Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Afriq - žákovský speciál pro Dakar?

Osmý žákovský vůz, tentokrát inspirovaný modelem ŠKODA FABIA Rally2 evo, má na první pohled vzhled závodního vozu. Stejně jako ŠKODA FABIA Rally2 evo je i Škoda Afriq lakována bílou barvou a opatřena barevnými polepy v klasickém závodním stylu, které navrhli žáci společně se ŠKODA Design.

Na rozdíl od výchozího modelu KAMIQ má ŠKODA AFRIQ pouze dvoje dveře. Pro zpevnění karoserie učňové svařili zadní dveře a připojili je přímo k ochranné kleci, která byla pro žákovský vůz speciálně navržena. Stejně jako u FABIA Rally2 evo byla do střechy integrována ventilační klapka.
Z vozu WRC2 pochází také zadní střešní spoiler. Závodní vůz FABIA dále připomínají přídavné přední světlomety a speciální rychlouzávěry přední kapoty a zadních dveří. Délka vozu Škoda Afriq je 4 362 mm, šířka 1 870 mm a výška 1 570 mm. Rozvor činí 2 649 mm, světlá výška 190 mm.

Anatomická sedadla, bezpečnostní pásy a volant pochází z vozu ŠKODA FABIA Rallye2 evo. S vybavením pomáhali studentům odborníci ze ŠKODA Motorsport. Závodní anatomická sedadla, šestibodové bezpečnostní pásy, volant a palubní deska pocházejí přímo z vozu ŠKODA FABIA Rally2 evo. Jak je pro závodní vozy typické, je i AFRIQ vybaven speciálně upravenou ochrannou klecí a hasicím systémem, který je umístěn za sedadlem spolujezdce. Trysky k rozprašování hasiva jsou rozmístěny po celém interiéru.


Navigace, kamery a generátor vody

Mezi další speciální prvky v interiéru patří navigační systém připravený na rally. Pro nahrávání obzvláště efektních jízd jsou ve voze nainstalovány dvě kamery, které jsou rovněž vybaveny mikrofony a ukládají zaznamenanou jízdu na paměťové karty. Jedna kamera je umístěna mezi oběma sedadly blízko střechy, druhá je zabudována na levém A-sloupku nad přístrojovou deskou


Pohon 4×4


V modelu AFRIQ žáci nakombinovali komponenty základního vozu ŠKODA KAMIQ, ŠKODA OCTAVIA a závodního vozu ŠKODA FABIA Rally2 evo. Karoserie pochází z modelu KAMIQ, prvky ze závodního vozu FABIA se nachází zejména v interiéru.

Účastníci projektu při navrhování svého auta snů tradičně instalují komponenty z jiných modelů značky ŠKODA a následně je upravují. V případě vozu ŠKODA AFRIQ se to týká především hnacího ústrojí, přičemž motor a převodovka pocházejí z modelu ŠKODA OCTAVIA 4×4. Čtyřválcový motor 2,0 TSI má výkon 140 kW (190 k) a maximální točivý moment 320 Nm. O přenos hrací síly na všechna kola se stará automatická sedmistupňová převodovka DSG. Výfukový systém byl přizpůsoben novému motoru a upravenému podvozku.

Aby bylo možné zabudovat zmíněné hnací ústrojí bylo nutné provést rozsáhlé úpravy podvozku. Protože je použitý motor větší než u vozu KAMIQ, bylo upraveno uchycení přední nápravy a uložení motoru a převodovky. Dále byla zamontována nová víceprvková zadní náprava. Pro zajištění potřebných úchytů pro zadní nápravu byl do karoserie dokonce integrován díl ze zadní části karoserie modelu OCTAVIA. Aby bylo možné namontovat kloubový hřídel, použili technici ŠKODA Academy půlenou nádrž z vozu OCTAVIA a museli pro tento účel upravit otvor nádrže a její nalévací hrdlo. Kloubový hřídel byl pro použití ve voze KAMIQ zkrácen. Z prostorových důvodů byly upraveny také převodovka a výfuk, jehož nově navržené koncovky tvoří na zádi výrazný prvek. Interiér vozu AFRIQ je značně redukován a přizpůsoben požadavkům závodních jezdců, což významně přispívá k nízké hmotnosti, která činí pouhých 1 350 kg.



Watergen: Čerstvá a filtrovaná voda

Zajímavým prvkem, který žáci Středního odborného učiliště ŠKODA AUTO namontovali pod odborným dohledem do vozu ŠKODA AFRIQ, je generátor pitné vody od společnosti Watergen. Závodní vůz pro pouštní rally tak svým jezdcům neustále dodává čistou, mineralizovanou pitnou vodu. Jeho použitím ve voze AFRIQ upozorňuje ŠKODA AUTO na tuto technologii, která může pomoci snížit nedostatek vody i v pouštních oblastech, například v severní Africe. Snížení potřeby lahví na vodu také snižuje množství plastového odpadu a tím i uhlíkovou stopu.


Získávání vody ve čtyřech krocích

Proces získávání vody ze vzduchu probíhá ve čtyřech krocích. Ventilátor nejprve nasaje vzduch a zabudovaný filtr poté odstraňuje prach a nečistoty. Vyčištěný vzduch prochází tepelným výměníkem GENius, kde kondenzuje na vodu. Takto získaná voda pak prochází kaskádovým filtrem, kde se dále čistí a mineralizuje. Během tohoto procesu UV světlo ničí mikroorganismy a rozkládá škodlivé chemické látky. Voda se pak uchovává v zásobníku, kde nepřetržitě cirkuluje. I zde UV světlo ničí zbývající viry a bakterie.


Instalace

Ve voze ŠKODA AFRIQ je použito řešení na míru s využitím stávajících komponentů. Nádrž je umístěna na levé straně u zadních dveří ve stejném boxu jako filtrace vody, mineralizace a UV čistič. Držák na kelímek, místo čepování vody a kontrolní displej jsou spojeny dohromady a připojeny k palubní desce. Stisknutím tlačítka teče voda do kelímku, dokud uživatel přívod vody nezastaví. Současně se na displeji zobrazuje aktuální stav nádržky na vodu a teplota a vlhkost vzduchu. Hlavní jednotka s ventilátorem, vzduchovým filtrem, výměníkem tepla GENius, kondenzátorem a kompresorem je umístěna za oběma sedadly v zadní části vozu. Zde je vzduch nasáván, chlazen a kondenzován na vodu. Systém je plně integrován do vozidla a dokáže získat až 20 l pitné vody denně v závislosti na vnějších podmínkách, jako je teplota a vlhkost vzduchu. Největší stacionární zařízení společnosti Watergen jsou pak schopna za den vyprodukovat až 6 000 l vody.




Škoda 10.6.2022








Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2022 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar