Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Octavia RS s výkonnými motory

Čtvrtá generace nejprodávanější řady značky ŠKODA je nyní kompletní díky sportovně laděnému modelu ŠKODA OCTAVIA RS a robustní verzi ŠKODA OCTAVIA SCOUT. Nová ŠKODA OCTAVIA také nabízí nejširší nabídku motorizací v dosavadní historii řady OCTAVIA.

Součástí standardní výbavy jsou inovativní Matrix-LED přední světlomety a Top LED zadní světla, jejichž součástí jsou dynamická směrová světla a animovaná funkce Coming/Leaving Home. Vůz nabízí specifický přední a zadní nárazník a mnoho černých designových prvků karoserie, které podtrhují sportovní vzhled, typický pro vůz RS. Výrazná maska chladiče, difuzor na předním nárazníku a vzduchové clony Air Curtain umístěné kolem specifických LED mlhových světlometů jsou v černé barvě. Kryty vnějších zpětných zrcátek, lišty kolem bočních oken, střešní nosič u karosářské verze kombi, boční spoiler na zádi, difuzor na zadním nárazníku, nápis ŠKODA na zádi a zadní spoiler verze liftback jsou také v černém provedení. Karosářská verze kombi má zadní spoiler v barvě vozu. Pro model OCTAVIA RS je k dispozici devět barev karoserie.

ŠKODA OCTAVIA RS je standardně dodávána s černě lakovanými osmnáctipalcovými koly z lehké slitiny. Pozornost poutají brzdové třmeny lakované v červené barvě, typické pro vůz RS. Na přání jsou nabízena devatenáctipalcová kola z lehké slitiny.

Interiér je převážně v černém provedení. Na přání nabízí sportovní Top ergonomická sedadla s čalouněním v kombinaci materiálu Alcantara® a kůže. Poprvé zajišťuje lepší ochranu cestujících ve voze OCTAVIA RS středový airbag. Součástí standardní výbavy je také virtuální kokpit a digitální asistentka Laura.

Černý interiér zdobí specifický design a materiál Alcantara®. Tříramenný multifunkční sportovní volant v novém designu je vybaven páčkami řazení pro převodovku DSG. Standardně dodávaná přední sportovní sedadla s integrovanou opěrkou hlavy jsou potažena látkou v černé barvě a červeným prošitím, které zdobí také přístrojovou desku. Na přání nabízí sportovní Top ergonomická sedadla s čalouněním v kombinaci materiálu Alcantara® a kůže, nastavením délky sedáku a masážní funkcí.

Modely jsou standardně vybaveny novým středovým airbagem mezi předními sedadly. Účelem airbagu je chránit řidiče a spolujezdce v případě dopravní nehody před vzájemným střetem, zejména při nárazu z boku. Nový airbag je umístěn na vnitřním boku opěradla řidiče.
Vůz ŠKODA OCTAVIA RS je standardně vybaven 10,25" virtuálním kokpitem, který navíc nabízí režim Sport. Infotainment systémy s 10" displejem jsou postaveny na poslední generaci modulární stavebnice infotainmentu koncernu Volkswagen.

Model RS nabízí všechny nové technologie a inovativní asistenční systémy čtvrté generace Mj. nabízí ovládání automatické převodovky DSG systémem shift-by-wire. Volba jízdního režimu neprobíhá mechanicky, ale elektronicky. Tento systém šetří místo a má nový vzhled. Místo známé volicí páky automatické převodovky DSG se tak ve středové konzoli nachází nový ovládací modul s malým přepínačem, kterým řidič volí režimy R (zpětný chod), N (neutrál) a D/S (standardní režim Drive/sportovní režim), a také tlačítko parkovacího módu P.


Standardně dodávané progresivní řízení

Progresivní řízení přispívá k lepší dynamice řízení při rychlejší jízdě a zlepšuje ovládání. Zároveň zachovává pohodlí při manévrování v nízkých rychlostech. Nabízí také ve srovnání se standardním řízením dynamičtější odezvu volantu. Mezi krajními polohami volantu je 2,13 otáčky, oproti tomu standardní řízení OCTAVIA potřebuje 2,70 otáčky.


Nové, inovativní a vylepšené asistenční systémy

OCTAVIA RS nabízí inovativní, vylepšené asistenční systémy známé ze čtvrté generace. Antikolizní asistent pomáhá řidiči v případě hrozící srážky s chodcem, cyklistou nebo jiným vozidlem. Pokud řidič naznačí volantem vyhýbací manévr, pomůže mu Antikolizní asistent cílenými zásahy do řízení překážku objet a předejít tak nehodě.

Asistent při odbočování zase na křižovatce při odbočování vlevo dokáže včas rozpoznat protijedoucí vozidla, upozornit na ně řidiče a také automaticky zastavit vozidlo.
Funkce Varování při vystupování z vozu, která bude dostupná od jara 2021, po otevření dveří upozorní cestující, pokud se zezadu blíží jiné vozidlo nebo cyklista.


Novinkou jsou také Místní dopravní informace, které automaticky upozorňují řidiče na komplikace v dopravě v bezprostřední blízkosti vozu, například na dopravní zácpu. Asistent změny jízdního pruhu (Side Assist) je aktivní až do vzdálenosti 70 m a varuje řidiče, pokud se blíží jiná vozidla nebo se již nacházejí v mrtvém úhlu. Díky svému dosahu pomáhá předcházet nehodám také na dálnicích a rychlostních silnicích.

Systém řidiče varuje dobře viditelným světelným signálem na krytu vnějších zrcátek. Asistent změny jízdního pruhu (Side Assist) nefunguje, pokud je do zásuvky tažného zařízení připojen přívěs nebo držák jízdních kol. Front Assist s prediktivní ochranou chodců a cyklistů zase při jízdě ve městě upozorní řidiče na možnou srážku, nejdříve opticky a akusticky, posléze krátkým přibrzděním. Pokud řidič nereaguje, vůz dokáže zcela zastavit. Systém detekuje vozidla pohybující se stejným směrem, stojící vozidla a chodce či cyklisty, kteří se pohybují před vozem.

ŠKODA nabízí model OCTAVIA RS hned ve třech verzích. Po RS iV, prvním RS značky ŠKODA s plug-in hybridním pohonem, je nyní v nabídce s nejvýkonnějším benzinovým a nejvýkonnějším naftovým motorem.

Typ2.0 TSI2.0 TDI2.0 TDI
Výkon k (kW)140(190)110(150)110(150)147(200)
Toč.moment Nm320360400
Převodovka7DSG7DSG7DSG
Pohon4x44x44x4
Rychlost km/h-211230
Zrychlení 0-100 km/h (s)-8,76,8
Rozměry mm4702 x 1829 x 1457
Rozvor mm2677


OCTAVIA RS s novým motorem 2,0 TSI generace Evo a OCTAVIA RS iV s plug-in hybridním pohonem mají výkon 180 kW (245 k). Motor 2,0 TDI nabízí výkon 147 kW (200 k).


V kombinaci s motorem 2,0 TDI o výkonu 147 kW (200 k) a pohonem všech kol dokáže OCTAVIA RS táhnout brzděný přívěs až do hmotnosti 2 000 kg. Objem palivové nádrže verze 4x4 činí 50 l, o 5 l více než standardní verze modelu OCTAVIA.

Nové motory Evo prošly velkými změnami

Nový motor 2,0 TSI vychází z motoru použitého v modelu minulé generace OCTAVIA RS 245. Při vývoji byl největší důraz kladen na zlepšení efektivity motoru při zachování skvělých dynamických vlastností, zejména výkonu 180 kW (245 k). Mezi nejvýznamnější vylepšení patří zvýšení vstřikovacího tlaku paliva na 350 bar, nový tvar dna pístů a nové těsnění u klikové hřídele snižující tření, což vede ke snížení spotřeby paliva. Další změny byly provedeny na výfukovém potrubí a systému zapalování.

Motor 2,0 TDI o výkonu 147 kW (200 k) má shodný základ s ostatními naftovými motory generace Evo s výkonem 85 kW (116 k) a 110 kW (150 k). Motor 2,0 TDI/147 kW má však blok motoru z hliníku a také hliníkové písty se sadou pístních kroužků s optimalizovaným třením. Také jsou použity jiné ojnice a silnější ojniční čepy s průměrem 54 mm místo 48 mm. Pro zajištění vyváženějšího chlazení je turbodmychadlo chlazené kapalinou.

Lepší trakci a lepší jízdní vlastnosti zajišťuje u verzí TSI standardně dodávaná elektronicky řízená uzávěrka diferenciálu na přední nápravě VAQ. Jedná se o šestou generaci elektrohydraulické vícelamelové spojky, která dokáže přenášet až 1600 Nm na jedno kolo, oproti 500 Nm, které přenáší standardní systém XDS+ ostatních modelů OCTAVIA. VAQ pracuje v jízdních režimech Normal a Sport, které jsou na výběr v rámci volby jízdního režimu.


Pohon všech kol, který je u TDI nabízen na přání, přenáší hnací sílu pomocí nové, elektronicky řízené lamelové spojky šesté generace. Je téměř o 0,8 kg lehčí než spojka předchozí generace. K optimální účinnosti přispívá použití oleje s nízkou viskozitou, snížené předpětí ložiska a vylepšené vnitřní mazání. Nové pístové čerpadlo je poháněno bezkartáčovým stejnosměrným elektrickým motorem s integrovanou řídicí jednotkou, což prodlužuje životnost a zvyšuje účinnost. Řídicí elektronika pohonu 4×4 reaguje v řádech milisekund na měnící se situaci na vozovce a pomáhá tak dynamickému průjezdu zatáčkami. V momentě odlehčení vnitřního kola převede systém 4×4 část hnacího momentu na protější kolo a vůz tak získá trakci. Pokud je vůz vybaven volbou jízdního režimu bez DCC, může si řidič u verze OCTAVIA RS s motorem 2,0 TDI pomocí volby jízdního režimu zvolit volbou režimů Normal nebo Sport chování systému XDS+. XDS+, které zlepšuje trakci, je funkčním rozšířením elektronické uzávěrky diferenciálu (EDS).


Sportovní podvozek

Standardně dodávaný sportovní podvozek je speciálně nastaven. Vůz nabízí také snížení podvozku o 15 mm. Na přání je k dispozici také adaptivní podvozek DCC, který automaticky upravuje tlumicí charakteristiku a v režimu Sport umožňuje sportovní jízdu. V rámci volby jízdního režimu také poprvé nabízí v rámci jednotlivých režimů možnost navolit si jednotlivé parametry, například tlumicí charakteristiku, charakteristiku řízení nebo řazení automatické převodovky DSG na centrální obrazovce s úhlopříčkou 10" pomocí posuvné lišty dle vlastních preferencí. Víceprvková zadní náprava zajišťuje komfort a dobré vlastnosti při ovládání. Nejvýkonnější varianta je vybavena sedmnáctipalcovými brzdami. Naftová verze modelu RS je vybavena šestnáctipalcovými brzdami na přední nápravě a patnáctipalcovými brzdami na zadních kolech.



Škoda 8.12.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar