Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Kodiaq (III) - motory a převodovky

Paletu motorů pro uvedení modelu ŠKODA KODIAQ na trh tvoří pět agregátů, dva motory TDI a tři TSI. Jejich zdvihový objem se pohybuje od 1,4 do 2,0 l, výkon od 92 kW (125 k) do 140 kW (190 k).

Benzinové i naftové agregáty mají turbodmychadlo, přímé vstřikování paliva a splňují požadavky emisní normy EU 6. Všechny motory jsou vybaveny systémem Start-Stop, rekuperací brzdné energie a výkonným tepelným managementem, spotřeba tak zůstává i přes vysoký výkon nízká.


Motor 2,0 TDI je k dispozici ve dvou výkonových verzích. První z nich má výkon 110 kW (150 k) a točivý moment 340 Nm. Vrcholné provedení disponuje 140 kW (190 k) a točivým momentem 400 Nm. Vstupní motorizace TDI spotřebuje na 100 km 5 l nafty (131 g CO2/km).
S nejsilnějším naftovým motorem zrychluje velké SUV z 0 na 100 km/h za 8,6 s a akceleruje dále až na maximální rychlost 210 km/h.


Paleta benzinových motorů se skládá ze dvou agregátů 1,4 TSI a jednoho 2,0 TSI. Kompaktní čtyřválec má v základní verzi výkon 92 kW (125 k) a točivý moment 200 Nm. Spotřeba dle NEFZ činí 6,0 l na 100 km, což odpovídá emisím 140 g CO2/km.

V silnější verzi dodává motor o objemu 1,4 l výkon 110 kW (150 k) a točivý moment 250 Nm; systém ACT (Active Cylinder Technology) při nízkém zatížení a otáčkách odpojí druhý a třetí válec. U špičkové benzinové motorizace, agregátu 2,0 TSI, zajistí maximální efektivitu vylepšený režim spalování. Výkon motoru činí 132 kW (180 k), točivý moment 320 Nm.


Převodovky

V závislosti na konkrétní motorizaci může být vůz vybaven buď šestistupňovou manuální převodovkou nebo převodovkou DSG se šesti nebo sedmi stupni.
Nová sedmistupňová dvouspojková převodovka má ve voze značky ŠKODA premiéru. Jedná se o variantu konstruovanou pro silné motorizace s točivým momentem do 600 Nm. Převodovka DSG je kompaktní a umožňuje bleskurychlé a komfortní řazení.

Řidič může sedmistupňovou převodovku DSG využívat buď v automatických režimech D a S, řadit ručně pákou voliče, nebo tzv. pádly pod volantem. Pokud je ve volitelné výbavě Driving Mode Select – tedy volba jízdního profilu – navolen režim Eco, aktivuje se funkce volnoběhu: jakmile řidič při rychlostech nad 20 km/h uvolní pedál plynu, odpojí se motor od zbytku pohonné soustavy a ŠKODA KODIAQ tzv. plachtí.

Obě vrcholné motorizace – TDI o výkonu 140 kW (190 k) a TSI o výkonu 132 kW (180 k) – jsou kombinovány s novou sedmistupňovou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Tato kombinace je ve voze značky ŠKODA novinkou.

Pro motor 1,4 TSI 110 kW (150 k) a pohon všech kol je k dispozici manuální šestistupňová převodovka nebo šestistupňová převodovka DSG, pohon předních kol lze zvolit s šestistupňovou převodovkou DSG. Základní naftová motorizace s pohonem 4×4 je nabízena s manuální šestistupňovou převodovkou nebo sedmistupňovou převodovkou DSG, verze s pohonem předních kol pak výlučně se sedmistupňovou převodovkou DSG. Vstupní motorizace TSI se dodává se šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol.
Pro většinu motorizací je k dispozici pohon 4×4 s elektronickým řízením. Ten přináší velké výhody v oblasti trakce, stability a bezpečnosti jízdy – i mimo silnice.

Srdcem pohonu 4×4 je elektronicky řízená lamelová spojka. Systém pohonu všech kol je výkonný a rychlý. Jeho řídicí jednotka permanentně propočítává ideální hnací moment pro zadní nápravu. Díky prediktivnímu řízení, v závislosti na aktuální situaci, je tak ztráta trakce téměř vyloučena. Při brzdění motorem nebo při nízkém zatížení, je z důvodu hospodárnosti poháněna pouze přední náprava.


Podvozek

I podvozek vznikl díky rozsáhlému know-how značky. Některé díly přední nápravy typu MacPherson jsou z hliníku, ocelová víceprvková zadní náprava zachycuje separátně podélné i příčné síly. Posilovač řízení, využívající efektivní elektromechanický pohon, umožňuje přesný kontakt s vozovkou a úzce spolupracuje s některými asistenčními systémy modelu ŠKODA KODIAQ.

Vůz je ve výbavových stupních Active a Ambition osazeno 17“ koly, standardem varianty Style jsou 18“ kola. Program volitelné výbavy nabízí leštěná 19“ kola. Brzdy s velkými kotouči s vnitřním chlazením vpředu jsou silné a odolné. Při svižném průjezdu zatáčkou, jak u vozů s pohonem přední nápravy, tak s pohonem všech kol, je ovládání plynulejší a bezpečnější díky elektronické uzávěrce diferenciálu XDS+, která je funkcí kontroly stability ESC.

Na přání ŠKODA vybaví své velké SUV i volbou jízdního profilu Driving Mode Select. Ta řidiči umožňuje zvolit, zda bude motor, převodovka DSG, posilovač řízení, klimatizace a další systémy pracovat v režimu Normal, Eco, Sport nebo Individual. Verze s pohonem 4×4 nabízí navíc i režim Snow, který je určen pro jízdu po silnici a nemá žádné rychlostní omezení. Režim Snow upraví fungování systémů ABS, ASR, ACC (je-li jimi vůz vybaven), řídicí jednotky motoru a elektronické řízení lamelové spojky pro pohon všech kol na zasněžené vozovce.


Dalším prvkem volitelné výbavy je adaptivní podvozek DCC (Dynamic Chassis Control) spojený s volbou jízdního profilu Driving Mode Select. Zde elektrické ventily přizpůsobují práci tlumičů konkrétní situaci. Ve spojení s Driving Mode Select se systém přizpůsobí řidičově stylu jízdy a zajistí bezpečnou jízdu na silnici. DCC umožňuje nastavení režimů Comfort, Normal nebo Sport.


Zážehové motory
Typ1.4TSI/921.4 TSI/110 4x42.0 TSI/132 4x4
Objem139513951984
Výkon110(150)/5000-6000110(150)/5000-6000132(180)/3900-6000
Toč.moment250/1500-3500250/1500-3500320/1400-3940
Rychlost190197206
Zrychlení10,79,87,8
Spotřeba-/-6,08,2/5,9/6,89,0/6,3/7,3



Vznětové motory
Typ2.0 TDi/1102.0 TDi/110 4x42.0 TDi/140 4x4
Objem196819681968
Výkon110(150)/3500-4000110(150)/3500-4000140(190)/3500-4000
Toč.moment340/1750-3000340/1750-3000400/1750-3250
Rychlost199196210
Zrychlení9,99,68,6
Spotřeba-/-/5,06,3/4,7/5,36,6/5,3/5,7



Pozn: Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) - l/100 km


Škoda 8.9.2016

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar