Škoda Fabia Combi (II) - jízdní dojmy
Včera jsme představili novou Škodu Fabia Combi, dnes se podívejme, jaké pohonné jednotky byly pro vůz vybrány, přičemž některé jsme si mohli vyzkoušet při testovacích jízdách v okolí Splitu.
Nová Fabia Combi se představuje se čtyřmi benzinovými a třemi naftovými motory s výkonem od 60 k do 105 k, přičemž žádný není vázán na určitý stupeň výbavy. Stejně jako u modelu Fabia můžeme kombinovat jakoukoliv výbavu se základním motorem nebo základní výbavu s nejsilnějšími agregáty.
Benzinové celohliníkové tříválce 1.2 s rozvodovým řetězem budou mít asi dost práce s plně naloženým vozem, na druhé straně potěší nízkou spotřebou paliva. Oba splňují emisní normu EU 4 a pro trhy s nižší kvalitou paliva se dodávají speciální úpravy pro spolehlivý provoz. Zatím není stoprocentně jasné, jestli se také u nás objeví nejslabší verze s výkonem 60 k, i když cena byla již stanovena (285 900 Kč).
Naopak nejsilnějším benzinovým motorem je nový hliníkový agregát o objemu 1,6 litru, který jsme si mohli vyzkoušet ve spojení se šestistupňovým automatem Tiptronic s možností sekvenčního řazení. Pracuje plynule, bez rázů, jízda s ním je pohodlná. Nevýhodou je pouze vyšší spotřeba, která se u nezajetého vozu pohybovala podle palubního počítače kolem 8 litrů benzinu. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 7,5 litrů. Verze se samočinnou převodovkou je také, jako jediná ze všech, vybavena ve standardní výbavě systémem ESP. Šestnáctistovka nás potěšila točivým momentem 153 Nm při 3800 otáčkách za minutu. Podvozek je ideálně nastaven, dobře tlumí nerovnosti a nepřekvapí nás žádnou záludností. Na dálnici se vyplatí použít tempomat. Na dynamice se trochu projevuje vyšší hmotnost, zatímco verze s mechanickou převodovkou váží 1090 kg, s automatem pak 1135 kg. Rozdíl ve zrychlení činí 1,4 sekundy.
Hospodárné tříválcové motory TDI 1.4 (70 k a 80 k) dosahují velice příznivé spotřeby 4,8 l, resp. 4,6 l nafty na 100 km zásluhou točivému momentu 155 Nm a 195 Nm, které můžeme využívat v širokém rozsahu otáček. O tyto pohonné jednotky bude podle nás asi největší zájem, přednost bychom přeci jen dali o 10 k výkonnější verzi. Na akceleraci a předjíždění je rozhodně lepší. Pro vůz o hmotnosti 1150 kg je dostačující.
Nejsilnější 1.9 TDI se na přání nabízí také s filtrem pevných částic. Jeho točivý moment 240 Nm je k dispozici už od 1800/min a je v širokém rozsahu otáček konstantní.
Zážehové motory
Vznětové motory
Pozn: Výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba – l/100 km
Podlaha a zavěšení kol jsou totožné s Fabií. Přední kola jsou vedena vzpěrami McPherson, které zaručují přesné natáčení a výborné jízdní vlastnosti v zatáčkách. Zadní kliková náprava s příčnou torzní tyčí představuje optimální řešení pro kombi. Její nízká hmotnost umožňuje vyšší užitečné zatížení, až 515 kg. Plochá konstrukce zadní nápravy umožnila vytvořit nízkou a rovnou podlahu Posádku chrání mj. ABS, na přání (v 1.6 s automatem je v základní výbavě) se dodává stabilizační program ESP, jenž je automaticky dodáván s elektronickou uzávěrkou diferenciálu EDS. Omezovač brzdného účinku motoru MSR brání prokluzu kol při brzdění motorem. Mechanický brzdový asistent Dual Rate, vyvine při prudkém brzdění maximální tlak v brzdové soustavě, čímž podstatně zkrátí brzdnou dráhu. Regulace prokluzu kol ASR zamezuje protáčení hnaných kol na kluzkém povrchu. Volitelně je pro Fabii k mání ještě systém kontroly tlaku v pneumatikách TPM, který případný pokles tlaku řidiči okamžitě oznámí.
Škoda Fabia Combi může být vybavena jedním ze tří nabízených osvětlení –halogenové, halogenové projektorové, případně s natáčením (lépe osvětlí vozovku a dříve upozorní na překážky). Ani u kombi nechybí možnost objednání předních mlhovek s „Corner“ funkcí (aktivní do 40 km/h), která podle směru odbočování aktivuje levý nebo pravý mlhový světlomet. Jeho světelný kužel osvítí prostor vedle vozidla v úhlu 60 stupňů.
Jak jsme se mohli přesvědčit, nová Fabia Combi není na nejlepší cestě navázat na prodeje předchozí úspěšné generace, ale hlavně je překonat. Bohatá nabídka umožňuje široký výběr, který uspokojí každého.
Jindřich Lasík, 22.11.2007
Benzinové celohliníkové tříválce 1.2 s rozvodovým řetězem budou mít asi dost práce s plně naloženým vozem, na druhé straně potěší nízkou spotřebou paliva. Oba splňují emisní normu EU 4 a pro trhy s nižší kvalitou paliva se dodávají speciální úpravy pro spolehlivý provoz. Zatím není stoprocentně jasné, jestli se také u nás objeví nejslabší verze s výkonem 60 k, i když cena byla již stanovena (285 900 Kč).
Naopak nejsilnějším benzinovým motorem je nový hliníkový agregát o objemu 1,6 litru, který jsme si mohli vyzkoušet ve spojení se šestistupňovým automatem Tiptronic s možností sekvenčního řazení. Pracuje plynule, bez rázů, jízda s ním je pohodlná. Nevýhodou je pouze vyšší spotřeba, která se u nezajetého vozu pohybovala podle palubního počítače kolem 8 litrů benzinu. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 7,5 litrů. Verze se samočinnou převodovkou je také, jako jediná ze všech, vybavena ve standardní výbavě systémem ESP. Šestnáctistovka nás potěšila točivým momentem 153 Nm při 3800 otáčkách za minutu. Podvozek je ideálně nastaven, dobře tlumí nerovnosti a nepřekvapí nás žádnou záludností. Na dálnici se vyplatí použít tempomat. Na dynamice se trochu projevuje vyšší hmotnost, zatímco verze s mechanickou převodovkou váží 1090 kg, s automatem pak 1135 kg. Rozdíl ve zrychlení činí 1,4 sekundy.
Hospodárné tříválcové motory TDI 1.4 (70 k a 80 k) dosahují velice příznivé spotřeby 4,8 l, resp. 4,6 l nafty na 100 km zásluhou točivému momentu 155 Nm a 195 Nm, které můžeme využívat v širokém rozsahu otáček. O tyto pohonné jednotky bude podle nás asi největší zájem, přednost bychom přeci jen dali o 10 k výkonnější verzi. Na akceleraci a předjíždění je rozhodně lepší. Pro vůz o hmotnosti 1150 kg je dostačující.
Nejsilnější 1.9 TDI se na přání nabízí také s filtrem pevných částic. Jeho točivý moment 240 Nm je k dispozici už od 1800/min a je v širokém rozsahu otáček konstantní.
Zážehové motory
Motor | 1.2/44 | 1.2/51 | 1.4 | 1.6 |
Výkon | 44(60)/5200 | 51(70)/5400 | 63(86)/5000 | 77(105)/5600 |
Toč.mom. | 108/3000 | 112/3000 | 132/3800 | 153/3800 |
Rychlost | 156 | 164 | 175 | 192 |
Zrychlení | 16,8 | 15,1 | 12,7 | 10,4 |
Spotřeba | 7,8/4,8/6,5 | 7,7/4,9/5,9 | 8,6/5,3/6,5 | 9,1/5,6/6,9 |
Spotřeba-automat | - | - | - | 10,2/6,0/7,5 |
Vznětové motory
Motor | 1.4/51 | 1.4/59 | 1.9 |
Výkon | 51(70)/4000 | 59(80)/4000 | 77(105)/4000 |
Toč.mom. | 155/1600-2800 | 195/2200 | 240/1800 |
Rychlost | 164 | 173 | 191 |
Zrychlení | 15,4 | 13,7 | 11,0 |
Spotřeba | 6,0/4,2/4,8 | 5,7/4,0/4,6 | 6,4/4,1/4,9 |
Pozn: Výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba – l/100 km
Podlaha a zavěšení kol jsou totožné s Fabií. Přední kola jsou vedena vzpěrami McPherson, které zaručují přesné natáčení a výborné jízdní vlastnosti v zatáčkách. Zadní kliková náprava s příčnou torzní tyčí představuje optimální řešení pro kombi. Její nízká hmotnost umožňuje vyšší užitečné zatížení, až 515 kg. Plochá konstrukce zadní nápravy umožnila vytvořit nízkou a rovnou podlahu Posádku chrání mj. ABS, na přání (v 1.6 s automatem je v základní výbavě) se dodává stabilizační program ESP, jenž je automaticky dodáván s elektronickou uzávěrkou diferenciálu EDS. Omezovač brzdného účinku motoru MSR brání prokluzu kol při brzdění motorem. Mechanický brzdový asistent Dual Rate, vyvine při prudkém brzdění maximální tlak v brzdové soustavě, čímž podstatně zkrátí brzdnou dráhu. Regulace prokluzu kol ASR zamezuje protáčení hnaných kol na kluzkém povrchu. Volitelně je pro Fabii k mání ještě systém kontroly tlaku v pneumatikách TPM, který případný pokles tlaku řidiči okamžitě oznámí.
Škoda Fabia Combi může být vybavena jedním ze tří nabízených osvětlení –halogenové, halogenové projektorové, případně s natáčením (lépe osvětlí vozovku a dříve upozorní na překážky). Ani u kombi nechybí možnost objednání předních mlhovek s „Corner“ funkcí (aktivní do 40 km/h), která podle směru odbočování aktivuje levý nebo pravý mlhový světlomet. Jeho světelný kužel osvítí prostor vedle vozidla v úhlu 60 stupňů.
Jak jsme se mohli přesvědčit, nová Fabia Combi není na nejlepší cestě navázat na prodeje předchozí úspěšné generace, ale hlavně je překonat. Bohatá nabídka umožňuje široký výběr, který uspokojí každého.
Jindřich Lasík, 22.11.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout