Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Sedmimístná Kia EV9 s dojezdem 541 kilometrů

Nová vlajková loď značky Kia EV9, první elektrické SUV značky se třemi řadami sedadel, se představuje jako robustní, sofistikovaný a technologicky pokrokový elektromobil. Je k dispozici jako šestimístný nebo sedmimístný vůz, který je prakticky připraven na všechny výzvy každodenního života s dojezdem až 541 km (podle WLTP).

Při pohledu na příď zaujme nejnovější generace „digitální tygří masky“ Kia. Výrazné svislé LED světlomety charakterizují štíhlé projektorové projektory ve tvaru krychliček u verze GT-line. K modernímu high-tech vzhledu přispívají automatické zapuštěné kliky dveří. Aktivní vzduchové klapky se vzduchovou clonou zase zlepšují aerodynamiku. Vnější vzhled završují 19", 20" nebo 21" pneumatiky v protihlukovém provedení, obuté na litých kolech s nízkým aerodynamickým odporem a jedinečným designovým prvkem ve tvaru obdélníku.



Minimalistický interiér


EV 9 charakterizuje prostorný interiér v minimalistickém a intuitivním uspořádání. Jedinečná architektura elektromobilu s dlouhým rozvorem a plochou podlahou E-GMP se promítla do nejprostornější kabiny v historii značky. Kia EV9 přichází se třemi řadami sedadel a je k dispozici i v provedení se šesti sedadly (standardem je sedm). V současnosti tak jde o jeden z mála sedmimístných elektromobilů na trhu.

Pro model jsou dále na přání k dispozici digitální vnější zpětná zrcátka (DSM) – tedy digitální obrazovky propojené s kamerami, nahrazující klasická analogová zrcátka. Zrcátka nového typu rozšiřují řidičovo zorné pole ve prospěch bezpečnosti i praktické využitelnosti. Na druhé straně digitální vnitřní zpětné zrcátko může sloužit buď jako klasické automaticky stmívatelné zrcátko, nebo jako displej kamery, která přenáší obraz situace za vozidlem.


Jedinečná uspořádání druhé řady


V první řadě najdeme relaxační sedadla s funkcí sklápění během parkování či dobíjení, kdy lze současně vytáhnout opěru pro nohy ke zvýšení pohodlí. Elektricky nastavitelná sedadla jsou vybavena integrovaným systémem ukládání do paměti.

Vedle relaxačních sedadel je součástí šestimístného uspořádání jeden ze dvou volitelných prvků pro druhou řadu sedadel s možností aktivace po zastavení vozidla: režim Pause, kdy se interiér vozidla promění v salonek otočením sedadel druhé řady proti směru jízdy, resp. režim Enjoy s relaxačními sedadly ve druhé řadě, vybavenými hlavovými opěrkami s nastavitelnými bočnicemi.

U šestimístného provedení s otočnými sedadly se používají sedadla druhé řady s funkcí otáčení o 180°. Když vozidlo stojí na místě, cestující ve druhé řadě si mohou sedadla otočit dozadu, aby mohli komunikovat se členy posádky sedícími zcela vzadu. V tomto uspořádání je možné ze středového panelu vytáhnout dlouhou posuvnou přihrádku, která poslouží jako stoleček mezi sedadly.

Oproti tomu v režimu Enjoy může osazenstvo druhé řady sklopit sedadla a relaxovat společně s předními cestujícími v maximálním pohodlí pro všechny členy posádky na dlouhých trasách. Každé z relaxačních sedadel je vybaveno přídavnou opěrkou pro nohy a kompletním odvětráváním (vpředu i vzadu) pro maximální komfort při řízení i cestování.

Obě alternativní uspořádání sedadel přinášejí nové možnosti trávení času ve vozidle, ať již během parkování, dobíjení, nebo kempování. EV9 je navíc prvním modelem Kia v Evropě s novým ovládacím panelem klimatizace Kia. Ten usnadňuje sledování a ovládání všech nastavení klimatizace bez nutnosti otevírat podnabídky systému infotainmentu.


Průkopnické inovace prostoru


Kia EV9 s délkou 5010 mm je doposud nejprostornějším osobním vozem Kia a současně druhým modelem značky postaveným na podvozkové platformě HMG, vyhrazené pro akumulátorové elektromobily: E-GMP. Model je široký 1980 mm, vysoký 1750 mm a má rozvor 3100 mm. Kia EV9 kromě velkorysého prostoru pro posádku nabízí i dodatečné místo pro zavazadla v podobě předního kufru. U provedení s pohonem zadních kol má tento kufr objem až 90 litrů; v případě verze s pohonem všech kol činí objem 52 litrů. V zadním zavazadlovém prostoru je k dispozici 728 litrů při obsazení 4/5 cestujícími, resp. až 333 litrů v uspořádání se 6/7 nesklopenými sedadly.


Dvě varianty pohonu


Kia EV9 je k dispozici s pohonem samotných zadních nebo všech kol. V obou variantách se používá akumulátor o kapacitě 99,8 kWh, postavený na akumulátorové technologii Kia čtvrté generace.

Verze s pohonem zadních kol je vybavena 149kW elektromotorem s nejvyšším točivým momentem 350 Nm. Maximální rychlost činí 185 km/h a z místa na 100 km/h vůz zrychlí za 9,4 sekundy. Čistě elektrický dojezd je v tomto případě až 541 km (podle WLTP).

Varianta s pohonem všech kol používá dvojici 141kW elektromotorů s nejvyšším točivým momentem 200 Nm vpředu, resp. 350 Nm na zadní nápravě. Vůz se rozjede až na 200 km/h, z místa na 100 km/h zrychluje za 6,0 sekundy a chlubí se čistě elektrickým dojezdem až 497 km (odhad podle WLTP).

Kia EV9 podporuje ultra rychlou technologii 800V dobíjení, což znamená více času za volantem a méně čekání u dobíjecích stanic. U provedení RWD je tak možné za pouhých 15 minut dobíjení prodloužit dojezd až o 239 km, resp. 219 km v případě verze s pohonem AWD.


Pokrokové obousměrné dobíjení


Kia EV9 podporuje funkci obousměrného dobíjení, která umožňuje využívat pokročilé technologie budoucnosti, jako jsou V2L (Vehicle-to-Load, vozidlo vs. spotřebič), V2B/V2H (Vehicle-to-Building/Vehicle-to-Home, vozidlo vs. dům / vozidlo vs. domácnost) a V2G (Vehicle-to-Grid, vozidlo vs. elektrická síť


Plánování tras EV

Díky inovativní funkci pro plánování tras s elektromobilem (Kia EV Route Planner) nemusejí zákazníci trávit tolik času plánováním trasy podle dostupnosti dobíjecích míst. Když jednotka navigace rozpozná, že aktuální stav nabití k dojezdu do přednastaveného cíle nepostačuje, automaticky doporučí dobíjecí místo na plánované trase.

Za nízkých teplot pak tato funkce spolupracuje s teplotní přípravou akumulátoru, kdy zajišťuje předehřev akumulátoru na optimální teplotu dobíjení ještě dříve, než vozidlo k dobíjecímu místu dojede. Zákazníci tak mohou využívat časovou úsporu ultra rychlého dobíjení za každého počasí.


Systém palubního infotainmentu
Trojitý panoramatický displej zahrnuje 12,3" přístrojový štít před řidičem, 12,3" obrazovku systému AVNT a 5,1" vestavěný panel klimatizace s informacemi o sedadlech a vyhřívání. Uživatelské pohodlí na palubě EV9 zvyšuje i head-up displej (HUD). Podobně jako fyzická tlačítka na volantu jsou zde další skrytá tlačítka, podsvícená pouze při zapnutí vozidla.

Podobně jako u dalších modelů Kia může majitel EV9 využívat on-line služby Kia Connect Live Services, které zahrnují on-line navigaci a informace v reálném čase týkající se stavu dopravy, dostupnosti a cen parkování, polohy čerpacích stanic a cen paliv, resp. dobíjecích míst pro elektromobily, jakož i předpovědi počasí, on-line vyhledávání bodů zájmu a informace o rychlostních kamerách (na vybraných trzích).



Bezpečnost a pocit jistoty již ve standardu


EV9 je vybaveno mnoha aktivními systémy na podporu řízení a bezpečnostními prvky pro maximální funkčnost a bezpečnost na cestách. EV9 bude jako první model značky Kia vybaveno schopností autonomního řízení úrovně 3 s tzv. „pilotem pro jízdu na dálnici“ (HDP – Highway Driving Pilot). Pilot pro jízdu na dálnici udržuje bezpečnou vzdálenost za automobilem jedoucím vpředu a udržuje vozidlo uprostřed daného jízdního pruhu, a to i v případě, že řidič pustí volant. Když systém zaznamená bezprostředně hrozící riziko, je schopen reagovat nouzovým manévrem, aby předešel nehodě. V případě selhání funkce nebo v krajních situacích systém vyzve řidiče, aby se chopil řízení. Pokud by řidič od systému řízení nepřevzal, vozidlo to vyhodnotí jako nouzovou situaci a samo zastaví. EV9 bude dále disponovat výjimečnou funkcí pro jízdu bez držení volantu, zpočátku však pouze na německém trhu.

Kia EV9 je rovněž standardně vybavena nejnovější generací asistenta pro jízdu na dálnici (HDA) s asistentem pro změnu jízdního pruhu a rozpoznáváním rukou na volantu.
Systém následování v jízdním pruhu 2.0 (LFA 2.0) na druhé straně zajišťuje bezpečný boční odstup, kdy upravuje postavení vozidla ve vlastním jízdním pruhu. Začne-li vozidlo vyjíždět z daného pruhu bez zanutí směrových světel, aktivní systém pro jízdu v pruzích (LKA) reaguje výstrahou a podle potřeby i citlivým zásahem do řízení.

Nárazu do vozidla zezadu napomáhá zabránit kamerový asistent sledování slepého úhlu (BVM) společně s asistentem pro odvrácení kolize s vozem ve slepém úhlu (BCA). Kamerový asistent BVM zlepšuje výhled, kdy po zapnutí směrového světla při přejíždění z pruhu do pruhu zobrazuje situaci vzadu po straně vozidla; asistent pro odvrácení kolize s vozem ve slepém úhlu zase vydává varování nebo pomáhá brzdit v situacích, kdy při vyjíždění z podélného parkovacího místa nebo přejíždění z pruhu do pruhu rozpozná jiné vozidlo.

Systém autonomního nouzového brzdění 2.0 (FCA 2) s funkcí pro odbočování na křižovatkách a projíždění křižovatek pomáhá zamezit střetům s dalšími účastníky silničního provozu včetně chodců, cyklistů a ostatních vozidel.

Inteligentní přední světlomety v noci automaticky zapínají dálková světla ve prospěch lepší viditelnosti a bezpečnosti. Funkce automatického přepínání dálkových světlometů (HBA) zase rozpoznává světla vozidel přijíždějících v protisměru a aktivně vypíná nebo zapíná dálková světla.



Vyšší úroveň bezpečnosti

Kia EV9 dále přináší několik promyšlených funkcí pro snazší řízení i parkování. Například 360° monitorovací systém (SVM) při parkování nebo během jízdy zprostředkuje nastavitelné panoramatické zobrazení v rozsahu 360°, které lze dokonce přenášet na chytrý telefon. Systém zobrazování situace za vozidlem (RVM) zase zobrazuje situaci vzadu při parkování a jízdě.

Aktivní upozornění na přijíždějící vozidla v příčném směru při couvání (RCCA) zamezuje případnému střetu varováním nebo brzděním v případě, že vozidlo couvá a je zaznamenáno jiné vozidlo přijíždějící ze strany – například při couvání ven z parkovacího místa. Parkovací senzory (PDW), přední a boční asistent pro zamezení kolizím během parkování (PCA-F/S) a asistent pro zamezení kolizím při couvání během parkování (PCA-R) pomáhají zabránit střetům s chodci a překážkami při parkovacích manévrech; dálkově ovládaný inteligentní parkovací asistent 2.0 zase podporuje automatické parkování vozidla na kolmá, příčná i podélná parkovací místa (RSPA 2) – aniž by řidič musel sedět v kabině vozu.


Kia EV9 je dále standardně vybavena dvěma bezpečnostními prvky navrženými speciálně na ochranu cestujících na zadních sedadlech: systémem varování pro bezpečné vystupování z vozu (SEW) a asistentem pro bezpečné vystupování (SEA). Pokud se po zastavení zezadu blíží jiný automobil, systém buďto spustí zvukovou výstrahu, nebo aktivuje dětské pojistky, aby zadnímu cestujícímu zabránil vystoupit z vozidla za nebezpečné situace.


Uložení digitálního klíče do telefonu


Uživatel EV9 může kromě chytrého klíčku používat i chytrý telefon, například k zamykání/odemykání dveří, zapínání a vypínání vozidla, ovládání alarmu a otevírání či zavírání kufru. K tomuto slouží nový Digitální klíč 2 s podporou technologie UWB.




KIA 30.5.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar