Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Roomster 1.2 TSI - malý čtyřválec TSI nezklamal

O letošní modernizaci vozů Škoda Fabia a Roomster jsme už psali hned po jejich jarní prezentaci, a teď jsme si mohli v klidu vyzkoušet jeden faceliftovaný model. Rozhodli jsme se pro Roomster, jenž jako by stále nemohl najít pevné místo v prodejních číslech.

Zákazníci spíš stále upřednostňují Fabii Combi, přičemž na rozdíl od kombi nabízí Roomster variabilitu MPV a zavazadlový prostor, jakým se může pochlubit jen málokteré auto tohoto segmentu. Zvnějšku Roomster jako by omládl díky vyšší a širší masce chladiče a novými světlomety, které působí širším dojmem. Nový je ještě přední nárazník, barvy i design kol, a to je asi všechno, co se týká designu
Také změny uvnitř si uvědomíte nejlépe, když máte možnost srovnat starší a nový model. Přístrojová deska je lehce upravená, ovladače klimatizace modernější, stejně jako multifunkční volant a navigace.
Největší změny se udály pod kapotou, i když pětistupňová přímo řazená převodovka nebo podvozek zůstaly stejné. Největší novinkou je přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.2 TSI, jenž nahrazuje motory 1.4 a 1.6. Ve dvou výkonových variantách 63 kW (86 k) a 77 kW (105 k) se vyrábějí v motorárně v Mladé Boleslavi a jsou součástí tzv. downsizingu. Blok i hlava jsou z hliníkové slitiny, turbodmychadlo VGT ve skříni z ocelové litiny dostalo elektricky ovládaný obtokový ventil s rychlejší reakcí. Moderní maloobjemový motor s přímým vstřikováním benzinu vystačí jen s dvěma ventily na válec, který ovládá jediný vačkový hřídel. Při jízdě bylo znát, že je naladěn tak, aby podával vysoký točivý moment v nízkých a středních otáčkách. To znamená v našem případě 160 Nm už od 1500 do 3500 otáček za minutu, podobně jako atmosférické dvoulitry. Ovšem citelný zátah je cítit už od tisíce otáček. Vůbec tedy nutné motor vytáčet nad 4000/min, jak jsme byli zvyklí třeba u „jedna-čtyřky“. Poradí si i s nízkými otáčkami, do kterých nás časti „nutí“ ukazatele nejvhodnějšího okamžiku řazení včetně zpřevodování.
Mile nás překvapilo, že i při výkonu pouhých 86 k můžeme s Roomsterem jezdit dynamicky minimálně do rychlosti 100 km/h, což jsme si ověřili na podhorských silničkách našich nejvyšších hor. Ještě víc nás ale potěšila spotřeba, mimo město při svižnější jízdě šest litrů benzinu, jinak v průměru kolem 6,7 litrů při obsazení třemi až čtyřmi osobami a zapnuté klimatizaci. Ještě se sluší dodat, že je motor také výborně odhlučněn a vibrace prakticky ani nejsou znát.
Na vyzkoušeném a osvědčeném podvozku nebylo zapotřebí žádných úprav, neboť je dostatečně stabilní a pohodlný. Ani řazení pětistupňové převodovky nebo přesné řízení nevyžadovalo žádné změny. Do vyšší verze se montuje sériově ESP a pro větší bezpečnost byl průměr posilovače brzd zvýšen z 8“ na 10“.
Vylepšený Roomster s motorem 1.2 TS lze nyní pořídit ve třech výbavách od 284 900 Kč (Easy) přes 314 900 Kč (Style) až na 354 900 Kč (Atractive), v níž byl testovaný automobil. Už v základu dostanete mj. čelní a boční airbagy, ABS, MSR, ESP Plus, asistent rozjezdu do kopce atd. Náš vůz měl navíc ještě třeba metalický lak, kola z lehké slitiny + pneumatiky 205/45 R16, rezervní kolo z lehké slitiny, tempomat, panoramatická střecha, navigační systém Amundsen s dynamickým modulem, příprava pro telefon GSM II s Bluetooth, vyhřívání předních sedadel nebo střešní nosič. Pak se cena vyšplhá na 420 000 Kč.
Benzinový přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI na nás udělal velice dobrý dojem a můžeme jej jen doporučit, i když se jednalo o slabší verzi. Určitě bychom jej upřednostnili oproti stávajícímu tříválci 1.2 HTP, který je o 20 000 Kč levnější. Naproti tomu dynamičtější verze 105 k je dražší o 25 000 Kč.


Základní technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1197 cm³
Výkon: 63 kW (86 k) při 4800/min
Točivý moment: 160 Nm při 1500-3500/min
Rychlost: 172 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,6 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,1/4,9/5,7 l/100 km
Rozměry: 4213 x 1684 x 1607 mm
Rozvor kol: 2608 mm
Zav.prostor: 480/1810 l
Cena: 354 900 Kč (1.2 TSI Atractive)


J.Lasík, 14.7.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar