Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Setkání mistrů a legend v Sosnové

Vedle Fina Markku Alena (66), mistra světa 1978 a vítěze 19 světových rallye, který dorazil na Setkání mistrů již potřetí, přijel letos poprvé Ital Miki Biasion (60). V exhibičních jízdách se Alen představil se Škodou Fabia R5, zatímco Biasion usedl do Abartha 124 Rally a jednou i do Fordu Escort Cosworth.

Jednalo se o identický automobil, s nímž v jednu dobu sbíral vavříny ve světových rallye. Pak jej měl v rukou Bruno Thirry a nakonec s ním závodil Ladislav Křeček, naposledy v roce 2004 při Rally Bohemia. Mnohonásobný mistr republiky nemohl také v Sosnové chybět. „Jsem rád, že mohou originální automobil diváci stále vidět, i když jak víte, u mě by asi už stál jen v garáži. Jen jsem kladl na srdce současnému majiteli, aby měl vždy na paměti, jaký skvost vlastní, jehož cena jen roste nahoru. Naštěstí má k vozu i dost náhradní dílů.“ My jen dodejme, že Ford Escort Cosworth vlastní Libor Kotrmon, který se s ním objevuje na legendách a v závodech do vrchu.

Kdo by snad nevěděl, tak Miki Biasion je dvojnásobný mistr světa 1988 a 89 s Lancií Delta a aktivně jezdil v letech 1980 až 94 s vozy Ford Sierra a Escort Cosworth a s Lancií Delta. Vyhrál 17 světových rallye.

Diváci na Setkání mistrů tak mohli vidět hvězdy světových rallye, o kterých v minulosti často jen četli, ale na druhou stranu nám už toho se zapůjčenými automobily na trati bohužel moc nepředvedou. Škoda.

Tak trochu v ústraní těchto dvou jezdců se v Sosnové objevila i vycházející světa rallysportu třiadvacetiletý Fin Teemu Suninen, vicemistr světa kategorie EWRC2 s vozem Škoda Fabia R5 v loňském roce. Mimo jiné tři soutěže vyhrál. Letos startoval dvakrát s Fordem Fiesta WRC, s níž dojel na 4.místě ve Finské rallye a šestém v Polsku. Kromě toho usedl i do Fiesty R5. Rally začal jezdit v roce 2013 s BMW 325. U nás se představil s rallycrossovou Fabií S1600, s níž byl nejrychlejší mezi rallycrossovými jezdci.
Tradičně pěknou podívanou předvedli autokrosaři, z nichž největším „páličem gum“ byl bezpochyby Jakub Kubíček, který přijel hlavně pobavit diváky, bez ohledu na výsledek. To platí také o Ervinsi Grencisovi, vicemistru Evropy v Super Buggy, který se ale dostal až do finále, kde podlehl Petru Nikodému se slabší, ale i lehčí Buggy 1600. Mistr Evropy i mistr České republiky přidal tak ještě dvě vítězství ze Setkání mistrů a už spřádá plány na příští sezonu.

Mezi současnými automobily startovaly i dva historické – Audi Sport Quattro Petra Žáčka a Škoda 130 LR Jana Freie. Škoda, že do Sosnové nezavítali další majitelé s historickými automobily, kterých máme u nás dostatek a hezkých. Diváci by je určitě přivítali možná víc než exhibiční jízdy pěti různých Audi Quattro, které měly tentokrát prostoru na ježdění možná až příliš a promrzlé diváky moc nezahřáli.

Jediným, kdo z této skupiny předváděl jízdu plnou smyků byl Marcel Tuček s krásnou Mazdou RX7, na kterou si pamětníci ještě pamatují z Rallye Škoda 84 a 85, kde s tímto typem vozu s Wankelovým motorem obsadil druhou příčku Ingvar Carlsson. V roce 1984 prohrál Švéd o tři sekundy s Haraldem Demuthem, tehdy rozhodl defekt pneumatiky.

Zajímavá byla exhibiční jízda, kdy se proti sobě postavili Jiří Flígl s „okřídleným“ Audi Sport S1 a mnohem zkušenější Petr Žáček, který také zvítězil.

S dakarským speciálem Ford Ranger se prezentoval Tomáš Ouředníček před odjezdem do francouzského přístavu a následného transportu do Jižní Ameriky.

Někteří jezdci jako například Petr Kačírek nebo Tomáš Pospíšilík si v Sosnové odzkoušeli novou techniku, respektive Škodu Fabia R5 před Pražským rallysprintem a příští sezonou 2018. Kačírek prozatím odložil své Subaru, Pospíšilík zase Peugeot 208 R2


Diváci mohli mimo jiné vidět vystavený dakarský speciál Peugeot 3000 DKR, který zvítězil na loňském Dakaru, a třeba také Škodu Fabia R5 továrního týmu Škoda Motorsport, kterou do Sosnové doprovodila kompletní posádka letošních mistrů ČR v rally Jan Kopecký – Pavel Dresler. Škoda, že se nepředvedli i na závodní dráze,



J.Lasík 21.11.2017

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar