Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Fabia Combi - simply clever je na místě (II)

Pro Fabii Combi je stejně jako pro krátkou verzi Fabia charakteristická vysoká míra aktivní i pasivní bezpečnosti. Díky moderním bezpečnostním systémům nechrání pouze posádku, ale i ostatní účastníky silničního provozu.

Protiblokovací systém ABS se v členských zemích EU dodává vždy ve standardní výbavě, ve všech ostatních patří u motorizací 1.9 TDI PD/77 kW a 1.4 TDI PD DPF/59 kW do základní výbavy tzv. světového modelu. Kromě toho nabízí stabilizační program ESP jako volitelnou výbavu pro všechny motorizace. U nejsilnější benzinové verze 1.6 16V s automatickou převodovkou patří ESP do standardní výbavy. Samozřejmostí je také omezovač brzdného účinku motoru MSR, zabraňující prokluzu kol při brzdění motorem, a mechanický brzdový asistent DualRate, který při prudkém brzdění vyvine maximální tlak v brzdové soustavě, což zkrátí brzdnou dráhu.
K dispozici je také regulace prokluzu kol ASR, která zamezuje protáčení hnaných kol na kluzkém povrchu. Tím zůstává zachována trakce na hranici tření. Elektronická uzávěrka diferenciálu EDS je automaticky dodávána s ESP. Volitelně je k dispozici systém kontroly tlaku v pneumatikách TPM.
Bezpečnost zvyšuje i osvětlení – jednak projektorové halogenové světlomety s natáčením, které lépe osvětlují vozovku a dříve upozorní řidiče na případné překážky. Fabia Combi může být vybavena předními mlhovkami s „Corner“ funkcí. V závislosti na směru odbočování aktivuje levý nebo pravý mlhový světlomet, jehož světelný kužel osvítí prostor vedle vozidla v úhlu zhruba 60 stupňů. Funkce Corner je aktivní až do rychlosti 40 km/h.
V novém modelu lze umístit celkem šest airbagů – čelní, boční a za příplatek hlavové, které se v případě bočního nárazu rozvinou jako záclona podél okna, a zamezí kontaktu hlavy s tvrdým okenním sklem nebo s B-sloupkem.
Zadní sedadla mají ukotvení Isofix pro dětské sedačky a zároveň jsou připravena na upevnění dětské sedačky pásem Top-Tether, který tak navíc nabízí třetí, horní upevňovací bod.
S rezervou také splňuje požadavky na ochranu chodců. Kapota a přední nárazník se při případném nárazu zdeformují a energii nárazu pohltí, čímž se snižuje riziko zranění chodců.
Tuhost karoserie prokázala Fabia Combi v rozsáhlé řadě pokusů v nové zkušebně v Mladé Boleslavi. Díky přesně propočítaným drahám pohltí energii předem naprogramované deformační zóny karoserie. Prostor pro přežití v kabině vozu zůstává i při nárazu za vysokých rychlostí zachován. Současnou nejnáročnější sérii zkoušek s nárazem v rychlosti 64 km/h na bariéru se 40% přesahem přečkala Fabia lehce, dveře bylo možno po testu bez problémů otevřít. Hodnoty biomechanického zatížení posádky, naměřené s novou generací figurín, zůstávají při všech zkouškách hluboko pod předepsanými hodnotami. Prověřována byla i pevnost zadního sedadla, které při nárazu odolává zavazadlům letícím vpřed, a chrání tak pasažéry na zadních sedadlech.


Silné a hospodárné motory
Paleta motorů je téměř identická s nabídkou modelu hatchback. V nabídce není pouze benzinový motor o výkonu 44 kW (60 k), základní pohonnou jednotkou je tedy motor 1.2 12V HTP o výkonu 51 kW (70 k).
Pro model Fabia Combi lze volit z nabídky šesti motorů, tří benzinových a tří naftových, přičemž žádný není vázán na určitý stupeň výbavy. Stejně jako u Fabie lze kombinovat špičkovou výbavu se základním motorem nebo základní výbavu s nejsilnějšími agregáty. Pro oba naftové motory 1.4 TDI PD DPF/59 kW a 1.9 TDI PD DPF/77 kW lze objednat i filtr pevných částic.



Zážehové motory
Motor1.21.41.6
Výkon51(70)/540063(86)/500077(105)/5600
Toč.mom.112/3000132/3800153/3800
Rychlost164175192
Zrychlení15,112,710,4
Spotřeba7,7/4,9/5,98,6/5,3/6,59,1/5,6/6,9



Vznětové motory
Motor1.4/511.4/591.9
Výkon51(70)/400059(80)/400077(105)/4000
Toč.mom.155/1600-2800195/2200240/1800
Rychlost155173191
Zrychlení15,413,711,0
Spotřeba6,0/4,2/4,85,7/4,0/4,66,4/4,1/4,9



Pozn. Výkon – kW(k)/min, toč.moment – N.m/min, rychlost – km/h, zrychlení 90-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.)-l/100 km



Všechny motory se na přání nabízejí s prodlouženým intervalem údržby (WIV), který umožňuje ujet až 30 000 km, než ukazatel na přístrojovém panelu vyzve řidiče k návštěvě servisu. Čidla pro určení okamžiku servisu stále sledují údaje o teplotě oleje, počtu otáček, profilu jízdy a trati. Z nich počítač vypočítává ideální okamžik pro údržbu.
Pohonné jednotky jsou kombinovány s mechanickou pětistupňovou převodovkou s precizně navrženou kulisou řazení téměř vylučující chyby při změně převodových stupňů. Ideálně tvarovaná hlavice krátké řadicí páky padne dobře do ruky a její dráhy jsou příjemně krátké. Volitelně lze k nejsilnějšímu benzinovému motoru vybrat také šestistupňovou automatickou převodovku Tiptronic.


Podvozek
Podlaha a zavěšení kol jsou totožné s řešením použitým v modelu Fabia. Výhody jejich moderní a robustní konstrukce se v případě karoserie kombi projeví naplno. Přední kola jsou vedena vzpěrami McPherson, které zaručují přesné natáčení a výborné jízdní vlastnosti při průjezdu zatáček. Třídílný pomocný rám vpředu slouží podvozku jako základna pro upevnění nápravy, což podstatně snižuje vibrace a hlučnost. Zadní kliková náprava s příčnou torzní tyčí představuje optimální řešení pro kombi. Nízká hmotnost umožňuje vyšší užitečné zatížení. Plochá konstrukce zadní nápravy zase vytvořit nízkou a rovnou podlahu zavazadlového prostoru. Nakládání nepřekážejí žádné rohy ani hrany a snadnou manipulaci se zavazadly usnadňuje nízká nakládací hrana, 637 mm nad vozovkou.
Z konstrukčního hlediska je Fabia Combi mírně nedotáčivá, což vozu dodává vysokou stabilitu v zatáčkách a bezpečnost. Sériový elektrohydraulický posilovač řízení podává řidiči ve všech jízdních situacích dobrou zpětnou vazbu o vlastnostech vozovky a trakčních podmínkách. Elektrohydraulické řízení snižuje spotřebu paliva, protože čerpadlo pracuje pouze tehdy, kdy je účinek posilovače skutečně zapotřebí. Při přímé jízdě je vypnuto, celý výkon motoru se využívá k pohonu. Při parkování je k dispozici maximální podpora řízení. S poloměrem otáčení menším než deset metrů patří kombi k nejobratnějším vozům své třídy.
Pro první generaci Fabie Combi se dosud rozhodlo přes 630 000 zákazníků. Do konce roku stoupne tento počet ještě zhruba na 650 000, což je úspěch, se kterým se bude muset nová Fabia Combi poměřovat.


JL, 14.9.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar