Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Tucson
DS3 Crossback
 

Saab 9-7X - Švéd z Ohio

První SUV švédské automobilky Saab nabízí potěšení ze sportovní jízdy, hodně místa pro cestující i zavazadla a vysoký výkon. S modelem 9-7X přichází Saab na trh SUV v hodině dvanácté, neboť minimálně v USA je pro výrobce životně důležitý.

 

Přitom jsou zákazníci malé švédské firmy, která patří pod GM, k vozidlům 4x4 velice vstřícní. Čtyřicet procent majitelů Saabů v USA má v garáží jako první nebo druhé vozidlo větší SUV, ovšem dosud od jiného výrobce. To by se však mělo brzy změnit. S modelem 9.7X nenabízejí Švédové své klientele sice žádný typický Saab, ale vlastně převlečený Chevrolet Trailblazer. Ale většina zákazníků to ani nepozná. Zámek zapalování je totiž tam, kde ho většina řidičů Saabů hledá - na středové konzoli.

Také ostatní změny Chevroletu převedené na Saab působí vydařeně. Nová mohutná čelní partie, jiné zadní svítilny a v mnoha detailech přepracovaný a kompletně vybavený interiér povyšuje Saab do vyšší třídy.

Design exteriéru zdůrazňují sportovně-funkční charakter značky Saab. Typická mřížka chladiče s třemi otvory nasávaného vzduchu, zaoblené přední okno a pro značku typická kola.

K dosažení komfortní jízdy přispívá dvojité zavěšení předních kol s vinutými pružinami a tuhá zadní náprava s elektronicky řízeným vzduchovým odpružení. Pro dosažení nižšího těžiště byly použity krátké přední a zadní pružiny. Větší příčné stabilizátory vpředu rovněž optimalizují ovládání vozu. Pro dobrou přilnavost byly vyvinuty speciální celoroční pneumatiky Dunlop 255/55 R18.

Do sériové výbavy patří automaticky přiřaditelný pohon všech kol s lamelovou spojkou. Mezi přední a zadní nápravu lze sílu variabilně rozdělit v poměru od 0:100 až 50:50. Všechna kola jsou vybavena kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením, vpředu s dvoupítskovými třmeny.

Suverénní chování za každé situace zajišťuje zážehový vidlicový osmiválec Chevy Small bloc o objemu 5,3 litru s výkonem 300 k a točivým momentem 447 N.m. Motor spojený se čtyřstupňovým automatem je vybaven systémem úspory paliva, který pracuje s technologií DOD („Dispacement on Demand"). Tento systém zlepšuje spotřebu paliva až o osm procent, protože redukuje počet pracujících válců během spalovacího procesu. Promyšlený systém kontroly motoru rozhoduje, kdy může být válec odpojen, aniž by vůz ztratil rychlost. Po odpojení válců pracuje jako čtyřválce. Do osmiválcového režimu se vrátí v okamžiku, kdy řídicí jednotka rozhodne, že motor potřebuje více síly.

K dispozici je ještě jen o něco mále slabší řadový šestiválec 4.2 s výkonem 291 k a točivým momentem 375 N.m.

Důležitým prvkem k odvrácení nehody je sériově montovaný stabilizační systém StabiliTrak. Bezpečnostní paket zahrnuje dva čelní airbagy, senzory převrácení, boční hlavové airbagy, xenonové světlomety, nastavitelné pedály, elektrické střešní okno nebo Bose-Sound systém (275 Watt) se šesti reproduktory.

Saab 9-7X s rozvorem 2,8 m a celkovou délkou 4,8 metru nabízí pohodlí pěti cestujícím, kteří se v žádném případě nemusí uskrovnit. Objem zavazadlového prostoru lze zvětšit ze základních 1127 l až na úctyhodných 2268 litrů po sklopení zadní lavice.

Vůz určený především pro trh USA se proto vyrábí ve státě Ohio, ale na některé evropské trhy se dováží, například do Švýcarska za cenu 70 900 franků.

 

Stručné technické údaje

Motor: zážehový vidlicový osmiválec

Objem: 5328 cm³

Výkon: 300 k (224 kW) při 5200/min

Točivý moment: 447 N.m při 4000/min

Prům.spotřeba: 15,3 l/100 km

Zrychlení 0-100 km/h: 8 s

Rozměry: 4907 x 1915 x 1740 mm

Rozvor: 2870 mm

Světlá výška: 196 mm

 

Jindřich Lasík, 12.5.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar