Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

ŠKODA Superb Combi - nižší spotřeba, vyšší výkon

Novou generaci pohání pět benzinových a tři naftové motory, od 88 kW (120 k) do 206 kW (280 k). Nové pohonné jednotky se vyznačují kultivovaným chodem, vysokou agilitou a zátahem při podstatně nižších hodnotách spotřeby a emisí.

Zážehové motory

Základní benzinový motor 1,4 TSI/92 kW (125 k) váží pouze 104 kg. Základem jeho konstrukce je velmi tuhá kliková skříň, tlakově odlitá z hliníku.

Technický koncept motorů řady EA 211 se vyznačuje řadou inovativních řešení. Například díky kompletní integraci výfukových svodů do hlavy válců se agregáty rychleji zahřívají na provozní teplotu, zároveň je k dispozici dostatek tepla pro rychlé vytopení interiéru vozu. Při vysokém zatížení motorů je naopak teplota zplodin účinně snižována vodním chlazením motoru, což podstatně přispívá k nižší spotřebě paliva. Díky promyšlené konstrukci výfukových svodů mohli konstruktéři při výběru turbodmychadla sáhnout po prostorově nenáročném, štíhlém jednokomorovém turbodmychadle. Výsledkem je snížená hmotnost kompletu hlavy válců s turbodmychadlem. Chladič stlačeného vzduchu je u motorů řady EA 211 integrován do plastového sacího potrubí. Výhodou je rychlejší nárůst tlaku, za který se nízkoobjemové motory, konstruované podle principu snižování objemu, odmění velice rychlou reakcí na přidání plynu.

Další technickou novinkou je ventilový rozvod s bezúdržbovým ozubeným řemenem, inovativní tepelný management s dvouokruhovým chlazením a regulované olejové čerpadlo. Pro snížení spotřeby a emisí a pro zlepšení zátahu ve spodním rozsahu otáček je vačkový hřídel pro otevírání sacích ventilů nastavitelný v rozsahu 50 stupňů otočení klikového hřídele a u motorů TSI s výkonem od 110 kW (150 k) výše je natáčený i vačkový hřídel ovládající výfukové ventily. Tím je dosaženo plně variabilního časování ventilů, což přináší spontánnější reakci motoru na plyn už v nízkých otáčkách a současně se zlepšuje také zátah motoru ve vysokých otáčkách.


Již základní benzinová motorizace nové generace vozu ŠKODA Superb Combi garantuje vysokou efektivitu při dobré dynamice jízdy. S motorem 1,4 TSI/92 kW (125 k) vůz spotřebuje pouze 5,3 l/100 km, což oproti předchozímu představuje úsporu o více než 13 %.


Ve výkonnější variantě 1,4 TSI/110 kW (150 k) spotřebuje nová ŠKODA Superb Combi 5,0 l paliva na 100 km, což je snížení spotřeby zhruba o 30 %. Takto výrazné úspory dosáhli konstruktéři mimo jiné i použitím systému vypínání válců (ACT).

ACT dočasně odpojuje druhý a třetí válec. V dvouválcovém režimu pracuje motor pod vyšším zatížením a s vyšší účinností. Připojování a odpojování se provádí elektromagnetickými akčními členy. Tato technika může v závislosti na stylu jízdy snížit spotřebu o více než 0,5 l/100 km. ACT se aktivuje v rozsahu od 1 400 do 4 000/min., při točivém momentu od 25 do zhruba 100 Nm a při rychlostech do 130 km/h. Při akceleraci se válce opět automaticky připojí. Kultivovanost chodu motoru se odpojováním válců nijak nenaruší. Veškerá mechanická přepínání probíhají v rámci jedné otáčky vačkového hřídele a v závislosti na otáčkách motoru trvají jen 13 až 36 milisekund. Přechody při změnách režimu jsou navíc doplňovány regulací zapalování a nastavováním polohy škrticí klapky.

Zákazníci si mohou tuto motorizaci objednat také s pohonem všech kol a manuální šestistupňovou převodovkou. Ve verzi 1,4 TSI/110 kW s pohonem předních kol nabízí i kombinaci s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG.

Nově vyvinutý motor 1,8 TSI/132 kW (180 k) spotřebuje v kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou 5,9 litru, s automatickou převodovkou 5,8 litru benzinu.

Motor 2,0 TSI/162 kW (220 k) se nabízí výhradně s automatickou šestistupňovou převodovkou DSG se spotřebou 6,3 l/100 km.
Novou vrcholovou zážehovou motorizací je turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 2,0 TSI/206 kW (280 k) v kombinaci šestistupňové převodovky DSG a stálého pohonu všech kol. Nahrazuje vrcholnou motorizaci 3,6 FSI V6/191 kW (260 k), používanou v předchozím modelu. I přesto, že je o 1,6 litru menší, dosahuje o 15 kW (20 k) vyššího výkonu a současně o zhruba 24 % klesá spotřeba i emise.


Typ1.4 TSI/921.4 TSI/1101.8 TSI/1322.0 TSi
Objem1395139517981984
Výkon92(125)/5000-6000110(150)/5000-6000132(180)/4000-6200162(220)/4500-6200
Toč.moment200/1400-4000250/1500-3500320/1450-3900350/1500-4400
Převodovka6MT6MT6MT6DSG
Rychlost206218230243
Zrychlení10,08,78,17,1
Spotřeba6,8/4,4/5,36,1/4,4/5,07,5/5,0/5,97,9/5,4/6,3



Pozn: objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km




Vznětové motory

Všechny agregáty mají přímé vstřikování paliva a jsou přeplňovány turbodmychadlem. Vrcholná verze 2,0 TDI/140 kW je v nabídce s dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol.

Motory využívají i vyspělou techniku recirkulace výfukových plynů a vyznačují se tím, že komponenty pro úpravu zplodin jsou umístěny blízko motoru. Pro splnění emisních standardů využívá oxidační katalyzátory a filtry pevných částic. Pro snížení množství oxidů dusíku se používá záchytný katalyzátor NOx. V případě motorů 2,0 TDI/110 kW s pohonem všech kol, 2,0 TDI/140 kW ve všech variantách a verze GreenLine dochází ke snižování emisí oxidů dusíku prostřednictvím systému SCR (Selective Catalytic Reduction/selektivní katalytická redukce), při kterém je využíváno redukčního činidla AdBlue.

Pro další snížení spotřeby byly všechny konstrukční skupiny motorů TDI optimalizovány s cílem dosažení minimálního vnitřního tření. Mezi tato opatření patří pístní kroužky s malým předpětím, využití válečkových ložisek s mimořádně nízkým třením pro uložení vačkových hřídelí a modul vyvažovacích hřídelí (2,0 TDI). Energetickou bilanci oběhu oleje optimalizuje olejové čerpadlo s řízeným objemem a dvěma tlakovými stupni. Inovativní tepelný management se během zahřívání motoru spoléhá na oddělené chladicí okruhy pro hlavu válců a blok motoru s vypínatelným vodním čerpadlem. Motory TDI tak mnohem rychleji dosahují provozní teploty; v zimě se navíc rychleji zahřeje i interiér vozu. Další, nezávisle spínaný okruh chlazení umožňuje dle potřeby regulovat teplotu stlačeného vzduchu s příznivým vlivem na hodnoty emisí. Motory TDI modelu Superb Combi jsou nejen mimořádně ekologické, hospodárné a silné, ale zároveň kultivované a komfortní. Motory o objemu 2,0 litru např. využívají dva vyvažovací hřídele, které snižují nerovnoměrnost chodu, vyplývající ze samotné podstaty pístového motoru.

Základní motor 1,6 TDI/88 kW (120 k) zaujme mohutným zátahem a nejvyšším točivým momentem 250 Nm v rozsahu od 1 500 do 3 250 ot./min. Přes zvýšení výkonu o 11 kW (15 k) klesla spotřeba oproti dosud používané motorizaci o 17 %.
Od listopadu se nejekologičtější variantou stane nová ŠKODA Superb Combi GreenLine 1,6 TDI/88 kW. Cílené aerodynamické optimalizace a pneumatiky se sníženým valivým odporem vylepšují hodnotu kombinované spotřeby na 3,7 litru nafty na 100 km.

Střední naftovou motorizací je 2,0 TDI/110 kW (150 k), u něhož rovněž došlo ke snížení spotřeby na 4,0 l/100 km. Tato varianta modelu se dodává s manuální převodovkou a pohonem předních nebo všech kol, provedení s pohonem předních kol je k dispozici i s automatickou dvouspojkovou převodovkou.

Nejsilnější jednotkou je motor 2,0 TDI/140 kW (190 k) s působivým zátahem 400 Nm od 1750 do 3250/min. V porovnání s předchůdcem klesly spotřeba a emise zhruba o 14 %. Superb Combi s motorem 2,0 TDI/140 kW a manuální převodovkou spotřebuje pouze 4,2 l/100 km.


Typ1.6 TDI/882.0 TDI/1102.0 TDI/140
Objem159819681968
Výkon88(120)/3500-4000110(150)/3500-4000140(190)/3500-4000
Toč.moment250/1500-3250340/1750-3000400/1750-3250
Převodovka6MT6MT6MT
Rychlost204218235
Zrychlení11,08,98,1
Spotřeba4,7/3,6/4,04,7/3,6/4,05,4/4,1/4,6




Pozn: objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km




Pohon všech kol

Již od zahájení prodeje je nová ŠKODA Superb Combi k dispozici i s pohonem všech kol.

Pohon všech kol bude k dispozici s těmito motorizacemi:
1,4 TSI/110 kW (6MT)
2,0 TSI/206 kW (6 DSG)
2,0 TDI/110 kW (6MT)
2,0 TDI/140 kW (6DSG)

Poprvé v Superbu Combi přijde ke slovu pátá generace vyspělé spojky Haldex, která je o 1,4 kg lehčí, obejde se bez tlakové nádoby a na veškeré aspekty ovlivňující trakci vozu reaguje v průběhu milisekund.

Spojka se skládá ze sady spojkových kotoučů, které jsou k sobě hydraulicky přitlačovány. Přítlak roste úměrně k točivému momentu, potřebnému pro zadní nápravu. I když se bude ŠKODA Superb Combi 4×4 rychle rozjíždět nebo akcelerovat, kola se zpravidla neprotočí. Nejdůležitějším parametrem pro aktivaci spojky Haldex 5. generace je řidičem požadovaný točivý moment motoru. Řídicí jednotka vyhodnocuje i další parametry jako např. otáčky kol nebo úhel natočení volantu.

Až o 75 kg nižší hmotnost

Novinka z Mladé Boleslavi bude až o 75 kg lehčí než její předchůdce i přes rozsáhlejší technickou výbavu.

Na snížení hmotnosti se největší měrou podílely nové motory. Díky nim je nová generace modelu Superb Combi lehčí až o 18 kg. Také nový podvozek využívající dílů z lehkých slitin je u základní motorizace 1,4 TSI/92 kW zhruba o 12 kg lehčí než dosud. Snížení hmotnosti bylo možné dosáhnout mimo jiné díky uložení kol přední i zadní nápravy, které je nyní vyrobeno z hliníkové slitiny. Nové řízení váží zhruba o 2 kg méně. Sedadla, interiér a přístrojová deska ušetří dalších 22 kg.

Citelného snížení hmotnosti bylo dosaženo i zlepšením struktury karoserie. Při použití oceli tam, kde je to nutné, sází ŠKODA Superb Combi ve větší míře na rostoucí podíl vysokopevnostní oceli v konstrukci karoserie. Tato ocel se ve srovnání s běžnou karosářskou ocelí vyznačuje až čtyřnásobnou pevností a lze ji využívat při větších nárocích na úsporu materiálu. Současně se zlepšily hodnoty tuhosti karoserie. Modulární struktura podlahy MQB se ze 46 % skládá z těchto speciálních ocelí. Z toho vyplývající snížení hmotnosti činí u mladoboleslavské novinky zhruba 23 kg. Pozitivně se projevuje také silnější zastoupení vysokopevnostních lepidel.



Škoda 16.7.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar