Škoda Fabia - větší, než jsme čekali
Na pobřeží Atlantiku, na samém jihu Portugalska, konkrétně v okolí letoviska Albufeira probíhá v těchto dnech celosvětová prezentace druhé generace vozu Škoda Fabia. Jako úplně první si vůz vyzkoušeli především novináři z Čech a ze Slovenska.
Celé odpoledne bylo vyhrazeno testovacím jízdám, pro které bylo k dispozici všech sedm pohonných jednotek, které se v druhé generaci objeví. Světová premiéra se uskuteční začátkem března na autosalonu v Ženevě, kde budou také oznámeny ceny. Poté se již rozeběhne prodej, nejdříve v ČR, Německu, Rakousku a Švýcarsku. Ačkoliv jsme se cenu zatím nedozvěděli, očekává se, že by mohla být na úrovni stávajících modelů, nebo jen mírně vyšší, vzhledem k bohaté výbavě.
Škoda Fabia druhé generace prošla několika významnými změnami, byť se to třeba někomu ani nezdá. V porovnání s předchůdcem postoupila o další krok kupředu, především v bezpečnosti, poměru ceny a nabízené hodnoty a hlavně v prostornosti.
Právě originální tvar umožnil praktické využití vnitřního prostoru, ke kterému se dostaneme později. Výrazná příď s maskou chladiče ve stylu Roomstera řadí Fabii bez zaváhání do rodiny škodovek. Tím se škodovka vydala, stejně jako jiné automobilky, cestou stejné přední masky, typické pro všechny modely, které v budoucnu ještě přijdou. K nejvýraznějším prvkům patří boční hrana těsně pod úrovní oken, která vede od masky chladiče přes boky až na záď. Společně s výraznými blatníky zvyšuje dynamiku vozu. Díky těmto úpravám se podařilo součinitel aerodynamického odporu cx snížit na 0,33. Přední světlomety zasahují až do blatníků, čímž se zvětšila jejich větší činná plocha. Zadní světla dostala sportovnější vzhled a jsou umístěna výše, takže by se při jízdě neměla tolik špinit. Ostatně celá záď byla přepracována, prosklení zadních dveří se zvětšilo a úložná hrana zavazadlového prostoru snížila, což ocení motoristé při nakládání těžkých předmětů.
Nová Fabie je díky novému zadnímu nárazníku o 22 mm delší (3992 mm, přičemž rozvor (2462 mm) i šířka (1642 mm) zůstaly stejné, ale naopak výška narostla o 47 mm na 1498 mm. Tím se výrazně zvětšil vnitřní prostor zejména na zadních sedadlech nad hlavou cestujících o 42 mm (vpředu + 12 mm) a v kolenou o 33 milimetrů. A to je jedna z největších změn nové Fabie, mezi které můžeme přiřadit také o 30 mm vyšší umístění sedadel, poskytující nyní lepší výhled i jednodušší nastupování a vystupování.
Zavazadlový prostor dosahuje objemu 300 l (druhý největší ve své třídě), ale sklopením sedadel jej můžeme zvětšit na 1162 litrů. Mezi podběhy je široký 958 mm, výška ke krytu je 525 mm a hloubka činí 703, resp. 1383 mm.
Pracoviště řidiče pokračuje v duchu, který začal Roomster, s nímž sdílí stejnou přístrojovou desku. Ovládací prvky jsou rozmístěny přehledně a logicky, dobře po ruce, a také výběr materiálů je na úrovni. Zajímavostí jsou tři druhy volantů. Standardní čtyřramenný je z plastu, na přání si lze objednat čtyřramenný potažený pravou kůží a ve výbavě Sport najdeme tříramenný sportovní volant, rovněž v kůži.
Z nabídky sedmi pohonných jednotek jsme si nejdříve vybrali horkou novinku – benzinový čtyřválec 1.6 o výkonu 105 k. Kombinace s mechanickou pětistupňovou převodovkou bude asi nejvhodnější variantou pro řidiče vyhledávající dynamickou jízdu. Přesvědčili jsme se, že se dá s Fabií velice jezdit pěkně svižně, zvláště pokud využíváme jeho potenciál, to znamená 153 N.m, kterých dosahuje při 3800 otáčkách za minutu.
Vyzkoušeli jsme také nejslabší vznětovou jednotku - tříválcový turbodiesel 1.4, který asi uvítají nejvíce řidiči, upřednostňující poklidnou jízdu za málo peněz. U něho udává výrobce průměrnou spotřebu 4,8 litru na 100 km. Na jednu nádrž bychom teoreticky měli ujet 960 kilometrů. Vzhledem k širokému rozsahu otáček od 1600 do 2800/min nevyžaduje ani časté řazení. Jeho jedinou nevýhodou je trochu větší hlučnost ve vyšších otáčkách.
Motory nejsou spojeny s určitým stupněm výbavy, takže si může zájemce zkombinovat třeba nejsilnější motor se základním stupněm výbavy nebo naopak úspornou základní jednotku v luxusu. Každý podle svého gusta. Všechny jsou spojeny s pětistupňovou mechanickou převodovkou, pouze pro nejsilnější 1.6 je připravena ještě šestistupňová samočinná převodovka tiptronic.
Benzinové motory
Dieselové motory
(Výkon kW(k), točivý moment (N.m/min), rychlost (km/h), zrychlení 0-100 km/h (s), průměrná spotřeba (l/100 km)
Nová Škoda Fabia bude nabízena ve čtyřech stupních výbavy, z nichž některé se ve Fabii objevují poprvé – boční aribagy nebo hlavové (na přání), klimatizace Climatronic, příprava pro telefon GSM s technologií Bluetooth apod.
Classic
čelní a boční airbagy, ABS+MSR s brzd. asistentem, výškově i podélně nastavitelný volant, elektrohydraulický posilovač řízení
Ambiente
Centrální zamykání, systém SAFE, příprava pro autoradio, palubní počítač, elektrické ovládání předních oken
Sport
Projektorové halogenové světlomety, výškově nastavitelné sedalo řidiče, tónovaná skla, přední mlhovky
Elegance
Výškově nastavitelné sedalo spolujezdce, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zrcátka, klimatizace Climatic, nastavitelná loketní opěrka mezi předními sedaly
Velice bohatá je také nabídka výbavy na přání, z níž si může zákazník sestavit vůz podle vlastních představ. Řada prvků je nabízena vůbec poprvé, například projektorové halogenové světlomety s natáčením ve spojení s mlhovkami Corner. V tom případě se při rychlosti do 40 km/h při zatáčení rozsvítí mlhovka na vnitřní straně zatáčky a osvětlí prostor na boku vozu až do úhlu 60 stupňů. Můžete mít také kontrolu tlaku v pneumatikách, klimatizaci Climatronic.
Jak jsme se mohli přesvědčit, nová Fabia má všechny předpoklady, aby navázala na úspěchy první generace (od 12/99 bylo prodáno přes 1,6 miliónů kusů) a dokonce je překonala. V případě pětidveřového hatchbacku škodovka vyslyšela přání zákazníků, které zní: automobil za nízké náklady s originálním designem a prostorný. Na podzimním autosalonu ve Frankfurtu spatří světlo světa neméně zajímavá a ještě více praktičtější verze kombi.
Jindřich Lasík, 24.1.2007
Škoda Fabia druhé generace prošla několika významnými změnami, byť se to třeba někomu ani nezdá. V porovnání s předchůdcem postoupila o další krok kupředu, především v bezpečnosti, poměru ceny a nabízené hodnoty a hlavně v prostornosti.
Právě originální tvar umožnil praktické využití vnitřního prostoru, ke kterému se dostaneme později. Výrazná příď s maskou chladiče ve stylu Roomstera řadí Fabii bez zaváhání do rodiny škodovek. Tím se škodovka vydala, stejně jako jiné automobilky, cestou stejné přední masky, typické pro všechny modely, které v budoucnu ještě přijdou. K nejvýraznějším prvkům patří boční hrana těsně pod úrovní oken, která vede od masky chladiče přes boky až na záď. Společně s výraznými blatníky zvyšuje dynamiku vozu. Díky těmto úpravám se podařilo součinitel aerodynamického odporu cx snížit na 0,33. Přední světlomety zasahují až do blatníků, čímž se zvětšila jejich větší činná plocha. Zadní světla dostala sportovnější vzhled a jsou umístěna výše, takže by se při jízdě neměla tolik špinit. Ostatně celá záď byla přepracována, prosklení zadních dveří se zvětšilo a úložná hrana zavazadlového prostoru snížila, což ocení motoristé při nakládání těžkých předmětů.
Nová Fabie je díky novému zadnímu nárazníku o 22 mm delší (3992 mm, přičemž rozvor (2462 mm) i šířka (1642 mm) zůstaly stejné, ale naopak výška narostla o 47 mm na 1498 mm. Tím se výrazně zvětšil vnitřní prostor zejména na zadních sedadlech nad hlavou cestujících o 42 mm (vpředu + 12 mm) a v kolenou o 33 milimetrů. A to je jedna z největších změn nové Fabie, mezi které můžeme přiřadit také o 30 mm vyšší umístění sedadel, poskytující nyní lepší výhled i jednodušší nastupování a vystupování.
Zavazadlový prostor dosahuje objemu 300 l (druhý největší ve své třídě), ale sklopením sedadel jej můžeme zvětšit na 1162 litrů. Mezi podběhy je široký 958 mm, výška ke krytu je 525 mm a hloubka činí 703, resp. 1383 mm.
Pracoviště řidiče pokračuje v duchu, který začal Roomster, s nímž sdílí stejnou přístrojovou desku. Ovládací prvky jsou rozmístěny přehledně a logicky, dobře po ruce, a také výběr materiálů je na úrovni. Zajímavostí jsou tři druhy volantů. Standardní čtyřramenný je z plastu, na přání si lze objednat čtyřramenný potažený pravou kůží a ve výbavě Sport najdeme tříramenný sportovní volant, rovněž v kůži.
Z nabídky sedmi pohonných jednotek jsme si nejdříve vybrali horkou novinku – benzinový čtyřválec 1.6 o výkonu 105 k. Kombinace s mechanickou pětistupňovou převodovkou bude asi nejvhodnější variantou pro řidiče vyhledávající dynamickou jízdu. Přesvědčili jsme se, že se dá s Fabií velice jezdit pěkně svižně, zvláště pokud využíváme jeho potenciál, to znamená 153 N.m, kterých dosahuje při 3800 otáčkách za minutu.
Vyzkoušeli jsme také nejslabší vznětovou jednotku - tříválcový turbodiesel 1.4, který asi uvítají nejvíce řidiči, upřednostňující poklidnou jízdu za málo peněz. U něho udává výrobce průměrnou spotřebu 4,8 litru na 100 km. Na jednu nádrž bychom teoreticky měli ujet 960 kilometrů. Vzhledem k širokému rozsahu otáček od 1600 do 2800/min nevyžaduje ani časté řazení. Jeho jedinou nevýhodou je trochu větší hlučnost ve vyšších otáčkách.
Motory nejsou spojeny s určitým stupněm výbavy, takže si může zájemce zkombinovat třeba nejsilnější motor se základním stupněm výbavy nebo naopak úspornou základní jednotku v luxusu. Každý podle svého gusta. Všechny jsou spojeny s pětistupňovou mechanickou převodovkou, pouze pro nejsilnější 1.6 je připravena ještě šestistupňová samočinná převodovka tiptronic.
Benzinové motory
Typ | 1.2 HTP | 1.2 12V | 1.4 16V | 1.6 16V |
Výkon | 44(60) | 51(70) | 63(86) | 77(105) |
Toč.mom. | 108/3000 | 112/3000 | 132/3800 | 153/3800 |
Rychlost | 155 | 163 | 174 | 190 |
Zrychlení | 16,5 | 14,9 | 12,3 | 10,1 |
Prům.spotř. | 5,9 | 5,9 | 6,5 | 6,9 |
Dieselové motory
Typ | 1.4 TDI PD | 1.4 TDI PD | 1.9 TDI PD |
Výkon | 51(70) | 59(80) | 77(105) |
Toč.mom. | 155/1600-2800 | 195/2200 | 240/1800 |
Rychlost | 163 | 172 | 190 |
Zrychlení | 14,8 | 13,2 | 10,8 |
Prům.spotř. | 4,8 | 4,6 | 4,9 |
(Výkon kW(k), točivý moment (N.m/min), rychlost (km/h), zrychlení 0-100 km/h (s), průměrná spotřeba (l/100 km)
Nová Škoda Fabia bude nabízena ve čtyřech stupních výbavy, z nichž některé se ve Fabii objevují poprvé – boční aribagy nebo hlavové (na přání), klimatizace Climatronic, příprava pro telefon GSM s technologií Bluetooth apod.
Classic
čelní a boční airbagy, ABS+MSR s brzd. asistentem, výškově i podélně nastavitelný volant, elektrohydraulický posilovač řízení
Ambiente
Centrální zamykání, systém SAFE, příprava pro autoradio, palubní počítač, elektrické ovládání předních oken
Sport
Projektorové halogenové světlomety, výškově nastavitelné sedalo řidiče, tónovaná skla, přední mlhovky
Elegance
Výškově nastavitelné sedalo spolujezdce, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zrcátka, klimatizace Climatic, nastavitelná loketní opěrka mezi předními sedaly
Velice bohatá je také nabídka výbavy na přání, z níž si může zákazník sestavit vůz podle vlastních představ. Řada prvků je nabízena vůbec poprvé, například projektorové halogenové světlomety s natáčením ve spojení s mlhovkami Corner. V tom případě se při rychlosti do 40 km/h při zatáčení rozsvítí mlhovka na vnitřní straně zatáčky a osvětlí prostor na boku vozu až do úhlu 60 stupňů. Můžete mít také kontrolu tlaku v pneumatikách, klimatizaci Climatronic.
Jak jsme se mohli přesvědčit, nová Fabia má všechny předpoklady, aby navázala na úspěchy první generace (od 12/99 bylo prodáno přes 1,6 miliónů kusů) a dokonce je překonala. V případě pětidveřového hatchbacku škodovka vyslyšela přání zákazníků, které zní: automobil za nízké náklady s originálním designem a prostorný. Na podzimním autosalonu ve Frankfurtu spatří světlo světa neméně zajímavá a ještě více praktičtější verze kombi.
Jindřich Lasík, 24.1.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout