Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

SEAT Ibiza SC rozšiřuje modelovou řadu

Nová Ibiza SportCoupé zvyšuje laťku sportovních vlastností nejnovějšího modelu značky SEAT. Kombinuje avantgardní design exteriéru s dynamickými kvalitami a širokou nabídkou motorů. Navíc může být nyní vybaven sedmistupňovou převodovkou DSG.

Sportovní vlastnosti patří k základním hodnotám značky SEAT a v novém modelu jsou vyjádřeny kompaktní karoserií kupé. Jejímu charakteru odpovídají také rozměry 4034 x 1693 x 1428 mm (rozvor 2469 mm), přičemž vyvážené proporce zaručují agilitu a komfort. Podobně i nová platforma koncernu VW pro vozy tohoto segmentu podporuje dynamické kvality.
Rozšířením sériové výbavy se zvýšila úroveň pasivní bezpečnosti, nová konstrukce kapoty a předního nárazníku zlepšuje ochranu chodců. Důkazem jsou výborné výsledky nárazových zkoušek Euro NCAP – 5 hvězdiček za ochranu dospělých cestujících, 4 hvězdičky za ochranu dětí a 3 hvězdičky za ochranu chodců.
Na pohled je zřejmé, že nová Ibiza SC zdědila řadu prvků ze studie Bocanegra, představené na letošním autosalonu v Ženevě. Nový design ve stylu kupé vede ke zkrácení délky a výšky v porovnání s pětidveřovou verzí. Filozofie designu interiéru vychází z cíle vytvořit sportovní atmosféru, která by odpovídala vnějšímu vzhledu vozu. Proto jsou např. všechny přístroje a ovládací panely natočené směrem k řidiči. V interiéru nejsou žádné zbytečnosti, takže výsledkem je větší prostornost a praktičnost. Sedák je uložen o 22 mm níž.
Díky větší délce karoserie je objem zavazadlového prostoru 284 litrů. Tlačítka na středové konzole ovládají řadu funkcí, jako jsou např. výstražné blikače, zamykání/odemykání dveří, vypnutí protiprokluzového systému TCS, sledování tlaku vzduchu v pneumatikách či vyhřívání sedadel.
Sedadlo spolujezdce je vybaveno funkcí Easy entry pro snadné nastupování a vystupování. Opěradlo se sklopí a sedadlo se posune dopředu, čímž vznikne větší prostor a snadnější přístup k zadním sedadlům.
Pro Ibizu SportCoupé jsou připraveny dvě sady airbagů – první, sériová, zahrnuje dva čelní a dva boční airbagy. Na přání silze objednat druhou sadu, kde jsou ve voze boční airbagy a samostatné hlavové airbagy.
Mezi sériové a volitelné prvky aktivní bezpečnosti nové Ibizy patří systémy ABS, TCS a ESP s EBA a sledování tlaku vzduchu v pneumatikách.
Jak dokládají výsledky Euro NCAP, zlepšení ochrany chodců bylo při vývoji nové Ibizy jedním z hlavních cílů.
Stejně jako u dřívějšího modelu se používá laserové svařování pro spojení střechy s bočními panely. Laserový svar je delší a sahá až ke spoji sloupku A s rámem čelního okna.
Čtyři faktory, které přímo ovlivňují sportovní vlastnosti nové kupé jsou širší rozchody kol, větší průměr kol, větší rozvor náprav a řada zlepšení na podvozku Agile Chassis, která se dotkla odpružení, řízení a brzd.
Ještě vyšší úroveň poskytuje volitelný elektronický stabilizační systém ESP a protiprokluzový TCS, regulující točivý moment motoru, aby zabránil protáčení kol na kluzkém povrchu. Kromě toho je ESP doplněno nouzovým brzdovým asistentem EBA, který v nouzových situacích zvyšuje brzdnou sílu na maximum.
Nové rozměry rozchodů kol s sebou přinesly nezbytné modifikace na obou nápravách. Přední rozchod je o 30 mm větší a kvůli tomu došlo i na změny mechanismu řízení, pomocného rámu, stabilizátoru, obou spodních příčných ramenech a kloubu hnacích hřídelů. Největší změny na zadní nápravě souvisejí také s větším rozchodem. Nárůst o 33 mm vyústil v odlišné nastavení a vyžádal si montáž nových silentbloků.
Nová generace nabízí výběr mezi dvěma nastaveními podvozku. Jedno je zaměřené na pohodlí a druhé na sportovnější vlastnosti. Ibiza v provedení Reference a Stylance je sériově vybavena odpružením Comfort, zatímco odpružení Sport je k dispozici u modelů Sport, na přání pro Reference a Stylance.
Hlavním rozdílem jsou na přední nápravě jinak naladěné tlumiče s variabilní charakteristikou stlačování a roztahování, závislou na rychlosti. Pružiny jsou u sportovní verze asi o 25 % tužší než u komfortního provedení.
Širší rozchody kol a větší rozvor umožnily montáž kol s větším průměrem. Nová Ibiza se dodává s ráfky o rozměru 14“ až 16“, pro Sport si mohou zákazníci zvolit 17“ ráfky z lehkých slitin obuté do pneumatik 215/40 R17.
Modelová řada zahrnuje tři zážehové a tři vznětové motory, spojené s pětistupňovou mechanickou převodovkou s výjimkou motoru 1.6/77 kW (105 k), který může být vybaven také účinnou sedmistupňovou převodovkou DSG.
Nová dvouspojková automatizovaná převodovka umožňuje svižnější akceleraci díky kratším převodům prvního a druhého stupně a menším rozestupům mezi jednotlivými převody. Sedmistupňová převodovka DSG je navržena pro točivý moment 250 N.m a je vybavena dvěma sadami spojek. Vnější sada spojek přísluší převodovým poměrům 1, 3, 5 a 7, zatímco vnitřní sada spojek převodovým poměrům 2, 4 a 6 a zpětnému chodu.


Benzinové motory
Typ1.21.41.6
Objem119813901598
Výkon51(70)/520063(85)/500077(105)/5600
Toč.moment112/30001323800153/3800
Rychlost165177189
Zrychlení14,411,810,4
Spotřeba7,6/4,9/5,98,2/5,1/6,28,9/5,3/6,6



Vznětové motory

Typ1.4 TDI1.9TDI/901.9 TDI/105
Objem144218961896
Výkon59(80)/400066(90)/400077(105)/4000
Toč.moment195/2200210/2500240/1900
Rychlost170178187
Zrychlení12,911,810,4
Spotřeba5,6/3,6/4,36,0/3,7/4,56,0/3,7/4,5



Pozn: objem – cm³, výkon – kW(k)/min, toč.moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km


Čtvrtá generace se může pochlubit kompletní sériovou výbavou s několika mimořádnými prvky. Do příplatkové výbavy patří např. ESP a asistentem pro rozjezd do kopce, adaptivní bi-xenonové světlomety s technologií AFS. Systém osvětlení je doplněn o dvě funkce: natáčení světlometů a světlomety pro denní svícení.
Agilní, přitažlivá a osobitá nová Ibiza SC se bude prodávat ve třech stupních výbavy – Reference, Stylance a Sport, přičemž už základní model se může pochlubit bohatou sériovou výbavou. Již brzy doplní řadu Ibiza další verze: šetrná k životnímu prostředí ECOMOTIVE s emisemi CO2 98 g/km a sportovní FR a Cupra.
Ibiza je ve verzích Stylance a Sport vybavena mlhovkami s integrovanou funkcí odbočovacích světel, která se automaticky zapíná při aktivovaných směrových světlech při jízdě do 40 km/h nebo při natočení volantu nad určitý úhel. Součástí je funkce Coming Home, známá z jiných modelů vyšších tříd, která ponechává zapnutá tlumená světla po dobu 30 s od vyjmutí klíčku ze zámku zapalování.
Nová generace Ibizy může být vybavena také zadním parkovacím asistentem,
V Ibize SC lze snadno používat přenosné navigační přístroje díky předinstalaci pro přenosnou navigaci umístěné ve středové konzole. Přenosný navigační přístroj se nemusí připevňovat přísavkami na okno. Praktické umístění polointegrovaného navigačního systému usnadňuje ovládání řidičem i spolujezdcem.
Přístrojová deska modelů Stylance a Sport je vybavena novým multifunkčním ukazatelem MFA s širokou nabídkou informací pro řidiče, jako je množství paliva v nádrži, hodiny, palubní počítač, vnější teplota, počet kilometrů do další servisní prohlídky apod.
Cenově začíná Ibiza SportCoupe na 270 900 Kč (1.2 Reference), resp. od 360 900 Kč (1.4 TDi Reference).

JL, 14.10.2008



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar