Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

SEAT Ibiza v novém hávu

Prodejně nejúspěšnější a mezi zákazníky nejznámější SEAT prošel zásadní stylistickou proměnou interiéru i exteriéru. I když nejde o novou generaci, tak výrazné designerské změny, umocnily sportovní image modelu Ibiza s rysy modelů Altea, Toledo a León.

 

Novou řadu Ibiza tvoří modely pěti stupňů výbavy: Reference, Stylance, Sport, FR a Cupra, přičemž dvě poslední dvě jsou pro sportovně orientované řidiče.

Inovovaná Ibiza má masivnější přední nárazník s nasávacími otvory pro přívod vzduchu k motoru a brzdám a integrované mlhovky. Všechny verze kromě Cupry mají výplň masky chladiče ve struktuře včelí plástve, novinkou jsou světlomety s dvojitou optikou. Jinak se od předchozího provedení liší spíš jen drobnostmi.

Interiér vypadá téměř stejně jako u předchozího provední, ovšem s kvalitnějšími materiály. Uvnitř zaujme přepracovaná palubní deska, výplně dveří, volant, řadicí páka a výdechy ventilace vyvedené ve stříbřité barvě.

Naopak verze FR dostaly osobitý přední nárazník, sací otvory jsou větší, dále 17" kola a zdvojenou chromovanou koncovku výfuku. Sportovní geny dokladují výrazně anatomicky tvarovaná sedadla, exkluzivní čalounění sedadel, osobitý styl dotvářejí metalické dekorativní prvky na volantu, hlavici řadicí páky a v horní části opěradel předních sedadel.

Základem nabídky zážehových motorů je čtyřválec 1.2 12v/64 k, na vrcholu stojí přeplňovaný dvoulitr s výkonem 180 k, určený výhradně pro Ibizu Cupra. S výkonnějším mezichladičem stlačeného vzduchu a jinou řidící jednotkou dosahuje točivého momentu 245 N.m už při 1950/min (rychlost 229 km/h, zrychlení 7,3 s).Všechny motory jsou standardně propojeny s manuálními pětistupňovými převodovkami, pouze 1.4 16V/75 k může být s automatem.

 

Benzinové motory

Typ

Výkon , Toč.moment

Prům.spotřeba

1.2 12V

64 k/47 kW

5,9 l/100 km

1.4 16V

75 k/55 kW

7,5

1.4 16V

100 k/74 kW

6,6

1.8 20V T FR

150 k/110 kW,220 N.m/1950 min

7,8

1.8 20V Cupra

180 k/132 kW, 245 Nm/1950 min

7,9

 

Vznětové motory

Na zájemce o vznětové motory čeká pět moderních turbodieselů TDI s přímým vstřikováním nafty včetně špičkové verze 1.9. S výkonem 160 k je nejsilnějším ve své kategorii. Točivý moment 330 N.m vrcholí už při 1900/min. do válců. Dva nejvýkonnější TD určené pro FR (130 k) a Cupru (160 k) jsou propojeny s manuálními šestistupňovými převodovkami.

 

Typ

Výkon ,Toč.moment

Prům.spotřeba

1.4 TDI

70 k/51 kW

4,7 l/100 km

1.4 TDI

80 k/59 kW

4,6

1.9 TDI

100 k/74 kW, 240 N.m/1800-2400/min

4,9

1.9 TDI FR

130 k/96 kW, 310 N.m při 1900/min

5,2

1.9 TDI Cupra

160 k/118 kW, 330 N.m při 1900/min

5,5

 

Pro jednotlivé verze jsou připraveny čtyři různé podvozky, přičemž konstrukční základ je u všech provedení shodný. Vpředu jsou kombinované vzpěry McPherson, zadní náprava s vlečenými rameny s torzní příčkou. Táhlé hřebenové řízení je specificky naladěno.

Modely o výkonu přes 100 k mají vpředu i vzadu kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chlazením pro verze nad 100 k, ostaní vzadu bubnové.

Sériová výbava bezpečnostních prvků je obohacena o ABS, nechybějí čelní a boční airbagy, na přání průběžné hlavové. Špičkový model Cupra má kromě ABS ještě protiprokluzové zařízení TCS (ostatní za příplatek), stabilizační systém ESP (FR také v sérii) s integrovaným brzdovým asistentem EBA.

Nová Ibiza přináší více kvality a hodnot za výhodnější ceny. I přes technická vylepšení a obohacení základní výbavy (ABS) nedošlo ke zvýšení ceny. Naopak - u většiny verzí byla snížena, včetně „nosných" verzí, 1.4 TDI nebo 1.4/75 k. Ceny všech vznětových modelů jsou nižší o více než 20 000 Kč, Ibiza 1.4/55 kW o 8000 Kč.

 

Jindřich Lasík, 13.4.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar