SEAT Leon Cupra R - pyrenejský ďábel
Po světové premiéře na autosalonu IAA 2009 ve Frankfurtu a české na Autoshow 2009 přichází nový sportovní hatchback Leon Cupra R na náš trh. S výkonem 195 kW (265 k) je nejvýkonnějším sériově vyráběným modelem v historii značky SEAT.
Nový Leon Cupra R vychází z výjimečného designu verze Cupra, který doznal četných úprav v interiéru i exteriéru. Výlučné postavení dávají najevo charakteristická písmena R v masce chladiče, na zadním výklopném víku, na pravé straně přístrojové desky a na klíčku od zapalování.
Nechybějí ani airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, dva průběžné hlavové airbagy, systém ISOfix a systém kontroly tlaku v pneumatikách. Ve výbavě jsou rovněž zahrnuty zadní parkovací senzory, automatické rozsvěcení světel, dešťový senzor, tempomat, palubní počítač, přední mlhovky s integrovanou funkcí odbočovacích světel, klimatizace Climatronic a rádio s přehrávačem CD/MP3, osmi reproduktory a MDI.
Příď dostala exkluzivní masku chladiče s voštinovou strukturou vsazenou do černého rámečku. Dalším znakem je písmeno „R“ stylizované do podoby startovní vlajky. Přesný odhad výkonového potenciálu usnadňuje přední nárazník s centrálně umístěným lichoběžníkovým vstupem pro náporový vzduch a po stranách jsou do menších černých plastových výplní zapuštěné přední mlhovky s integrovanou funkcí odbočovacích světel.
Zaoblenější zadní nárazník zesiluje dojem mohutnosti, přičemž černá spodní část s oválnou koncovkou výfuku z leštěné oceli připomíná difuzor závodního vozu Leon WTCC.
Interiér, jemuž dominuje černá barva doplněná elegantními odstíny šedé, vyzařuje pravou závodní atmosféru. Sportovní anatomická sedadla čalouněná kombinací šedé látky a Alcantary zajišťují optimální boční vedení, opěrky hlavy jsou integrální součástí opěradel.
Tříramenný multifunkční volant s pečlivě vytvarovaným věncem dobře padne do rukou. Optickou přitažlivost mu dodávají ozdobné prvky v hliníkovém dekoru na zploštělé spodní části věnce. Sdružené přístroje jsou osvětleny bílými diodami LED, které automaticky přizpůsobují intenzitu světla světlosti okolí.
Díky motoru 2.0 TSI o výkonu 195 kW (265 k) je Leon Cupra R nejvýkonnějším sériově vyráběným modelem v historii značky. Jako všechny motory TSI kombinuje účinné přímé vstřikování benzinu s přeplňováním turbodmychadlem.
Úpravou elektronického řízení motoru a zvýšením plnicího tlaku bylo dosaženo zvýšení výkonu o 25 k v porovnání s provedením o výkonu 177 kW (240 k). Nový agregát dosahuje plnicího tlaku 1,9 baru při maximálním výkonu, resp. 2,2 baru při maximálním točivém momentu.
Motor 2.0 TSI je v obou výkonových variantách (177/195 kW) vybaven novým vysokotlakým vstřikovacím čerpadlem, které odpovídá zvýšeným požadavkům na výkon. Silnější motor má navíc výkonnější chladič stlačovaného vzduchu. Dosahuje elektronicky omezené největší rychlosti 250 km/h a sprint z 0 na 100 km/h zvládne za 6,2 s. Kilometr s pevným startem překoná Leon CUPRA R za pouhých 25,7 s.
Neméně působivý je točivý moment 350 N.m od 2500 do 5000/min. V praxi to znamená, že motor reaguje bleskově na pohyby pedálu plynu a nabízí výtečné pružné zrychlení. Na 6. stupeň z 80 na 120 km/h zrychlí za 7,1 s a na 5. stupeň za 5,7 sekundy. Navzdory výkonu spotřebuje v průměru pouze 8,1 l/100 km. .
Leon Cupra R dostal zesílenou převodovku, přičemž ozubené soukolí 5. převodového stupně má menší počet zubů, aby vydrželo působení větších sil.
Díky upravenému podvozku Agile se řadí mezi nejagilnější sportovní vozy ve svém segmentu. Je vybaven systémem jízdní dynamiky XDS, s nímž dosahuje optimální bezpečnosti, preciznosti a ovladatelnosti. Tento systém ve spojení s ESP a ASR působí jako uzávěrka diferenciálu, aniž by bylo nutné montovat dodatečné mechanické prvky. Jakmile elektronika rozpozná, že se vnitřní kolo poháněné přední nápravy při rychlém průjezdu zatáčkou příliš odlehčí, vytvoří XDS na tomto kole cíleně brzdový tlak, aby byla znovu obnovena optimální trakce.
V porovnání s modely Cupra a FR upravili specialisté tlumiče a prodloužili silentbloky (vpředu o 1,5 mm, vzadu o 17 mm). Navíc jsou pružiny vpředu a vzadu o 35 %, resp. o 30 % tvrdší než u modelu Cupra. Stabilizátor zůstal beze změn. Oproti základní verzi Leonu je světlá výška o 17 mm nižší.
Vzhledem k vysokému výkonu je vůz vybaven na všech kolech velkými kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením. Vpředu mají kotouče rozměry 345 x 30 mm, vzadu 286 x 12 mm.
Z profilu nelze přehlédnout 19“ kola Potenza v provedení Cosmos stříbrná (na přání bílá) obutá do ultranízkoprofilových pneumatik rozměru 225/35. Pětice tenkých dvojitých paprsků záměrně staví na odiv mohutné brzdové kotouče a červeně lakované brzdové třmeny, které jsou vpředu čtyřpístkové a zaručují okamžitý brzdný výkon odpovídající dynamickým schopnostem tohoto vozu.
Ve výbavě nechybějí všechny dostupné asistenční systémy, jako jsou ESP, ABS, TCS, EBA a EBV, ale také asistent rozjezdu do kopce HHA, tempomat a funkce hlídání rychlosti jízdy.
JL, 20.10.2009
Nechybějí ani airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, dva průběžné hlavové airbagy, systém ISOfix a systém kontroly tlaku v pneumatikách. Ve výbavě jsou rovněž zahrnuty zadní parkovací senzory, automatické rozsvěcení světel, dešťový senzor, tempomat, palubní počítač, přední mlhovky s integrovanou funkcí odbočovacích světel, klimatizace Climatronic a rádio s přehrávačem CD/MP3, osmi reproduktory a MDI.
Příď dostala exkluzivní masku chladiče s voštinovou strukturou vsazenou do černého rámečku. Dalším znakem je písmeno „R“ stylizované do podoby startovní vlajky. Přesný odhad výkonového potenciálu usnadňuje přední nárazník s centrálně umístěným lichoběžníkovým vstupem pro náporový vzduch a po stranách jsou do menších černých plastových výplní zapuštěné přední mlhovky s integrovanou funkcí odbočovacích světel.
Zaoblenější zadní nárazník zesiluje dojem mohutnosti, přičemž černá spodní část s oválnou koncovkou výfuku z leštěné oceli připomíná difuzor závodního vozu Leon WTCC.
Interiér, jemuž dominuje černá barva doplněná elegantními odstíny šedé, vyzařuje pravou závodní atmosféru. Sportovní anatomická sedadla čalouněná kombinací šedé látky a Alcantary zajišťují optimální boční vedení, opěrky hlavy jsou integrální součástí opěradel.
Tříramenný multifunkční volant s pečlivě vytvarovaným věncem dobře padne do rukou. Optickou přitažlivost mu dodávají ozdobné prvky v hliníkovém dekoru na zploštělé spodní části věnce. Sdružené přístroje jsou osvětleny bílými diodami LED, které automaticky přizpůsobují intenzitu světla světlosti okolí.
Díky motoru 2.0 TSI o výkonu 195 kW (265 k) je Leon Cupra R nejvýkonnějším sériově vyráběným modelem v historii značky. Jako všechny motory TSI kombinuje účinné přímé vstřikování benzinu s přeplňováním turbodmychadlem.
Úpravou elektronického řízení motoru a zvýšením plnicího tlaku bylo dosaženo zvýšení výkonu o 25 k v porovnání s provedením o výkonu 177 kW (240 k). Nový agregát dosahuje plnicího tlaku 1,9 baru při maximálním výkonu, resp. 2,2 baru při maximálním točivém momentu.
Motor 2.0 TSI je v obou výkonových variantách (177/195 kW) vybaven novým vysokotlakým vstřikovacím čerpadlem, které odpovídá zvýšeným požadavkům na výkon. Silnější motor má navíc výkonnější chladič stlačovaného vzduchu. Dosahuje elektronicky omezené největší rychlosti 250 km/h a sprint z 0 na 100 km/h zvládne za 6,2 s. Kilometr s pevným startem překoná Leon CUPRA R za pouhých 25,7 s.
Neméně působivý je točivý moment 350 N.m od 2500 do 5000/min. V praxi to znamená, že motor reaguje bleskově na pohyby pedálu plynu a nabízí výtečné pružné zrychlení. Na 6. stupeň z 80 na 120 km/h zrychlí za 7,1 s a na 5. stupeň za 5,7 sekundy. Navzdory výkonu spotřebuje v průměru pouze 8,1 l/100 km. .
Leon Cupra R dostal zesílenou převodovku, přičemž ozubené soukolí 5. převodového stupně má menší počet zubů, aby vydrželo působení větších sil.
Díky upravenému podvozku Agile se řadí mezi nejagilnější sportovní vozy ve svém segmentu. Je vybaven systémem jízdní dynamiky XDS, s nímž dosahuje optimální bezpečnosti, preciznosti a ovladatelnosti. Tento systém ve spojení s ESP a ASR působí jako uzávěrka diferenciálu, aniž by bylo nutné montovat dodatečné mechanické prvky. Jakmile elektronika rozpozná, že se vnitřní kolo poháněné přední nápravy při rychlém průjezdu zatáčkou příliš odlehčí, vytvoří XDS na tomto kole cíleně brzdový tlak, aby byla znovu obnovena optimální trakce.
V porovnání s modely Cupra a FR upravili specialisté tlumiče a prodloužili silentbloky (vpředu o 1,5 mm, vzadu o 17 mm). Navíc jsou pružiny vpředu a vzadu o 35 %, resp. o 30 % tvrdší než u modelu Cupra. Stabilizátor zůstal beze změn. Oproti základní verzi Leonu je světlá výška o 17 mm nižší.
Vzhledem k vysokému výkonu je vůz vybaven na všech kolech velkými kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením. Vpředu mají kotouče rozměry 345 x 30 mm, vzadu 286 x 12 mm.
Z profilu nelze přehlédnout 19“ kola Potenza v provedení Cosmos stříbrná (na přání bílá) obutá do ultranízkoprofilových pneumatik rozměru 225/35. Pětice tenkých dvojitých paprsků záměrně staví na odiv mohutné brzdové kotouče a červeně lakované brzdové třmeny, které jsou vpředu čtyřpístkové a zaručují okamžitý brzdný výkon odpovídající dynamickým schopnostem tohoto vozu.
Ve výbavě nechybějí všechny dostupné asistenční systémy, jako jsou ESP, ABS, TCS, EBA a EBV, ale také asistent rozjezdu do kopce HHA, tempomat a funkce hlídání rychlosti jízdy.
JL, 20.10.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout