Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Octavia RS pokračuje v tradici

Vyvážené vlastnosti modelu Octavia RS podpořila modernizace, mezi jejíž hlavní znaky patří výraznější design přední části s novými prvky světelné techniky, upravená nabídka kol z lehké slitiny a exteriérových barev karoserie.

K novinkám uvnitř vozu patří dekor RS, interiér RS Supreme a vylepšení klimatizace Climatronic, která díky senzoru kvality vzduchu vyhodnocuje úroveň znečištění vzduchu proudícího do interiéru a samočinně přepíná na vnitřní cirkulaci. .
Octavia RS si od svého uvedení na trh v roce 2000 našla na 60 000 majitelů, z nichž 70 procent zvolilo kombi, které je oblíbené zejména v Německu, Švýcarsku a v Itálii, naproti tomu liftback ve Velké Británii nebo ve Španělsku.
Vpředu upoutá nová maska chladiče, na niž navazují větší, výraznější světlomety. Ty mohou být ve verzi RS nově osazeny xenonovými výbojkami s natáčecím modulem. V novém nárazníku s širším a výraznějším nasávacím otvorem nabízí Octavia RS další dvě novinky z oblasti světelné techniky. Vedle mlhovek s Corner funkcí jsou poprvé u vozu Škoda k dispozici i LED světla pro denní svícení s celkovou spotřebou 50 W. Inovací prošly také sdružené kryty zadních svítilen. Octavia RS má světlou výšku nižší o 13 mm oproti běžné verzi, Combi RS o 12 mm.
Nabídka barev karoserie respektuje požadavky zákazníků, a proto paletu stávajících sedmi rozšířila šedá metalická barva Anthracite. Jako alternativa k základním 17“ kolům Zenith z lehké slitiny jsou v nabídce na přání dodávaná kola Neptune 7,5J×18“.
Obě karosářské verze poskytují spoustu místa pro posádku i zavazadla. Seznam komfortních, bezpečnostních i funkčních prvků je obsáhlý a nabízí široké možnosti individualizace. Nový interiér RS Supreme v kombinaci kůže/umělá kůže a inovovaný dekor RS ozdobných lišt výplní dveří a přístrojové desky dotvářejí sportovní atmosféru.
Všechny pohonné jednotky plní normu EU 5. Benzinový motor 2.0 TSI o výkonu 200 k (147 kW) při 5100-6000/min vykazuje kombinovanou spotřebu 7,5 l/100 km a kombinované emise CO2 175 g/km. Jeho dieselový sourozenec 2.0 TDI se vstřikovacím systémem common-rail a filtrem pevných částic poskytuje výkon až 125 kW a točivý moment 350 Nm dosahuje v rozmezí 1750-2500/min. Kombinovanou spotřebou 5,7 l/100 km a emisemi CO2 na úrovni 150 g/km dělá čest svému jménu.
Výkonnostním a ekologickým parametrům napomáhá snížení hmotnosti o 20 kg u benzinového, resp. 15 kg u dieselového motoru, dosažené mj. nahrazením rezervního kola sadou na opravu pneumatik. Mírně zlepšené hodnoty koeficientu součinitele odporu vzduchu se také příznivě projevily zvýšením maximální rychlosti i pružnosti a zrychlení.
Řada RS čerpá inspiraci z dlouhé tradice Škoda Auto v motoristickém sportu. Už zakladatelé podniku Laurin a Klement hledali srovnání ve sportovním zápolení na silnicích nebo šotolinových cestách. Počátkem 70. let se v motoristickém sportu poprvé objevila písmena RS (Rallye Sport) – a to na zádi rallye speciálů Škoda 180 RS a Škoda 200 RS. Na jejich potenciál navázala Škoda 130 RS, která ve své době kralovala na okruzích (Zdeněk Vojtěch, Břetislav Enge, Jan Šenkýř, Josef Michal), ale vavříny sbírala také v rallye (Václav Blahna, Svatopluk Kvaizar, Jiří Šedivý, John Haugland) a v závodech do vrchu (Petr Doležal). K největším úspěchům patří vítězství ve třídě do 1300 ccm a 12. místo absolutní na Rallye Monte Carlo v roce 1977 (Blahna – Hlávka) a titul Mistra Evropy v závodech cestovních vozů v roce 1981 (Vojtěch – Enge – Šenkýř).


JL, 22.5.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar