SEAT Altea Freetrack - první španělský crossover
Crossover Altea Freetrack je jedním z několika kompaktních SUV, který přiváží offroadový vzhled a motory o výkonu až 200 k. To jen dokumentuje dynamický charakter nového vozu SEAT, jejíž slogan „auto emoción“ funguje stejně dobře na silnicích jako mimo ně.
Aniž by Freetrack ztratil cokoli z praktičnosti modelu Altea, může se chlubit vzhledem, který mění jeho charakter z rodinného na robustní a dobrodružný.
Jedním z prvků, typických pro crossovery je plastové obložení kolem celého vozu, které chrání nárazníky, blatníky a prahy. Nový je také tvar předního i zadního nárazníku, nasávací otvor je větší, než u modelu Altea XL. Designéři zvýraznili přední mlhovky zvětšením dutin, ve kterých jsou do nárazníku integrovány světlomety. Elegatními prvky je dvojitá chromovaná koncovka výfuku a podobný stříbrně lakovaný díl u spodního okraje zadního i předního nárazníku.
Pneumatiky o rozměru 225/50 na pětiparskových 17“ kolech zvýrazňují charakter vozu s pohonem všech kol, stejně jako o 40 mm zvětšená světlá výška, zlepšující průchodnost terénem. Tím se současně zvětšily nájezdové úhly vpředu 17,6º i vzadu 23º, stejně jako přechodový úhel. Přístrojová deska, volant a obložení dveří je ve dvoubarevné kombinaci. Místo světle šedé vítá cestující netradiční odstín hnědé, kombinované s černou barvou. auta.
Zavazadlový prostor nabízí objem 490 l (4WD), který může být díky posuvné druhé řadě (o 16 cm) zvětšen na 593 l, případně na 1562 litrů sklopením zadních sedadel.
Zákazníkům by však nestačil jen vzhled crossoveru, a proto SEAT vybavil vůz pohonem všech kol s elektronicky řízenou mezinápravovou spojkou Haldex, která upravuje rozdíl mezi otáčkami vstupního (vede od převodovky) a výstupního hřídele (spojen se zadní nápravou). Za běžných trakčních podmínek se Freetrack chová jako automobil s pohonem přední nápravy. V prodeji je také provední pouze s pohonem předních kol.
Řídicí jednotka reguluje podíl hnací síly, která je v krajním případě rozdělena mezi nápravy v poměru 50:50. Pohon všech kol neomezuje prostor uvnitř vozu, pouze si vyžádal úpravy na zadní nápravě a jejím odpružení. Změny jsou patrné také na palivové nádrži, ačkoli využitelný objem 55 litrů zůstává beze změn.
Osvědčený podvozek Agile Chassis opět prokazuje agilnější reakce na pokyny řidiče, což se odráží na vyšší úrovni aktivní bezpečnosti. Zároveň lze větší rychlostí projíždět zatáčky, i přes vyšší těžiště karoserie, a to jen při minimálním náklonu. Tyto vlastnosti staví na pečlivě vyladěných charakteristikách pružin, tlumičů a elektromechanického posilovače řízení, jehož účinek se variabilně přizpůsobuje aktuální situaci.
Pružiny přední nápravy McPherson jsou usazeny pod optimálním úhlem a ustaveny tuhými silentbloky, zajišťující stabilitu za všech okolností Tuhá pryžová lůžka snižují rázy přenášené do volantu při akceleraci, brzdění nebo prudkém zatáčení.
Stejně jako ostatní vozy SEAT má zadní náprava víceprvkové zavěšení. Ustavení kol čtyřmi rameny (tři příčná a jedno podélné) dovolují dynamickou jízdu. Takřka perfektní vedení kol omezuje jejich směrovou úchylku a nedotáčivost vozu. Systém odpružení a tlumení je vybaven tlumiči s větším zásobníkem oleje než u modelu Altea XL. Díky tomu zvládá podvozek mnohem drsnější provozní podmínky, aniž by se teplota kapaliny v tlumiči dostala nad kritickou mez. Obě motorizace jsou dodávány s kotoučovými brzdami s rozměry 312 x 25 mm (vpředu) a 286 x 12 mm (vzadu).
Altea Freetrack je standardně vybaven protiprokluzovým systémem TCS, dále poslední generací stabilizačního systému ESP, rozšířeného o systém podpory řízení DSR, které prostřednictvím impulsů do volantu usnadňuje řidiči v kritické situaci správnou reakci natočením kol. Brzdový asistent EBA při kritickém brzdění samočinně zvyšuje tlak v brzdovém systému, a zvětšuje sílu, působící na brzdový pedál. Další funkcí, rozšiřující možnosti ESP, je tzv. Trailer Stability Program (TSP), který zvyšuje bezpečnost vozidla táhnoucího přívěs.
Nový Freetrack může mít až osm airbagů, přičemž standardem jsou čelní, boční i hlavové airbagy, na přání také boční pro cestující na zadních sedadlech. Každé sedadlo ve druhé řadě je opatřeno úchyty ISOFIX.
Karoserie je koncipována jako bezpečnostní klec, jejíž deformační zóny absorbují co nejvyšší podíl energie nárazu. Při převrácení vozu přebírají funkci ochranných oblouků tři tuhé ochranné prstence. První začíná u čelního skla a pokračuje dolů přes A-sloupky karoserie a přední hranu rámu dveří. Druhý spojuje podélné výztuhy střechy se středními B-sloupky karoserie a plošinou mezi prahy (na každé straně vytváří výztuhu ve tvaru horizontálního H). Třetí výztuhu vytvářejí C-sloupky, rám víka zavazadelníku a zadní příčná výztuha.
Pro Alteu Freetrack jsou v nabídce vznětový 2.0 TDI a zážehový 2.0 TFSI s přímým vstřikováním a přeplňovaným výfukovým turbodmychadlem, integrovaným do výfukového potrubí. Oba motory jsou dodávány se šestistupňovými ručně řazenými převodovkami a s pohonem 4WD, pro verzi 2WD je určen čtyřválec 2.0TDI/140 k.
Zážehový motor
Vznětové motory
Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – N.m/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.)-l/100 km
Rozměry: 4493 x 1788 x 1622 mm
Rozvor:2576 mm
Altea Freetrack je nabízena pouze v jediné výbavě s dlouhým seznamem položek sériové bezpečnostní, komfortní i praktické výbavy.
Nejméně obvyklé je u modelu 4x4 multimediální zábavní systém s LCD obrazovku s úhlopříčkou 7“, uchycenou na stropě a konektor RCA, pro připojení k DVD přehrávači, videohrám, notebooku, iPod nebo MP3 přehrávači. Zvuk k filmu lze poslouchat bezdrátovými sluchátky. K sériové výbavě patří mj. dvouzónová klimatizace Climatronic, dešťový senzor, automatické svícení, parkovací asistent, tempomat, palubní počítač nebo autorádio s CD a MP3 přehrávačem a ovládáním na volantu, ESP, systém kontroly tlaku v pneumatikách (4WD), šest airbagů nebo elektromechanický posilovač řízení.
Verze 2.0 TDI/140 k s pohonem předních kol přijde na 769 900 Kč, verze 2.0TDI/170 k stojí 869 900 Kč a benzinové provedení pak 839 900 Kč.
JL, 21.9.2007
Jedním z prvků, typických pro crossovery je plastové obložení kolem celého vozu, které chrání nárazníky, blatníky a prahy. Nový je také tvar předního i zadního nárazníku, nasávací otvor je větší, než u modelu Altea XL. Designéři zvýraznili přední mlhovky zvětšením dutin, ve kterých jsou do nárazníku integrovány světlomety. Elegatními prvky je dvojitá chromovaná koncovka výfuku a podobný stříbrně lakovaný díl u spodního okraje zadního i předního nárazníku.
Pneumatiky o rozměru 225/50 na pětiparskových 17“ kolech zvýrazňují charakter vozu s pohonem všech kol, stejně jako o 40 mm zvětšená světlá výška, zlepšující průchodnost terénem. Tím se současně zvětšily nájezdové úhly vpředu 17,6º i vzadu 23º, stejně jako přechodový úhel. Přístrojová deska, volant a obložení dveří je ve dvoubarevné kombinaci. Místo světle šedé vítá cestující netradiční odstín hnědé, kombinované s černou barvou. auta.
Zavazadlový prostor nabízí objem 490 l (4WD), který může být díky posuvné druhé řadě (o 16 cm) zvětšen na 593 l, případně na 1562 litrů sklopením zadních sedadel.
Zákazníkům by však nestačil jen vzhled crossoveru, a proto SEAT vybavil vůz pohonem všech kol s elektronicky řízenou mezinápravovou spojkou Haldex, která upravuje rozdíl mezi otáčkami vstupního (vede od převodovky) a výstupního hřídele (spojen se zadní nápravou). Za běžných trakčních podmínek se Freetrack chová jako automobil s pohonem přední nápravy. V prodeji je také provední pouze s pohonem předních kol.
Řídicí jednotka reguluje podíl hnací síly, která je v krajním případě rozdělena mezi nápravy v poměru 50:50. Pohon všech kol neomezuje prostor uvnitř vozu, pouze si vyžádal úpravy na zadní nápravě a jejím odpružení. Změny jsou patrné také na palivové nádrži, ačkoli využitelný objem 55 litrů zůstává beze změn.
Osvědčený podvozek Agile Chassis opět prokazuje agilnější reakce na pokyny řidiče, což se odráží na vyšší úrovni aktivní bezpečnosti. Zároveň lze větší rychlostí projíždět zatáčky, i přes vyšší těžiště karoserie, a to jen při minimálním náklonu. Tyto vlastnosti staví na pečlivě vyladěných charakteristikách pružin, tlumičů a elektromechanického posilovače řízení, jehož účinek se variabilně přizpůsobuje aktuální situaci.
Pružiny přední nápravy McPherson jsou usazeny pod optimálním úhlem a ustaveny tuhými silentbloky, zajišťující stabilitu za všech okolností Tuhá pryžová lůžka snižují rázy přenášené do volantu při akceleraci, brzdění nebo prudkém zatáčení.
Stejně jako ostatní vozy SEAT má zadní náprava víceprvkové zavěšení. Ustavení kol čtyřmi rameny (tři příčná a jedno podélné) dovolují dynamickou jízdu. Takřka perfektní vedení kol omezuje jejich směrovou úchylku a nedotáčivost vozu. Systém odpružení a tlumení je vybaven tlumiči s větším zásobníkem oleje než u modelu Altea XL. Díky tomu zvládá podvozek mnohem drsnější provozní podmínky, aniž by se teplota kapaliny v tlumiči dostala nad kritickou mez. Obě motorizace jsou dodávány s kotoučovými brzdami s rozměry 312 x 25 mm (vpředu) a 286 x 12 mm (vzadu).
Altea Freetrack je standardně vybaven protiprokluzovým systémem TCS, dále poslední generací stabilizačního systému ESP, rozšířeného o systém podpory řízení DSR, které prostřednictvím impulsů do volantu usnadňuje řidiči v kritické situaci správnou reakci natočením kol. Brzdový asistent EBA při kritickém brzdění samočinně zvyšuje tlak v brzdovém systému, a zvětšuje sílu, působící na brzdový pedál. Další funkcí, rozšiřující možnosti ESP, je tzv. Trailer Stability Program (TSP), který zvyšuje bezpečnost vozidla táhnoucího přívěs.
Nový Freetrack může mít až osm airbagů, přičemž standardem jsou čelní, boční i hlavové airbagy, na přání také boční pro cestující na zadních sedadlech. Každé sedadlo ve druhé řadě je opatřeno úchyty ISOFIX.
Karoserie je koncipována jako bezpečnostní klec, jejíž deformační zóny absorbují co nejvyšší podíl energie nárazu. Při převrácení vozu přebírají funkci ochranných oblouků tři tuhé ochranné prstence. První začíná u čelního skla a pokračuje dolů přes A-sloupky karoserie a přední hranu rámu dveří. Druhý spojuje podélné výztuhy střechy se středními B-sloupky karoserie a plošinou mezi prahy (na každé straně vytváří výztuhu ve tvaru horizontálního H). Třetí výztuhu vytvářejí C-sloupky, rám víka zavazadelníku a zadní příčná výztuha.
Pro Alteu Freetrack jsou v nabídce vznětový 2.0 TDI a zážehový 2.0 TFSI s přímým vstřikováním a přeplňovaným výfukovým turbodmychadlem, integrovaným do výfukového potrubí. Oba motory jsou dodávány se šestistupňovými ručně řazenými převodovkami a s pohonem 4WD, pro verzi 2WD je určen čtyřválec 2.0TDI/140 k.
Zážehový motor
Typ | 2.0 TSI/200 k |
Objem | 1984 |
Výkon | 147 kW(200 k)/5100 |
Toč.moment | 280/5000 |
Rychlost | 214 |
Zrychlení | 7,5 |
Spotřeba | 12,8/7,4/9,4 |
Vznětové motory
Typ | 2.0 TDI/170 k | 2.0 TDI/140 k |
Objem | 1968 | 1968 |
Výkon | 125(170)/4200 | 103(140)/4000 |
Toč.moment | 350/1800 | 320/2500 |
Rychlost | 204 | 196 |
Zrychlení | 8,7 | 10,2 |
Spotřeba | 8,5/5,7/6,8 | 7,7/5,1/6,1 |
Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – N.m/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.)-l/100 km
Rozměry: 4493 x 1788 x 1622 mm
Rozvor:2576 mm
Altea Freetrack je nabízena pouze v jediné výbavě s dlouhým seznamem položek sériové bezpečnostní, komfortní i praktické výbavy.
Nejméně obvyklé je u modelu 4x4 multimediální zábavní systém s LCD obrazovku s úhlopříčkou 7“, uchycenou na stropě a konektor RCA, pro připojení k DVD přehrávači, videohrám, notebooku, iPod nebo MP3 přehrávači. Zvuk k filmu lze poslouchat bezdrátovými sluchátky. K sériové výbavě patří mj. dvouzónová klimatizace Climatronic, dešťový senzor, automatické svícení, parkovací asistent, tempomat, palubní počítač nebo autorádio s CD a MP3 přehrávačem a ovládáním na volantu, ESP, systém kontroly tlaku v pneumatikách (4WD), šest airbagů nebo elektromechanický posilovač řízení.
Verze 2.0 TDI/140 k s pohonem předních kol přijde na 769 900 Kč, verze 2.0TDI/170 k stojí 869 900 Kč a benzinové provedení pak 839 900 Kč.
JL, 21.9.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout