Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Silné stroje na mmotion08 (III)

Poslední díl věnujeme atraktivní tříkolce Spyder od kanadské společnosti Bomardier, supersportovnímu motocyklu Suzuki Hayabusa a dvěma novinkám značky Yamaha, vyjadřující v sobě krásu a sílu.

Spyder Can Am

Hledáte něco nového? Něco, co tu ještě nebylo? Kanadská společnost Bombardier Recreational Product Inc., královna drsného světa off-road terénu a sněžných a vodních skútrů, se nyní zaměřila na motocykly – a nebyla by to BRP, aby na to nešla po svém, originálně. Její netradiční přístup se opět vyplatil. Tříkolka Spyder je nabita špičkovými technologiemi jako sportovním zavěšením, používaným u závodních a luxusních automobilů, pětistupňovou manuálně nebo elektronicky ovládanou převodovkou s mechanickou zpátečkou po vzoru Ferrari,výkonným, kapalinou chlazeným dvouválcem Rotax V990 s přímým vstřikováním EFI.
Elektronické systémy jsou centrálně řízeny diagnostickým systémem CAN BUS: stabilizační systém VSS (technologie TCS optimalizuje trakci zadního kola pro rovnováhu za jízdy, systém SCS přebírá kontrolu nad strojem ve smyku), protiblokovací systémy ABS a EBD, posilovač řízení DPS, ovládaný počítačem, který situaci vyhodnotí podle rychlosti, točivého momentu a úhlu natočení kol, digitálně kódovaný bezpečnostní systém DESS k zamezení krádeže stroje.
Přehled o motoru, stavu paliva, světlech i případných obtížích zajišťuje osvětlená palubní deska s duálním analogovým LCD displejem a digitálním displejem. Díky ideáln2ě položenému sedadlu, které je pohodlné, a přesto sportovně tvarované, si můžete užít fantastickou jízdu na sebedelší vzdálenosti v naprostém pohodlí.

Počet válců2
Objem998 cm³
Výkon78 kW
Točivý moment104,3 Nm při 6250/min
Suchá hmotnost316 kg
Cenaod 426 050 Kč



Suzuki Hayabusa 1300

Jméno motocyklu vychází z japonského názvu sokola stěhovavého, nejrychlejšího dravce na světě, který při střemhlavém útoku dokáže letět rychlostí přes 300 km/h. První Hayabusa spatřila světlo světa v roce 1999, kdy šokovala konkurenci technickými a technologickými parametry. Jednalo se o první sériový motocykl, schopný pokořit hranici 300 km/h, do té doby vyhrazené pouze automobilům. Po devíti letech na motocyklových trzích se Hayabusa dočkala modernizace. Na první pohled se hlásí k odkazu své předchůdkyně. Design je modernější, svalnatější a má více promyšlené detaily. Největší změny se odehrály pod kapotou motocyklu. Motor má zvětšený objem na 1340 cm³, což při použití čtyřventilové techniky s titanovými ventily a vstřikováním paliva s dvěma vstřikovači, řízeným 32-bitovým mikroprocesorem, znamená výkon motoru 145 kW (197 k) na hranici 9500/min. Výrazným přínosem k jízdní bezpečnosti je možnost třístupňové volby režimu motoru (systém S-DMS – Suzuki Drive Mode Selector), čímž dochází ke změně hodnoty a průběhu výkonu a točivého momentu. Při nastavení na volbu A dává motor plný výkon, při volbě B je výkon lehce snížen, při volbě C je snížen na hodnotu zhruba 3/4výkonu a průběh výkonu je více lineární, aby byl vhodný například pro snížené adhezní podmínky na mokré vozovce. Podvozek zůstal bez viditelných změn, došlo však k úpravě rámu ke zvýšení jeho torzní tuhosti o 10 %. Rám zůstává dvojitý, páteřový rám z lehké slitiny s přední vidlicí upside down a centrálním odpružením zadního kola. Tlumič řízení je standardní výbavou motocyklu. Ke zpomalení motocyklu jsou určené kotoučové brzdy. Aerodynamická kapotáž prozrazuje, že konstruktéři strávili nemálo času v aerodynamickém tunelu, aby kapotáž získala optimální tvar pro příznivé obtékání jezdce a motocyklu při vysokých rychlostech.

Počet válců4
Objem1340 cm³
Výkon145 kW(197 k) při 7200/min
Točivý moment155 Nm při 7200/min
Rychlost298 km/h
Suchá hmotnost220 kg
Cena289 900 Kč




Yamaha Vmax

Po deseti letech vývoje stvořila Yamaha důstojného nástupce původního modelu VMAX, jednoho z motocyklů, o kterém se v 80. a 90. letech mluvilo nejvíce. Nový VMAX si ponechal originální dragsterový charakter, který ale rozvinul na vyšší úroveň díky ohromujícímu výkonu a robustnímu designu.
Od ručně leštěných hliníkových vstupů vzduchu po čtyři černé výfukové koncovky vyzařuje nový Vmax sílu a adrenalinový potenciál. Jeho kompletně nový hi-tech 1679 cm³ V4 motor dokáže vyvinout výkon 200 k a točivý moment 166 Nm. Zrychlení napomáhá aplikace pokročilých elektronických technologií, jako je proměnlivá délka sacího potrubí YCC-I a elektronicky řízený plyn YCC-T. Podvozek je stejně kvalitní a připravený, jako motor: litý hliníkový rám, palivová nádrž pod sedlem, šestipístkové brzdy s ABS, hliníková kyvná vidlice, magneziové kryty motoru, digitální přístrojový panel, zadní světlo s LED diodami a extrémně široká 200/50 R18 zadní pneumatika.


Počet válců4
Objem1679 cm³
Výkon147 kW při 9000/min
Točivý moment166 Nm při 6500/min
Zrychlení 0 – 100 km/hneuvedeno
Rychlost220 km/h
Suchá hmotnostneuvedeno
Cena489 900 Kč




Yamaha Tmax/ABS

„Pětisovka“ TMAX vyjadřuje sílu a krásu, v dokonalé vzájemné rovnováze. Každý nový prvek je v zájmu vyššího výkonu a pohodlí, pro jedinečné jezdecké zážitky. Co je na něm tak výjimečného? Začněme u předního kola – průměr ráfku vzrostl na 15“ a zesíleny byly přední vidlice, což zvýšilo stabilitu. Kapacita palivové nádrže byla zvětšena na 15 litrů. Stroj je komfortnější, díky novému tvaru sedla, novým madlům pro spolujezdce a novému větrnému štítu se zlepšenou ochranou. Nová jsou i design přední a zadní kapotáže, přístrojová deska a další odkládací prostor. Díky novému hliníkovému rámu je o 5 kg lehčí.


JL, 4.12.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar