Škoda Fabia/Roomster - pokrok downsizingem
Zhruba šedesát kilometrů od Atén, na mořském pobřeží probíhá od pondělí mezinárodní prezentace modernizovaných modelů Fabia a Roomster a jejich derivátů Scout. Na pět set novinářů z celé Evropy si může na nejrůznějších trasách o celkové délce takřka 300 kilometrů vyzkoušet všechny motorizace.
Ačkoliv oba modely prodělaly (viz Novinky) kosmetické úpravy hlavně pak na přídi vozu, tak největší novinkou je zcela bezpochyby zážehový přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI, jenž prakticky začíná novou éru v oblasti škodováckých motorů. Jde cestou „tajemného“ downsizingu, což v praxi neznamená nic jiného než snižování objemu. Ovšem na druhou stranu se zvyšuje výkon a spotřeba snižuje. Tato cesta se v současné době ukazuje asi jako jedna z nejvhodnějších a správných. To platí, jak o benzinových motorech 1.2 TSI a 1.4 TSI (pro verzi RS), ale také 1.6 TDi, který jsme si vyzkoušeli ještě před škodováckou prezentací v modelu Golf.
Už slyším, jak hodně potenciálních zákazníků, kteří budou uvažovat o Fabii nebo Roomsteru si řeknou – tak slabý motor bych si nikdy nekoupil. Nemají však vůbec pravdu, což potvrdili i naše testovací jízdy jak se zážehovým 1.2 TSI v obou výkonových variantách – 63 kW (86 k) a 77 kW(105 k) , tak i 1.6 TDi s výkony 55 kW (75 k, kromě Roomsteru), 66 kW (90 k) a 77 kW (105 k). Už totiž neplatí, že motor s malým objemem je lenivý a nejede. Všechny zmíněné jsme vyzkoušeli jak ve Fabii hatchbacku i kombi, tak v Roomsteru a s mechanickou pětistupňovou převodovkou, ale také dvouspojkovou sedmistupňovou, jenž je dodává však výhradně v kombinaci s 1.2 TSI/77 kW.
Už po prvních kilometrech jsme si 1.2 TSI zamilovali a s přibývajícími kilometry si nás získával hlavně svojí dynamikou již z nízkých otáček, které se pohybují někde na úrovni dieselů. Nejvyššího točivého momentu160 a 175 Nm dosahuje už v 1500 otáčkách za minutu a zůstává konstantní až do3500/min, resp. do 4100/min. Navíc i spotřeba se pohybovala v hodně slušných mezích. . Výrobce udává kombinovanou spotřebu 5,2 – 5,3 litru/100 km benzinu (Roomster 5,7 l/100 km). Nám ukazoval palubní počítač kolem šesti litrů a dojezd vozu nějakých 660 kilometrů.
Každému, kdo má rád svižnější jízdu jej můžeme doporučit. Ale , kdo preferuje hospodárnost, ten má na výběr jednu ze tří výkonových variant turbodieselu 1.6. Tady se nám jeví asi jako nejvhodnější zlatá střední cesta – tedy verze o výkonu 66 kW (90 k), jenž se podle výrobce spokojí se 4,2 litry nafty v kombinovaném provozu.
I v současné nelehké době si Škoda Auto uvědomuje, jak důležité je přesvědčit a získat každého nového zákazníka na svoji stranu v kterékoliv zemi. Díky novým pohonným jednotkám, zvláště pak 1.2 TSI má Fabia všechny předpoklady, aby navázala na své předchůdce, kterých se jen vloni prodalo přes 264 tisíc. S motrory 1.2 TSI i 1.6 TDI má všechny trumfy v ruce.
Zážehové motory
Vznětové motory
Poznámky: Údaje pro Fabii s 5MT, objem – cm³, výkon – kW/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 kM/h (s), spotřeba kombinovaná – l/100 km
Jindřich Lasík, 17.3.2010
Už slyším, jak hodně potenciálních zákazníků, kteří budou uvažovat o Fabii nebo Roomsteru si řeknou – tak slabý motor bych si nikdy nekoupil. Nemají však vůbec pravdu, což potvrdili i naše testovací jízdy jak se zážehovým 1.2 TSI v obou výkonových variantách – 63 kW (86 k) a 77 kW(105 k) , tak i 1.6 TDi s výkony 55 kW (75 k, kromě Roomsteru), 66 kW (90 k) a 77 kW (105 k). Už totiž neplatí, že motor s malým objemem je lenivý a nejede. Všechny zmíněné jsme vyzkoušeli jak ve Fabii hatchbacku i kombi, tak v Roomsteru a s mechanickou pětistupňovou převodovkou, ale také dvouspojkovou sedmistupňovou, jenž je dodává však výhradně v kombinaci s 1.2 TSI/77 kW.
Už po prvních kilometrech jsme si 1.2 TSI zamilovali a s přibývajícími kilometry si nás získával hlavně svojí dynamikou již z nízkých otáček, které se pohybují někde na úrovni dieselů. Nejvyššího točivého momentu160 a 175 Nm dosahuje už v 1500 otáčkách za minutu a zůstává konstantní až do3500/min, resp. do 4100/min. Navíc i spotřeba se pohybovala v hodně slušných mezích. . Výrobce udává kombinovanou spotřebu 5,2 – 5,3 litru/100 km benzinu (Roomster 5,7 l/100 km). Nám ukazoval palubní počítač kolem šesti litrů a dojezd vozu nějakých 660 kilometrů.
Každému, kdo má rád svižnější jízdu jej můžeme doporučit. Ale , kdo preferuje hospodárnost, ten má na výběr jednu ze tří výkonových variant turbodieselu 1.6. Tady se nám jeví asi jako nejvhodnější zlatá střední cesta – tedy verze o výkonu 66 kW (90 k), jenž se podle výrobce spokojí se 4,2 litry nafty v kombinovaném provozu.
I v současné nelehké době si Škoda Auto uvědomuje, jak důležité je přesvědčit a získat každého nového zákazníka na svoji stranu v kterékoliv zemi. Díky novým pohonným jednotkám, zvláště pak 1.2 TSI má Fabia všechny předpoklady, aby navázala na své předchůdce, kterých se jen vloni prodalo přes 264 tisíc. S motrory 1.2 TSI i 1.6 TDI má všechny trumfy v ruce.
Zážehové motory
| Typ | 1.2HTP/44 | 1.2HTP/51 | 1.4 16V | 1.2 TSI/63 | 1.2 TSI/77 |
| Objem | 1198 | 1198 | 1390 | 11971197 | |
| Výkon | 44/5200 | 51/5400 | 63/5000 | 63/4800 | 77/5000 |
| Toč.moment | 108/3000 | 112/3000 | 132/3800 | 160/1500_3500 | 175/1550-4100 |
| Rychlost | 155 | 163 | 175 | 177 | 191 |
| Zrychlení | 16,5 | 14,9 | 12,2 | 11,7 | 10,1 |
| Spotřeba | 5,7 | 5,5 | 5,9 | 5,2 | 5,3 |
Vznětové motory
| Typ | 1.6 TDI CR/55 | 1.6 TDI CR/66 | 1.6 TDI CR/77 |
| Objem | 1598 | 1598 | 1598 |
| Výkon | 55/4000 | 66/4200 | 77/4400 |
| Toč.moment | 195/1500-2000 | 230/1500-2500 | 250/1500-2500 |
| Rychlost | 166 | 176 | 188 |
| Zrychlení | 14,1 | 12,6 | 10,9 |
| Spotřeba | 4,2 | 4,2 | 4,2 |
Poznámky: Údaje pro Fabii s 5MT, objem – cm³, výkon – kW/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 kM/h (s), spotřeba kombinovaná – l/100 km
Jindřich Lasík, 17.3.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















