Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Fabia - první kilometry za volantem

V minulých dnech jsme přinesli popis pohonných jednotek, z nichž bude moci zákazník vybírat při objednávce nové Škody Fabia. V Portugalsku jsme měli možnost si některé vyzkoušet přímo v praxi.

Nejvíce kilometrů jsme nejezdili se zážehovým přeplňovaným čtyřválcem 1.TSI, který se sice objevil už v předchozí generaci Fabie, ale nyní se jedná o novou konstrukci. Tedy žádný osmiventilový rozvod OHC poháněný řetězem ani litinový blok. Ale čtyřventilová technika, dva vačkové hřídele poháněné řemenem a hliníkový blok.
K dispozici je s výkonem 66 kW (90 k) nebo 81 kW (110 k) a točivým momentem 160 Nm od 1400 do 3500/min, respektive 175 Nm při 1400 – 4000/min. To v představuje cenový rozdíl u stejné výbavy 13 000 Kč. My jsme zvolili slabší variantu, která rozhodně nezklamala. Vyznačuje se velice kultivovaným chodem a hlavně tichým provozem a také velice přijatelnou spotřebou. V pohodě můžete jezdit za pět litrů benzinu na sto kilometrů. Točivý moment nejlépe využijete zhruba od 1400 až do 3500 otáček za minutu. Na dálnici si nechá líbit ale i 1200 otáček. S pětistupňovou přímo řazenou převodovkou si rozumí dobře, jen musíte dát pozor na odlišné řazení zpátečky, která je nyní vlevo nahoře, jako u VW. To znamená, při jejím zařazení zatlačit řadicí páku dolů. U tříválce 1.0 je doprava dozadu jak jsme zvyklí u dřívějších škodovek.


TypActiveAmbitionStyle
1.2 TSi/66 kW268 900 Kč282 900 Kč305 900 Kč
1.2 TSi/81-269 900 Kč319 900 Kč



Podle nás je zážehový čtyřválec 1.2 TSI ať už s jakýmkoliv výkonem nejlepší volba pro řidiče, který najezdí dost kilometrů a ani nemusí třeba investovat do nového turbodieselu 1.4 TDi. Také Škoda-Auto očekává u této varianty největší prodeje.


Vznětový čtyřválec 1.4 TDi


Ten jsme si také vyzkoušeli, i když na kratší vzdálenost, a tak si na přesnější postřehy budeme muset ještě chvilku počkat, až najezdíme více kilometrů. Zákazník si může vybrat mezi výkonovou variantou 66 kW a 77 kW. Překvapil nás zátahem už z nízkých otáček a plynulým zrychlováním až skoro do čtyř tisíc. Při rychlosti 130 km/h ukázal palubní počítač spotřebu pět litrů nafty. Poznali jsme, že po městě je lepší jezdit spíš na dvojku, protože se nám zdálo, že trojka vyhovuje rychlosti až nad 60 km/h. Dodává se výhradně s pětistupňovou převodovkou. A ještě něco, ani hlukem ani chováním takřka nepoznáte, že přední kola pohání vznětový motor.

TypActiveAmbitionStyle
1.4 TDi/66 kW322 900 Kč336 900 Kč359 900 Kč
1.4 TDi/77 kW-356 900 Kč379 900 Kč



Zážehový tříválec 1.0 MPI

Největší novinkou pod kapotou nové Fabie je zážehový přeplňovaný tříválec 1.0 MPI ve výkonových variantách 44 kW a 55 kW a se stejným točivým momentem 95 Nm. Je sice o 5 Nm nižší než u minulé Fabie, což vzhledem k lepší aerodynamice nové generace ovšem ani nepostřehnete. Asi ideální motor pro toho, kdo najezdí nejvíce kilometrů po městě a na kratší vzdálenosti. Ale tím nechceme říct, že by s ním nebylo možné ujet i stovky kilometrů. Ale spíš rozvážnou a klidnou jízdou, bez spěchu. Vzhledem k tomu, že tříválec nemá vyvažovací hřídel, tak do kabiny neproniká žádný hluk. Jeho výkon roste v obou případech zhruba od 5000 až do 6000/min respektive do 6200/min u silnější verze. Točivý moment, přestože dosahuje jen 95 Nm, tak je lze využívat v širokém spektru otáček od 3000 do 4300/min. Musíte počítat se ztrátou síly v táhlejších kopcích a také každý předjížděcí manévr je dobré si předem pořádně rozmyslet. Z kratší testovací jízdy jsme usoudili, že rozumně lze jezdit kolem 5,5 litrů benzinu. Je otázkou, jak si budou tyto pohonné jednotky počínat, když pojedou ve voze čtyři osoby.

TypActiceAmbitionStyle
1.0 MPI/44 kW234 900 Kč251 900 Kč-
1.0 MPI/55 kW252 900 Kč266 900 Kč289 900 Kč



Jízdní vlastnosti

A co říci k jízdním vlastnostem. Po ujetí nějakých sto padesáti kilometrů po silnicích nejrůznějších kvalit včetně dálnic, si už uděláte obrázek, jak nová generace Škody Fabie jezdí. Bez přehánění musíme konstatovat, že na jedničku. A v tom jsme se shodli všichni. Svoji roli sehrál bezpochyby širší rozchod kol – 1463 mm vpředu,1457 mm vzadu, nižší těžiště, vylepšená aerodynamika a v neposlední řadě i nižší hmotnost. Verze s tříválcem 1.0 MPI dostala pod jednu tunu a je to znát. Podvozek je nastaven komfortně, takže bez problémů se vyrovná i s náklonem. V zatáčkách pomáhá systém XDS+, který přibrzdí správné kolo, a vůz tak lépe reaguje na pohyby volantu. Na nerovnostech jsme necítili ani odskakování zadní víceprvkové nápravy. Víc si snad řidič ani nemůže přát.



J.Lasík 20.10.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar