SEAT Ibiza v novém hávu
Prodejně nejúspěšnější a mezi zákazníky nejznámější SEAT prošel zásadní stylistickou proměnou interiéru i exteriéru. I když nejde o novou generaci, tak výrazné designerské změny, umocnily sportovní image modelu Ibiza s rysy modelů Altea, Toledo a León.
Inovovaná Ibiza má masivnější přední nárazník s nasávacími otvory pro přívod vzduchu k motoru a brzdám a integrované mlhovky. Všechny verze kromě Cupry mají výplň masky chladiče ve struktuře včelí plástve, novinkou jsou světlomety s dvojitou optikou. Jinak se od předchozího provedení liší spíš jen drobnostmi.
Interiér vypadá téměř stejně jako u předchozího provední, ovšem s kvalitnějšími materiály. Uvnitř zaujme přepracovaná palubní deska, výplně dveří, volant, řadicí páka a výdechy ventilace vyvedené ve stříbřité barvě.
Naopak verze FR dostaly osobitý přední nárazník, sací otvory jsou větší, dále 17" kola a zdvojenou chromovanou koncovku výfuku. Sportovní geny dokladují výrazně anatomicky tvarovaná sedadla, exkluzivní čalounění sedadel, osobitý styl dotvářejí metalické dekorativní prvky na volantu, hlavici řadicí páky a v horní části opěradel předních sedadel.
Základem nabídky zážehových motorů je čtyřválec 1.2 12v/64 k, na vrcholu stojí přeplňovaný dvoulitr s výkonem 180 k, určený výhradně pro Ibizu Cupra. S výkonnějším mezichladičem stlačeného vzduchu a jinou řidící jednotkou dosahuje točivého momentu 245 N.m už při 1950/min (rychlost 229 km/h, zrychlení 7,3 s).Všechny motory jsou standardně propojeny s manuálními pětistupňovými převodovkami, pouze 1.4 16V/75 k může být s automatem.
Benzinové motory
Typ | Výkon , Toč.moment | Prům.spotřeba |
1.2 12V | 64 k/47 kW | 5,9 l/100 km |
1.4 16V | 75 k/55 kW | 7,5 |
1.4 16V | 100 k/74 kW | 6,6 |
1.8 20V T FR | 150 k/110 kW,220 N.m/1950 min | 7,8 |
1.8 20V Cupra | 180 k/132 kW, 245 Nm/1950 min | 7,9 |
Vznětové motory
Na zájemce o vznětové motory čeká pět moderních turbodieselů TDI s přímým vstřikováním nafty včetně špičkové verze 1.9. S výkonem 160 k je nejsilnějším ve své kategorii. Točivý moment 330 N.m vrcholí už při 1900/min. do válců. Dva nejvýkonnější TD určené pro FR (130 k) a Cupru (160 k) jsou propojeny s manuálními šestistupňovými převodovkami.
Typ | Výkon ,Toč.moment | Prům.spotřeba |
1.4 TDI | 70 k/51 kW | 4,7 l/100 km |
1.4 TDI | 80 k/59 kW | 4,6 |
1.9 TDI | 100 k/74 kW, 240 N.m/1800-2400/min | 4,9 |
1.9 TDI FR | 130 k/96 kW, 310 N.m při 1900/min | 5,2 |
1.9 TDI Cupra | 160 k/118 kW, 330 N.m při 1900/min | 5,5 |
Pro jednotlivé verze jsou připraveny čtyři různé podvozky, přičemž konstrukční základ je u všech provedení shodný. Vpředu jsou kombinované vzpěry McPherson, zadní náprava s vlečenými rameny s torzní příčkou. Táhlé hřebenové řízení je specificky naladěno.
Modely o výkonu přes 100 k mají vpředu i vzadu kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chlazením pro verze nad 100 k, ostaní vzadu bubnové.
Sériová výbava bezpečnostních prvků je obohacena o ABS, nechybějí čelní a boční airbagy, na přání průběžné hlavové. Špičkový model Cupra má kromě ABS ještě protiprokluzové zařízení TCS (ostatní za příplatek), stabilizační systém ESP (FR také v sérii) s integrovaným brzdovým asistentem EBA.
Nová Ibiza přináší více kvality a hodnot za výhodnější ceny. I přes technická vylepšení a obohacení základní výbavy (ABS) nedošlo ke zvýšení ceny. Naopak - u většiny verzí byla snížena, včetně „nosných" verzí, 1.4 TDI nebo 1.4/75 k. Ceny všech vznětových modelů jsou nižší o více než 20 000 Kč, Ibiza 1.4/55 kW o 8000 Kč.
Jindřich Lasík, 13.4.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout











