Škoda Enyaq - dlouhý dojezd a kratší doba nabíjení (III)
Škoda Enyaq je k dispozici se dvěma verzemi trakčních baterií a třemi výkonovými verzemi s výkony od 150 kW do 210 kW. S prodlouženým dojezdem více než 590 km je nový Enyaq Coupé ideální pro cesty na dlouhé vzdálenosti.
Lithium-iontová baterie modelu Enyaq 60 se skládá z devíti modulů, z nichž každý má 12 bateriových článků. Celková brutto kapacita činí 63 kWh. Synchronní elektromotor s permanentními magnety umístěný na zadní nápravě vyvíjí maximální výkon 150 kW a na zadní kola přenáší maximální točivý moment 310 Nm. Maximální rychlost činí 160 km/h.
Model Enyaq 85 má rovněž elektromotor a pohon zadních kol, ale je vybaven větší lithium-iontovou baterií s celkovou brutto kapacitou 82 kWh. Ta se skládá z dvanácti modulů, z nichž každý má 16 bateriových článků. Elektromotor dosahuje nejvyššího výkonu 210 kW a maximálního točivého momentu 545 Nm.
Model Enyaq 85x s druhým asynchronním elektromotorem umístěným na přední nápravě, který umožňuje pohon všech kol, se dodává také s větší baterií složenou z dvanácti modulů, z nichž každý má 24 bateriových článků. Pohon všech kol plynule upravuje výkon přenášený na přední kola, čímž snižuje spotřebu energie a zároveň zvyšuje směrovou stabilitu. Oba tyto modely dosahují nejvyšší rychlosti 180 km/h. Všechny výkonové verze jsou dostupné pro modely Enyaq a Enyaq Coupé ve variantách Selection i Sportline.
Krátká doba nabíjení
Všechny varianty nového modelu Škoda Enyaq podporují vysoké nabíjecí výkony –
až 165 kW pro model Enyaq 60
až 175 kW pro model Enyaq 85x.
Větší baterii lze díky tomu na rychlonabíjecích stanicích se stejnosměrným proudem dobít z 10 % na 80 % kapacity již za 28 minut. U modelu Enyaq 60 trvá dobití baterie pouhých 24 minut. Všechny modely Enyaq podporují rychlost nabíjení až 11 kW na nabíjecích stanicích střídavého proudu.
*Novinkou nových modelů Enyaq 85 a 85x později bude obousměrné nabíjení stejnosměrným proudem (technologie V2H Technologie V2H umožňuje ukládat elektrickou energii do vysokonapěťové baterie vozidla a následně ji dodávat například do domácího bateriového úložiště. Tato funkce umožňuje, aby baterie elektromobilu sloužila jako doplňkový zdroj energie pro domácnost. S vhodným DC wallboxem** pro obousměrné nabíjení a například domácím bateriovým úložištěm budou uživatelé moci řídit tok elektřiny do a z vozu podle svých preferencí, například na základě aktuálních cen elektřiny nebo během výpadku proudu.
Škoda Auto v současné době pracuje na tom, aby svým zákazníkům poskytla vhodný DC wallbox umožňující obousměrné nabíjení, což je další krok k co nejefektivnějšímu nabíjení a spotřebě energie.
Nápravy, brzdy a adaptivní podvozek DCC
Přední náprava je osazena kotoučovými brzdami s ventilovanými kotouči. Brzdy modelu Enyaq 60 jsou vybaveny jednopístkovými třmeny. Modely Enyaq 85 a Enyaq 85x mají dvoupístkové třmeny. Zadní náprava je osazena bubnovými brzdami, které jsou ideální pro elektromobily, protože je při brzdění primárně využívána rekuperace.
Vynikající jízdní vlastnosti zajišťuje přední náprava s řešením typu MacPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem. Víceprvkové zavěšení kol zadní nápravy je tvořeno pěti příčnými rameny a zkrutným stabilizátorem.
Jízdní komfort lze dále zvýšit pomocí adaptivního podvozku DCC nebo progresivního řízení s proměnným převodem. Adaptivní podvozek DCC umožňuje nastavení charakteristiky odpružení podvozku v závislosti na kvalitě vozovky nebo požadavku řidiče. Na základě průběžně sledovaných parametrů, jako je poloha kol a náklon karoserie, automaticky upravuje charakteristiku podvozku. K dispozici jsou celkem tři předdefinovaná nastavení adaptivního podvozku DCC: Normal, Comfort a Sport. Individuální režim pak umožňuje výběr z patnácti charakteristik podvozku. Adaptivní podvozek DCC lze objednat v rámci paketu Maxx.
Škoda Auto 5.4.2025
Pokračování zítra
Model Enyaq 85 má rovněž elektromotor a pohon zadních kol, ale je vybaven větší lithium-iontovou baterií s celkovou brutto kapacitou 82 kWh. Ta se skládá z dvanácti modulů, z nichž každý má 16 bateriových článků. Elektromotor dosahuje nejvyššího výkonu 210 kW a maximálního točivého momentu 545 Nm.
Model Enyaq 85x s druhým asynchronním elektromotorem umístěným na přední nápravě, který umožňuje pohon všech kol, se dodává také s větší baterií složenou z dvanácti modulů, z nichž každý má 24 bateriových článků. Pohon všech kol plynule upravuje výkon přenášený na přední kola, čímž snižuje spotřebu energie a zároveň zvyšuje směrovou stabilitu. Oba tyto modely dosahují nejvyšší rychlosti 180 km/h. Všechny výkonové verze jsou dostupné pro modely Enyaq a Enyaq Coupé ve variantách Selection i Sportline.
Krátká doba nabíjení
Všechny varianty nového modelu Škoda Enyaq podporují vysoké nabíjecí výkony –
až 165 kW pro model Enyaq 60
až 175 kW pro model Enyaq 85x.
Větší baterii lze díky tomu na rychlonabíjecích stanicích se stejnosměrným proudem dobít z 10 % na 80 % kapacity již za 28 minut. U modelu Enyaq 60 trvá dobití baterie pouhých 24 minut. Všechny modely Enyaq podporují rychlost nabíjení až 11 kW na nabíjecích stanicích střídavého proudu.
*Novinkou nových modelů Enyaq 85 a 85x později bude obousměrné nabíjení stejnosměrným proudem (technologie V2H Technologie V2H umožňuje ukládat elektrickou energii do vysokonapěťové baterie vozidla a následně ji dodávat například do domácího bateriového úložiště. Tato funkce umožňuje, aby baterie elektromobilu sloužila jako doplňkový zdroj energie pro domácnost. S vhodným DC wallboxem** pro obousměrné nabíjení a například domácím bateriovým úložištěm budou uživatelé moci řídit tok elektřiny do a z vozu podle svých preferencí, například na základě aktuálních cen elektřiny nebo během výpadku proudu.
Škoda Auto v současné době pracuje na tom, aby svým zákazníkům poskytla vhodný DC wallbox umožňující obousměrné nabíjení, což je další krok k co nejefektivnějšímu nabíjení a spotřebě energie.
Nápravy, brzdy a adaptivní podvozek DCC
Přední náprava je osazena kotoučovými brzdami s ventilovanými kotouči. Brzdy modelu Enyaq 60 jsou vybaveny jednopístkovými třmeny. Modely Enyaq 85 a Enyaq 85x mají dvoupístkové třmeny. Zadní náprava je osazena bubnovými brzdami, které jsou ideální pro elektromobily, protože je při brzdění primárně využívána rekuperace.
Vynikající jízdní vlastnosti zajišťuje přední náprava s řešením typu MacPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem. Víceprvkové zavěšení kol zadní nápravy je tvořeno pěti příčnými rameny a zkrutným stabilizátorem.
Jízdní komfort lze dále zvýšit pomocí adaptivního podvozku DCC nebo progresivního řízení s proměnným převodem. Adaptivní podvozek DCC umožňuje nastavení charakteristiky odpružení podvozku v závislosti na kvalitě vozovky nebo požadavku řidiče. Na základě průběžně sledovaných parametrů, jako je poloha kol a náklon karoserie, automaticky upravuje charakteristiku podvozku. K dispozici jsou celkem tři předdefinovaná nastavení adaptivního podvozku DCC: Normal, Comfort a Sport. Individuální režim pak umožňuje výběr z patnácti charakteristik podvozku. Adaptivní podvozek DCC lze objednat v rámci paketu Maxx.
Verze | 60 (Coupé) | 85 (Coupé) | 85x (Coupé) |
Dojezd (km) | 434 (443) | 581 (591) | 544 (552) |
Kapacita baterie (kWh) (brutto/netto) | 63/59 | 82/77 | 82/77 |
Kombin.spotřeba (kW/h100 km) | 15,4 (15) | 14,8 (14,5) | 16 (15,7) |
Doba nabíjení (min.) (10 % – 80 %) | 24 | 28 | 28 |
Max. nabíjecí výkon (kW) | 165 | 135 | 175 |
Výkon (kW) | 150 | 210 | 210 |
Maximální rychlost (km/h) | 160 | 180 | 180 |
Zrychlení (s) (0–100 km/h) | 8,1 | 6,7 | 6,7 |
Pohon | zadní kola | zadní kola | všech kol |
Škoda Auto 5.4.2025
Pokračování zítra
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout