Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Octavia - nejdříve kombi, pak liftback

Škoda Octavia je srdcem, ikonickým modelem a zároveň nejprodávanějším modelem značky ŠKODA. U příležitosti šedesátého výročí se představuje nová verze svého bestselleru.

Předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO Bernhard Maier říká: „OCTAVIA má pro značku ŠKODA velký význam. Proto jsme tento vůz zcela nově vyvinuli. Výsledkem je nejlepší OCTAVIA všech dob, která je ještě prostornější, praktičtější a bezpečnější než kdy předtím. Nová generace, která přichází právě v době šedesátiletého výročí, znamená velký krok kupředu. Během uplynulých šedesáti let se OCTAVIA podílela na pozitivním vývoji společnosti ŠKODA AUTO a také značky ŠKODA. Jsem přesvědčen, že nová generace pomůže tento pozitivní vývoj nadále udržet.“

První vozy této modelové řady sjely z výrobní linky závodu v Mladé Boleslavi na začátku 1959. V polovině devadesátých let pak na oblíbený kompaktní model navázala první novodobá generace vozu OCTAVIA. Od počátku výroby v roce 1959 bylo vyrobeno více než 6,5 milionů vozů OCTAVIA.

V uplynulých letech ŠKODA prodala každoročně přibližně 400 000 vozů této řady, třetí generace kompaktního vozu tedy tvořila přibližně třetinu celkových prodejů značky ŠKODA.
Nejdříve bude uvedeno kombi, o několik týdnů později liftback..


Zvětšené rozměry

Nová OCTAVIA dostala novou příď, tvořenou novým přední nárazníkem a novými, ostře řezanými předními světlomety. Zvětšená délka a šířka zvýrazňují charakter vozu. V porovnání s třetí generací narostla délka čtvrté generace o 22 mm na 4 689 mm. Šířka o 15 mm na 1 829 mm. Liftback je o 19 mm větší, když měří 4 689 mm, šířka narostla o 15 mm na 1 829 mm. Rozvor činí 2 686 mm. Protáhlou siluetu vozu zvýrazňuje nově tvarovaný, plochý střešní nosič. Až devatenáctipalcová kola z lehké slitiny dodávají vozu dynamický vzhled.

Verze liftback vykazuje součinitel odporu vzduchu cx od 0,24, karoserie kombi od 0,26. Nová OCTAVIA tak patří k vozům s nejlepší aerodynamikou na světě.


Full LED Matrix světlomety

Nižší přední světlomety i zadní světla využívají moderní LED technologii. Významnou novinkou nabízenou ve vrcholné verzi modelu OCTAVIA jsou full LED Matrix světlomety. Světelný kužel se v tomto případě skládá z několika nezávisle ovládaných segmentů. Kamera s inteligentní technologií v čelním skle rozpozná vozidla jedoucí v protisměru i ve stejném směru, ale i osoby a objekty s reflexními prvky, a jednotlivé segmenty vypíná, aby nedošlo k oslnění. To umožňuje mít neustále rozsvícena dálková světla a významně tak zlepšit osvětlení prostoru před vozidlem, aniž by byli oslněni ostatní řidiči.

Řidiče vítá animovaná funkce Coming/Leaving Home, do které jsou zapojena i full LED zadní světla.Ta mají navíc dynamická směrová světla, která se objevují vůbec poprvé ve voze ŠKODA OCTAVIA.


Nový koncept interiéru

Nová ŠKODA OCTAVIA nabízí ještě velkorysejší vnitřní prostor, než na který jsou zákazníci zvyklí. Prostor před koleny cestujících na zadních sedadlech vzrostl na 78 mm. Objem největšího zavazadlového prostoru ve své třídě narostl u kombi nna 640 l, u verze liftback na 600 l. Nový, dvouramenný volant má ozdobnou lištu

v chromovaném provedení. Multifunkční verze volantu nabízí ovládání celkem 14 různých funkcí pomocí tlačítek a nových otočných ovladačů v chromovaném provedení.

Nový design má také středová konzole, výplně dveří a přístrojová deska, která je rozdělena do několika horizontálních úrovní a spolu s kontrastní, barevnou plochou pod velkou, samostatně stojící centrální multifunkční obrazovkou kopíruje tvar masky chladiče.
Vůbec poprvé nabízí OCTAVIA ergonomická sedadla, která jsou velmi šetrná k zádům a která nabízí na přání vyhřívání, masážní funkci a také funkci ventilace. Sportovní sedadla, která jsou nabízena na přání, jsou potažena velmi prodyšnou látkou ThermoFlux. Nová OCTAVIA nabízí na přání také třízónovou klimatizaci Climatronic. Bezklíčový systém otvírání KESSY lze nyní použít pro všechny čtyři dveře.

Nová OCTAVIA bude po uvedení na trh nabízena ve výbavových stupních Active, Ambition a Style. V průběhu roku 2020 doplní nabídku robustní OCTAVIA SCOUT a sportovní OCTAVIA RS.


Novinky: head-up displej a displeje 10"

OCTAVIA je první model ŠKODA s tzv. head-up displejem, který zobrazuje důležité informace, jako například rychlost nebo údaje z navigace, přímo na čelním skle v zorném poli řidiče. Řidič tak může číst tyto informace, aniž by musel odvracet pozornost od dění na silnici.
Infotainment systémy nabídnou na přání služby streamování rádia a televize a také bezdrátové propojení chytrého telefonu pomocí bezdrátové SmartLink+ technologie. Média nebo USB paměťové disky lze propojit s infotainment systémem přímo pomocí dvou předních USB-C konektorů, celkem může být na palubě až pět USB-C konektorů. Na přání je také v nabídce 230V zásuvka vzadu. Skvělý zvuk zajišťuje akusticky vyladěný interiér a nový Sound System Canton, který je nabízen na přání.

Obrazovka nejnovější generace digitálního, individuálně konfigurovatelného Virtuálního Kokpitu má úhlopříčku 10". Také jeho ovládání je uživatelsky přívětivější. Řidič může volit ze čtyř základních režimů zobrazení – Basic, Classic, Navigace a Asistenční systémy – a zobrazovaný obsah nastavovat ovládacími tlačítky multifunkčního volantu. Novinkou je také možnost zobrazit mapu navigace ve dvou různých režimech přiblížení na Virtuálním Kokpitu a displeji infotaintment systému, který má úhlopříčku až 10". Pomocí integrované spodní lišty v obrazovce infotainment systému lze ovládat klimatizaci. Pomocí nové dotykové lišty pod displejem infotainment systému lze jedním prstem ovládat hlasitost a dvěma prsty přibližovat nebo oddalovat mapu navigace.


Automatická převodovka DSG shift-by-wire

Nová OCTAVIA je vůbec první model značky ŠKODA, který nabízí ovládání automatické převodovky DSG systémem shift-by-wire. Řazení převodových stupňů tak neprobíhá mechanicky, ale elektronicky. Místo známé volicí páky automatické převodovky DSG se tak ve středové konzoli vozu OCTAVIA nachází nový ovládací modul s malým přepínačem, kterým řidič volí režimy R (zpětný chod), N (neutrál) a D/S (standardní režim Drive/sportovní režim), a také tlačítko parkovacího módu P.


Čtvrtá generace nabízí mnoho nových asistenčních systémů. Některé z nich jsou ve voze ŠKODA použity vůbec poprvé. Nový Asistent vyhýbání pomáhá řidiči mírným zásahem do řízení v případě hrozící srážky s chodcem, cyklistou nebo jiným vozidlem a kontrolovaným vybočením vozidla tak pomáhá předcházet nehodám. Funkce Varování při vystupování z vozu zobrazuje řidiči před otevřením dveří, když se zezadu blíží jiné vozidlo nebo cyklista.
Pomocí funkce Detekce rukou kontroluje vozidlo, zda má řidič permanentně ruce na volantu, nebo umí zjistit v případě zdravotní indispozice, že řidič již vozidlo neovládá. V případě nouzové situace umí Emergency Assist vůz zastavit.


Moderní a velmi úsporné motory

Nová ŠKODA OCTAVIA dostala moderní, mimořádně úsporné motory TDI a TSI, které jsou společně s výrazně vylepšenými aerodynamickými vlastnostmi základem pro nízkou spotřebu a emise. Nabídku naftových a benzinových motorů doplňuje velmi ekologická varianta s pohonem na zemní plyn (CNG) a také verze s plug-in hybridním pohonem. Poprvé se také objeví ve voze ŠKODA motor s mild-hybridní technologií.

U tříválcového motoru 1,0 TSI o výkonu 81 kW (110 k) a čtyřválcového motoru 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) v kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG je použit 48 V řemenový startér-generátor a 48V lithium-iontový akumulátor. Je tak možné se zcela vypnutým spalovacím motorem plachtit, shromažďovat energii získanou rekuperací při brzdění nebo naopak využít točivý moment elektromotoru a zlepšit tak možnosti spalovacího motoru tzv. boostem. Motor je také při startu tišší a doprovází jej méně vibrací. Oba zmíněné motory jsou také nabízeny ve variantě bez mild-hybridní technologie, a to v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou. U motoru 1,5 TSI a také u naftových motorů vozu OCTAVIA je použita nově vyvinutá převodovka určená pro motory s vysokým točivým momentem. Motor 2,0 TSI o výkonu 140 kW (190 k) je nabízen výhradně s pohonem všech kol a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Všechny motory TSI jsou vybaveny filtrem pevných částic.

Plug-in hybridní hnací ústrojí

Po modelu ŠKODA SUPERB iV, který je prvním vozem značky ŠKODA s plug-in hybridním pohonem, nabízí společnost ŠKODA AUTO také nový model OCTAVIA v kombinaci s benzinovým motorem 1,4 TSI a elektromotorem pod názvem OCTAVIA iV, a to dokonce ve dvou výkonových variantách. Vedle varianty s celkovým systémovým výkonem 150 kW (204 k) je ještě plánována verze se systémovým výkonem 180 kW (245 k). Obě provedení budou vybavena šestistupňovou automatickou převodovkou DSG.


Vznětové motory

Tři nové vznětové motory pokrývají výkonové spektrum od 85 kW (115 k) do 147 kW (200 k). Výkonné, úsporné a velmi ekologické motory TDI o objemu 2,0 l patří k nově vyvinuté generaci Evo. Motory jsou vybaveny filtrem pevných částic a také novou evoluční řadou úpravy výfukových plynů SCR. Během takzvaného procesu Twin Dosing dochází k vstřikování AdBlue před dva SCR katalyzátory, které jsou řazené za sebou. Díky této metodě a druhému katalyzátoru se snižují emise oxidů dusíku (NOx) v porovnání s předchozí generací motorů o přibližně 80 %. Motory Evo tak mají technické předpoklady k tomu, aby splňovaly budoucí emisní normu Euro 6d. Varianty motorů o výkonu 110 kW (150 k) a 147 kW (200 k) jsou na přání nabízeny s pohonem všech kol.


G-TEC

Také čtvrtá generace je nabízena ve variantě G-TEC s velmi ekologickým motorem na zemní plyn. Emise CO2 jsou tak znovu o přibližně 25 % nižší než při provozu na benzin. Vůz také produkuje mnohem méně oxidů dusíku (NOx) a nevypouští žádné saze. Motor 1,5 TSI s pohonem na zemní plyn má výkon 96 kW (130 k). Celková kapacita tří nádrží na zemní plyn činí 17,7 kg. V případě potřeby je k dispozici nádrž na benzin o objemu 9 l. Obě karosářské verze vozu OCTAVIA G-TEC jsou nabízeny s šestistupňovou manuální převodovkou nebo sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG.


Tři možnosti nastavení podvozku a adaptivní podvozek DCC

Vedle standardního podvozku bude k dispozici také s dalšími dvěma podvozky. O 15 mm snížený sportovní podvozek a podvozek v rámci paketu pro špatné cesty, který zvyšuje světlou výšku o 15 mm. Na přání je také adaptivní podvozek DCC, který automaticky upravuje tlumící charakteristiku a pérování a který v rámci volby jízdního režimu Driving Mode Select nabízí různé jízdní režimy. V případě modelu s plug-in hybridním pohonem zůstává světlá výška v kombinaci s DCC stejná. U ostatních verzí je snížena o 10 mm.

Poprvé nabízí OCTAVIA na přání paket pro spaní, který obsahuje dvě velké, komfortní hlavové opěrky na zadních sedadlech a přikrývku. Novinkou je také vylepšená, komfortní sada sítí do zavazadlového prostoru nebo automatické odjištění roletového krytu, nabízené ve verzi kombi. Multifunkční kapsa pod krytem zavazadlového prostoru nabízí dodatečný úložný prostor. Dětskou pojistku zadních dveří lze ovládat elektricky. Na zadní straně opěradel předních sedadel mají cestující vzadu k dispozici dvě odkládací kapsy pro mobilní telefony. K dispozici jsou také dva USB-C konektory vpředu, na přání i vzadu. Novinkou je dodatečný USB-C konektor umístěný na stropní konzoli nad vnějším zpětným zrcátkem, který je nabízen na přání. Typickým prvkem je deštník

v odkládací schránce ve dveřích řidiče, kde je nově také místo pro smetáček, nabízený v rámci ŠKODA Originálního příslušenství. Integrovaný trychtýř v uzávěru nádržky ostřikovačů čelního skla se objevuje také ve voze OCTAVIA. Tažné zařízení, které je nabízeno na přání, lze elektricky odjistit stisknutím tlačítka v zavazadlovém prostoru. Novinkou je komfortní plnicí hrdlo, které umožňuje tankování AdBlue také pistolí určenou pro nákladní automobily.



Škoda 29.10.2019


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar