Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Enyaq Sportline iV - tři různé výkony, pohon 4WD

Nová elektrická ŠKODA Enyaq vyráběná v Mladé Boleslavi přichází ve sportovní verzi SPORTLINE, jejíž vzhled charakterizuje mnoho černě lakovaných prvků a velká kola. Varianta SPORTLINE nabídne tři různé úrovně výkonu, a tak pohon všech kol.

Standardně dodávaný sportovní podvozek má upravené tlumiče a odpružení. Přední náprava je snížena o 15 mm, zadní náprava pak o 10 mm. Sportovní vzhled podtrhují přední a zadní nárazník, lakované v barvě karoserie stejně jako boční prahy. Nízké těžiště vozu díky baterii umístěné v podlaze mezi nápravami zlepšuje dynamické vlastnosti a ovladatelnost za všech okolností. Díky specifickému nastavení podvozku nabízí ENYAQ SPORTLINE iV ještě sportovnější jízdu s minimálními bočními náklony při rychlém průjezdu zatáčkou a agilnímu ovládání vozu přispívá rovněž standardně dodávané progresivní řízení.


ENYAQ SPORTLINE iV 80x

Nejvýkonnější verzí je ENYAQ SPORTLINE iV 80x s výkonem 195 kW** točivým momentem 425 Nm. Toto provedení má druhý elektromotor umístěný na přední nápravě a disponuje tak pohonem všech kol. Hlavní pohon zajišťuje synchronní elektromotor s permanentními magnety umístěný na zadní nápravě, který disponuje výkonem 150 kW*, maximálním točivým momentem 310 Nm a maximálními otáčkami 16 000{min. Synchronní motor je v osovém souběžném uspořádání společně s pulzním měničem a jednostupňovou převodovkou. Vyznačuje se vysokou výkonovou hustotou, vysokou účinností a konstantním výkonem v širokém spektru otáček. Je aktivní při normální jízdě, kde je zapotřebí stálý výkon. Na přední nápravě se pak nachází asynchronní elektromotor v koaxiálním uspořádání společně s pulzním měničem a jednostupňovou převodovkou. Ten disponuje výkonem 80 kW*, největším točivým momentem 162 Nm a maximálními otáčkami 13 500{min. Vyznačuje se krátkodobou přetížitelností a nízkými ztrátami při tření. Je tedy ideální ke krátkodobému boostu. ENYAQ SPORTLINE iV 80x má baterii o kapacitě 82 kWh a nabízí dojezd více než 500 km*** v režimu WLTP. Jeho maximální rychlost činí 160 km/h.


Další dvě varianty pohonu

Verze ENYAQ SPORTLINE iV 60 nabízí pohon zadních kol a její elektromotor umístěný na zadní nápravě má výkon 132 kW*. Verze ENYAQ SPORTLINE iV 80 má elektromotor o výkonu 150 kW* umístěný též na zadní nápravě.


Vysoce účinná brzdová soustava

Při sešlápnutí brzdového pedálu zpomaluje i v případě, že řídicí jednotka vyhodnotí, že je možné baterii nabíjet, primárně pomocí účinné rekuperace brzdné energie. Elektrický motor funguje jako generátor elektřiny, čímž se zvyšuje energetická efektivita brzdění a tím i dojezd vozu. Energie uvolněná během brzdění se neztrácí ve formě tepla, ale je přeměňována na elektrickou energii, která je ukládána do vysokonapěťové baterie. Pokud je vyžadován větší brzdný moment, zapojí se i klasické brzdy na předních a zadních kolech. Míru rekuperace, a tedy podporu brzdění, může řidič manuálně nastavit standardně dodávanými pádly pod volantem. Přední náprava je osazena kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením. Jelikož je při brzdění primárně využívána rekuperace, jsou na zadní nápravě robustní bubnové brzdy, které jsou díky své konstrukci velmi odolné proti korozi.


Dynamický vzhled

Také model SPORTLINE iV charakterizuje mnoho prvků v černé lesklé barvě, které jsou pro tyto verze typické. Patří mezi ně rámeček masky chladiče, kryty vnějších zpětných zrcátek, lišty kolem bočních oken, střešní ližiny, difuzor zadního nárazníku a nápisy na víku zavazadelníku. V černé barvě jsou také lišty kolem vzduchových clon Air Curtain. Vytváří tak kontrast k dynamickému přednímu nárazníku lakovanému v barvě vozu s velkým nasávacím otvorem a mřížkou s voštinovou strukturou a spoilerem. Zadní nárazník a boční prahy jsou také lakované v barvě karoserie, oproti tomu střešní spoiler je vyvedený v černé matné barvě.


Velká kola a zatmavená okna

Sportovní vzhled podtrhují velká kola z lehké slitiny s aerodynamicky optimalizovaným designem. V nabídce jsou20“ kola Vega v antracitové barvě a 21“ disky Betria v černém provedení. Oba zmíněné typy kol využívají technologii Seal – pokud dojde k poškození běhounu pneumatiky po proniknutí hřebíku, skleněného střepu nebo ostrého kamene, hustá těsnicí vrstva pneumatiku automaticky zacelí. Řidič tak může pokračovat dál v jízdě bez nutnosti pneumatiku bezprostředně měnit. Sportovní vzhled dále podtrhují zatmavená boční okna a sklo pátých dveří (SunSet), což i v létě zaručuje příjemné klima ve voze.


Matrix-LED světlomety a Top LED zadní světla

Vůz je standardně vybaven Matrix-LED hlavními světlomety. 24 nezávisle ovládaných LED diod v každém modulu dálkových světel umožňuje mít neustále rozsvícena dálková světla, aniž by byli oslněni ostatní řidiči. Pokud kamera v čelním skle rozpozná vozidla, ale i osoby a objekty s reflexními prvky, inteligentní světla automaticky zajistí, aby nedošlo k jejich oslnění. Ke standardní výbavě patří také ostřikovače předních světlometů a Top LED zadní světla s krystalickými prvky a animovanými ukazateli směru jízdy. Opravdovým vrcholem je pak na přání dostupná, inovativní přední maska Crystal Face. Celkem 131 LED diod osvětluje vertikální lamely a horizontální linku přední masky. LED moduly potkávacích a dálkových světel Matrix-LED předních světlometů a linky denních světel vytváří uvítací efekt.


Sportovní design interiéru

Interiér zdobí černé potahy a dekorační lišty v dekoru Carbon. Součástí specifického designu interiéru jsou černá přední sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou. Sedadla jsou potažena mikrovláknem Suedia a kůží, na předních sedadlech jsou pak doplněna šedou paspulí, tedy ozdobným lemováním. Sportovní, dynamické akcenty dodávají interiéru také pedály s hliníkovými nášlapy.
Tříramenný sportovní multifunkční volant
Tříramenný sportovní multifunkční vyhřívaný volant má nový design. Věnec volantu potažený kůží zdobí šedé kontrastní švy. Pomocí snadno přístupných tlačítek a otočných ovladačů lze na volantu nastavovat různé funkce. Stisknutím tlačítka na středové konzoli řidič aktivuje na 13" displeji infotainmentu menu standardně dodávané volby jízdního režimu, která nabízí profily Eco, Comfort, Normal, Sport a Individual.


Nový head-up displej

Standardně dodávaný virtuální kokpit má velikost 5,3", head-up displej je dostupný na přání. ENYAQ iV je první vůz ŠKODA, který nabízí head-up displej s rozšířenou realitou. Zobrazovací pole pro rozšířenou realitu se nachází výše v části čelního skla v zorném poli řidiče a virtuálně zobrazuje informace na silnici, která je reálně před vozidlem. Větší symboly zde pomocí šipek zobrazují navigační instrukce. Díky standardně dodávanému bezklíčovému zamykání KESSY stačí k zapnutí zapalování stisknutí startovacího tlačítka nebo sešlápnutí brzdového pedálu. Po opuštění vozu se zapalování samo vypne.


Inovativní asistenční systémy

V testu Euro NCAP získala ŠKODA ENYAQ iV nejvyšší hodnocení pěti hvězdiček. Vůz nabízí všechny moderní asistenční systémy vozů ŠKODA. Front Assist s prediktivní ochranou chodců a cyklistů, Asistent změny jízdního pruhu (Side Assist) včetně Asistenta pro vyparkování (Rear Traffic Alert) varují před srážkou s jinými vozidly, cyklisty, chodci a pevnými překážkami. V případě potřeby dokáže Front Assist kolizi zabránit nebo minimalizovat její následky. Bezpečnost dále zvyšují inovativní asistenční systémy, jako třeba Antikolizní asistent, který pomáhá řidiči v případě hrozící srážky s chodcem, cyklistou nebo jiným vozidlem. Pokud řidič naznačí volantem vyhýbací manévr, pomůže mu Antikolizní asistent cílenými zásahy do řízení překážku objet a předejít tak nehodě. Asistent při odbočování zase na křižovatce při odbočování vlevo dokáže rozpoznat protijedoucí vozidla, upozornit na ně řidiče a v případě nutnosti také vozidlo automaticky zastavit. Funkce Varování při vystupování z vozu po otevření dveří upozorní řidiče akusticky i opticky díky kontrolce na vnitřní straně krytu zpětného zrcátka, pokud se zezadu blíží jiné vozidlo nebo cyklista.


Komfort a bezpečí

Adaptivní tempomat spolu s Adaptivním vedením v pruhu, které rozpoznává i práce na silnici, Asistentem při jízdě v koloně a Nouzovým asistentem tvoří Asistovanou jízdu 2.0. Ta podporuje také podélné a příčné vedení vozu. Systém, který se aktivuje stisknutím tlačítka na multifunkčním volantu, dokáže udržet vozidlo v aktuálním jízdním pruhu a automaticky hlídat odstup od vpředu jedoucího vozidla. Asistovaná jízda dokáže vůz samostatně zastavit, opět ho rozjet a v případě dopravní zácpy i automaticky následovat vozidla jedoucí vpředu. Na obrazovkách vozu zobrazuje Asistovaná jízda okolí, aby měl řidič vždy přehled o tom, které objekty senzory zaregistrovaly. Pro správnou funkci Asistované jízdy musí mít řidič ruce na volantu. Pokud systém zjistí, že vozidlo nikdo neovládá, zasáhne Nouzový asistent, který řidiče varuje opticky, zvukově a jemným brzděním. V případě, že ani pak řidič nereaguje, zapne varovná světla a v rámci jízdního pruhu, ve kterém vůz jede, začne brzdit až do úplného zastavení. Zároveň spustí eCall.

Již brzy provede Asistovaná jízda verze 2.5 vůz také samostatně zúženým místem. Nabídne také příčné vedení vozidla v městském prostředí na základě aktuálních online dat z jiných vozů. Po aktivaci směrového světla bude systém pomáhat s přejetím do jiného jízdního pruhu a podporovat řízení při jízdě ve stísněných podmínkách. Prediktivní adaptivní tempomat bude v budoucnu reagovat i na překážky oznamované pomocí funkce Dopravní informace online. Budoucí verze na přání dostupného Automatického parkování, které v současné verzi umí ENYAQ SPORTLINE iV zaparkovat do příčných i podélných parkovacích míst, přičemž z podélných dokáže i vyjet, bude umět také automaticky brzdit a zabránit případným střetům s chodci nebo jinými objekty. Ještě lepší přehled než na přání dostupná zadní parkovací kamera nabízí řidiči Panoramatický kamerový systém, který pomocí čtyř kamer promítá okolí vozu na displej infotainmentu.


Proaktivní ochrana cestujících

Pokud hrozí kolize nebo senzory zaregistrují panické brzdění, zaktivuje se automaticky Proaktivní ochrana cestujících a systém předepne bezpečnostní pásy. V případě smyku, hrozícího nárazu nebo převrácení systém zavře okna a panoramatickou posuvnou střechu. Cestující chrání až devět airbagů – součástí standardní výbavy jsou airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu a dva hlavové airbagy, které pokrývají plochu bočních skel jak v první, tak druhé řadě sedadel. Středový airbag mezi předními sedadly chrání v případě dopravní nehody řidiče a spolujezdce před vzájemným střetem. Dva zadní boční airbagy jsou nabízeny na přání.



* Dostupnost maximálního elektrického výkonu může být omezena. Výkon dostupný v jednotlivých jízdních situacích závisí na různých faktorech, jako je okolní teplota, stav nabití, teplota a kondice vysokonapěťové baterie či její fyzický věk.


** Maximální elektrický výkon 195 kW: Maximální výkon stanovený v souladu s UN-GTR.21, který je přístupný po dobu až 30 sekund. Dostupný výkon pro danou jízdní situaci závisí na proměnných, jako je venkovní teplota, úroveň teploty, stav nabití a stav nebo fyzické stárnutí vysokonapěťové baterie. Maximální výkon je k dispozici, když je maximální teplota vysokonapěťové baterie mezi 23-50 °C a její úroveň nabití je > 88 %. Odchylky, zejména od výše uvedených parametrů, mohou vést ke snížení výkonu až k nedostupnosti maximálního výstupního výkonu. Teplotu baterie lze do určité míry ovlivnit pomocí funkce nezávislé klimatizace a úroveň nabití vozidla může být např. upravena přímo ve vozidle. Aktuálně dostupný výkon se zobrazuje na indikátoru výkonu vozidla. Pro zachování nejlepší využitelné kapacity vysokonapěťové baterie se při každodenním používání doporučuje nastavit cílovou úroveň nabití baterie na 80 % (lze ji před dlouhou cestou změnit např. na 100 %).

*** předběžné hodnoty



Škoda 10.6.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar