Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Kodiaq RS s nejsilnějším dieselem 2.0 TDi

ŠKODA KODIAQ RS dokazuje svou příslušnost k rodině sportovních vozů RS robustním a dynamickým vzhledem i logem RS. Sportovní charakter zdůrazňují prvky v černé lesklé barvě na karoserii. Poprvé nabízí vůz značky ŠKODA ve standardní výbavě nová 20“ kola z lehké slitiny Xtreme.

Škoda Kodiaq RS vybaven 17“ brzdami na všech kolech. Průměr zadních brzdových kotoučů byl u modelu KODIAQ RS zvětšen na 310 mm. Kotouče jsou větrané, mají tloušťku 22 mm a píst o průměru 42 mm. Na přední nápravě je použit jednopístový třmen s pístem o průměru 60 mm a větrané kotouče o rozměru 340 x 30 mm.

Vůz používá pro přední světlomety i zadní skupinové svítilny nejnovější LED technologii. Vpředu jsou použity full LED světlomety. Součástí standardní výbavy jsou i zadní sdružené svítilny, které využívají jasné LED diody, které se rozsvěcí bez prodlení.

Sportovní vzhled dokresluje čalounění sedadel a dveřních výplní materiálem Alcantara® s kontrastním prošíváním, přístrojová deska s dekoračním obložením s karbonovým vzhledem a nové logo RS. Dynamický dojem doplňuje karbonový vzhled standardně dodávaného, individuálně programovatelného Virtuálního Kokpitu, který nabízí i nové zobrazení Sport. Vůz je rovněž vybaven mnoha prvky Simply Clever, které usnadňují používání vozu v každodenním provozu. Patří mezi ně například schránka na deštník v předních dveřích nebo ochrana proti natankování nesprávného paliva, které jsou součástí standardní výbavy.
Individuálně programovatelný Virtuální Kokpit má sportovní karbonový vzhled. Nabízí také nový, pátý režim zobrazení Sport s otáčkoměrem a ukazatelem aktuální rychlosti umístěným uprostřed displeje. Tyto parametry jsou tak lehce čitelné i při sportovnější jízdě.


Stejně jako vůz Kodiaq nabízí i sportovní RS ve standardní výbavě místo pro pět a volitelně místo pro sedm cestujících. Pětimístná verze poskytuje velkorysý zavazadlový prostor o objemu 725 l a 1 960 l po sklopení sedadel. Sedmimístná verze nabízí při plném obsazení všech sedmi sedadel 230 l, 715 l po sklopení sedadel třetí řady a 1 950 l po sklopení sedadel druhé a třetí řady.


Motor představuje nový milník ve více než 120leté historii mladoboleslavské automobilky. Vznětový čtyřválec 2.0 TDI, který je speciálně určený pro nové, výkonné SUV, nabízí výkon 176 kW (240 k) a maximální točivý moment 500 Nm. Jedná se tak o dosud nejvýkonnější vznětový motor, který byl kdy použit v sériově vyráběném voze ŠKODA.
Základem je dvoustupňové přeplňování dvěma turbodmychadly. Tato turbodmychadla jsou zapojena za sebou a vzájemně se doplňují. První z nich, vysokotlaké turbodmychadlo, má malou turbínu, malé oběžné kolo turbíny a elektricky nastavitelné rozváděcí lopatky. Tento systém zaručuje rychlou odezvu motoru již při nízkých otáčkách. Druhé turbodmychadlo je nízkotlaké. Díky velké turbíně a velkému oběžnému kolu dosahuje při vysokých otáčkách výrazně vyššího plnicího tlaku až 3,8 barů. Dochází tak k velkému nárůstu výkonu motoru. Při nízkých otáčkách pracují turbodmychadla dvoustupňově. Nízkotlaké turbodmychadlo se stará o prvotní kompresi nasátého vzduchu, vysokotlaké turbodmychadlo zajišťuje hlavní kompresi. Při vysokých otáčkách motoru je jednostupňově zapojeno pouze nízkotlaké turbodmychadlo. Tento systém přeplňování zaručuje plynulý výkon s krátkou reakční dobou a vysokými maximálními hodnotami.

Díky technologii přeplňování dvěma turbodmychadly nabízí motor 2,0 TDI o výkonu 176 kW (240 k) maximální točivý moment 500 Nm již v rozsahu otáček 1 750–2 500/min. SUV s pohonem všech kol dosahuje zrychlení 0-100 km/h za 6,9 s (pětimístné provedení), maximální rychlost činí 221 km/h.

Průměrná spotřeba činí pouhých 6,4 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 167 g/km. Vůz je vybaven oxidačním katalyzátorem a filtrem pevných částic přímo u motoru, systémem čištění výfukových plynů SCR a splňuje emisní normu Euro 6d-TEMP. Aby bylo možné dosáhnout takových hodnot, provedli konstruktéři mnoho technických změn. V případě dvojitého přeplňování je použito přímé vstřikování paliva, standardem je systém Start-Stop a rekuperace brzdné energie. Nízké spotřebě napomáhá také složitý systém řízení provozní teploty motoru s přepínatelným vodním čerpadlem, díky kterému motor po startu rychle dosahuje požadované provozní teploty. Vznětový motor je navíc díky vyššímu točivému momentu lépe uzpůsoben k tažení například přívěsu pro přepravu koní nebo člunu. Z celkového počtu celosvětově prodaných vozů KODIAQ jich bylo naftovým motorem vybaveno 57 %.

ŠKODA KODIAQ RS je díky standardně dodávanému inteligentnímu pohonu všech kol skvěle připraven na nejrůznější výzvy v jakémkoliv počasí, na silnici i při jízdě v terénu. O variabilní přenos výkonu na všechna kola se stará automatická sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG. Adaptivní podvozek DCC, který je také součástí standardní výbavy, automaticky upravuje nastavení tlumičů podle aktuálního stavu vozovky nebo terénu.
Automatická sedmistupňová převodovka DSG s dvojicí robustních lamelových spojek byla speciálně vyvinuta pro výkonné motory, jakým je i BiTurbo naftový motor s maximálním točivým momentem 500 Nm. Hnací sílu na kola přenáší takřka bez přerušení i při řazení a dle aktuálních preferencí a zvoleného jízdního režimu buď jemně a pohodlně, nebo sportovně rychle. Řidič může využít automatické řazení převodovky, nebo volit rychlostní stupně manuálně páčkami na volantu.

Pátá generace elektronicky řízené lamelové spojky, která je kompaktnější a o 1,4 kg lehčí než dříve, přenáší v řádech milisekund hnací sílu variabilně na všechna čtyři kola v závislosti na aktuální jízdní situaci, která je snímána senzory. Systém dokáže připravit pohon všech kol i na situaci, která teprve nastane. Až 85 % točivého momentu může být přenášeno na jedno kolo. Při menší zátěži jsou poháněna pouze přední kola, což šetří palivo. Elektronická uzávěrka diferenciálu EDS na obou nápravách navíc zabraňuje protáčení jednotlivých kol na stejné nápravě. Přibrzděním protáčejícího se kola přenáší více točivého momentu na druhé kolo s lepší trakcí.


Adaptivní podvozek DCC

Vůz je standardně vybaven adaptivním podvozkem DCC, který zajišťuje optimální nastavení tuhosti tlumičů podle momentální potřeby. Systém, který rovněž používají ostatní modely KODIAQ, byl speciálně upraven pro sportovní charakter vozu ŠKODA KODIAQ RS. Volba jízdního režimu Driving Mode Select nabízí řidiči režimy Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual a Snow s odpovídajícím elektronicky upraveným nastavením tlumičů. Řidič má rovněž k dispozici režim Offroad, který se aktivuje stisknutím tlačítka ve středové konzoli. V tomto režimu je do rychlosti 30 km/h k dispozici asistent při jízdě z kopce. Systém ABS, elektronická kontrola stabilizace (ESC), elektronické uzávěrky diferenciálu EDS a protiprokluzový systém ASR pak fungují ve speciálním nastavení pro jízdu v terénu. ESC nabízí ve voze ŠKODA KODIAQ RS dva režimy. Systém umožňuje přepnutí do benevolentnějšího režimu Sport, který dovolí projet zatáčku lehkým smykem, pokud vyhodnotí, že má řidič vůz plně pod kontrolou.


Vůz je standardně dodáván s progresivním řízením. Aby mohl nabízet sportovní vlastnosti výkonného SUV a dynamickou jízdu, bylo progresivní řízení pro vůz ŠKODA KODIAQ RS speciálně upraveno. S tímto nastavením zůstává při vyšších rychlostech úhel natočení volantu malý a řidič má vůz skvěle pod kontrolou, aniž by musel přehmatávat. Naproti tomu při větších úhlech natočení volantu, například při odbočování ve městě při nižší rychlosti, je zapotřebí mnohem méně síly k otočení volantu a vůz se snadněji ovládá. Progresivní řízení je tedy skvělým řešením pro každou situaci.



Škoda 11.12.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar