SEAT Exeo a technologie tailored blanks
Karoserie nových vozů SEAT Exeo (viz Novinky) se vyrábí z materiálů špičkové kvality. Z téměř poloviny se jedná o vysokopevnostní oceli, jejichž vlastnosti se skvěle uplatní zejména u dílů vyráběných technologií tailored blanks, která používá laserem svařované tvarové přístřihy.
Také podvozek využívá materiály s různou charakteristikou. Vysokopevnostní oceli se používají zejména ve velmi namáhaných zónách, ale extrémně důležitá je také jejich skvělá schopnost pohlcovat nárazovou energii při nehodě. Inteligentní volbu materiálů umožnily vyspělé počítačové simulace a bezpočet nárazových zkoušek během vývoje. Struktura karoserie vyhovuje nejvyšším nárokům na pevnost a pasivní bezpečnost při zachování nejnižší možné hmotnosti a minimálního počtu dílů pro jednoduchou výrobu a montáž.
Podobně jako u ostatních nedávno představených modelů značky SEAT spojují i u Exea střechu s bočními panely laserové svary. Kromě toho se při výrobě karoserie používá v mnohem větší míře metoda odporového svařování v kombinaci se strukturálními lepidly, jejichž aplikace zvětšuje pevnost spoje. Tato technika má pozitivní vliv na celkovou pevnost karoserie a zabraňuje rozpojení svařených dílů během deformace při nárazu.
Výztuhy prahů jsou z profilů tailored blanks s různou tloušťkou stěny vyráběných za studena. Tyto díly se vyznačují malou pružností a extrémně stabilními vlastnostmi, zejména pak skvělou rozměrovou stabilitou. S tímto řešením se zkrátila také doba výroby a zmenšil se počet potřebných dílů, protože výztuhy jsou tvarově shodné pro obě strany karoserie.
Rovněž konstrukce střešního sloupku A nabízí nejvyšší možnou pevnost při použití minimálního počtu dílů. To vše přispívá k nižší hmotnosti.
Nárazníky se vyrábějí z polypropylenu, který má lepší ekologické vlastnosti. Dodatečný nosník zajišťuje nejvyšší úroveň ochrany chodců.
Akustické vlastnosti významně zlepšují např. bytelné dveře, jejichž přesná konstrukce z vysokopevnostní oceli se vyznačuje minimálními spárami a dokonalým utěsněním. Důležitá jsou ale také vnější zpětná zrcátka uložená na dveřích. Jejich kapkovitý aerodynamický tvar snižuje aerodynamický odpor vzduchu a umístění zrcátek na dveřích potlačuje vznik vibrací.
JL, 5.5.2009
Podobně jako u ostatních nedávno představených modelů značky SEAT spojují i u Exea střechu s bočními panely laserové svary. Kromě toho se při výrobě karoserie používá v mnohem větší míře metoda odporového svařování v kombinaci se strukturálními lepidly, jejichž aplikace zvětšuje pevnost spoje. Tato technika má pozitivní vliv na celkovou pevnost karoserie a zabraňuje rozpojení svařených dílů během deformace při nárazu.
Výztuhy prahů jsou z profilů tailored blanks s různou tloušťkou stěny vyráběných za studena. Tyto díly se vyznačují malou pružností a extrémně stabilními vlastnostmi, zejména pak skvělou rozměrovou stabilitou. S tímto řešením se zkrátila také doba výroby a zmenšil se počet potřebných dílů, protože výztuhy jsou tvarově shodné pro obě strany karoserie.
Rovněž konstrukce střešního sloupku A nabízí nejvyšší možnou pevnost při použití minimálního počtu dílů. To vše přispívá k nižší hmotnosti.
Nárazníky se vyrábějí z polypropylenu, který má lepší ekologické vlastnosti. Dodatečný nosník zajišťuje nejvyšší úroveň ochrany chodců.
Akustické vlastnosti významně zlepšují např. bytelné dveře, jejichž přesná konstrukce z vysokopevnostní oceli se vyznačuje minimálními spárami a dokonalým utěsněním. Důležitá jsou ale také vnější zpětná zrcátka uložená na dveřích. Jejich kapkovitý aerodynamický tvar snižuje aerodynamický odpor vzduchu a umístění zrcátek na dveřích potlačuje vznik vibrací.
JL, 5.5.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout