavě.

Přední náprava je osvědčeného typu McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem, vzadu se uplatnila jednoduchá kliková náprava s vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou. Toto řešení neomezuje tak vnitřní prostor příliš vystupujícími podběhy, které by ubíraly místo na zavazadla.

Škoda Roomster se vyrábí v Kvasinách, kam byl v roce 2002 soustředěn také Superb. Odtud vyjížděly v 30. letech minulého století Jawa 700 a Minor, v 50. letech roadster Š 1101 a počátkem 60. let populární Felicia.

Jindřich Lasík


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar