S VW bezpečně na podzim i v zimě
Stačí lehké „ťuknutí“ do volantu, provedené posilovačem řízení a iniciované systémem ESP stačí k tomu, aby řidič intuitivně provedl protipohyb volantem při velmi specifických situacích během intenzivního brždění na povrchu s odlišnou přilnavostí.
![]() |
V případě, že je například polovina vozovky suchá a druhá pokrytá vlhkým listím nebo dokonce sněhem (tedy s odlišnou adhezí), probíhá prudké intenzivní brždění pod kontrolou systému ESP v ideálním případě tak, že díky systému se vůz nevymkne kontrole, řidič jej udrží v žádaném směru a může se vyhnout případným překážkám. Děje se to na základě senzorikou poskytnutých informací, které elektronika brzd vyhodnocuje a systematickým přibrzďováním kol koriguje pohyb vozidla. V jistém okamžiku ovšem může dojít na základě rozkladu sil a asymetrie jejich působení k takové situaci, že by bez jakéhokoliv zásahu do řízení na základě fyzikálních zákonů mohlo dojít ke smyku přebržděného kola. A zde přesně zasahuje ESP s impulsem do řízení.
ESP vzniklou situaci vyhodnotí, určí správný směr protipohybu vozu a vydá do systému posilovače řízení povel, aby přes sloupek řízení přišel do volantu mechanický impuls ke správné reakci řidiče. Protipohybem řízením řidič vůz srovná, pokud možno bez ztráty přilnavosti, tzn. provede klasické „kontra“. Díky stabilizačnímu účinku protipohybu může být intenzita brždění nezměněna či zvýšena, a to s důrazem na kolo s nejlepší přilnavostí, čímž se může brzdná dráha zkrátit až o deset procent.
Řidič tak udržuje kontrolu nad vozem, neboť ESP impulsem do řízení neprovádí vlastní řízení vozidla. Ovládání vozidla zůstává plně v rukou řidiče. Systém pouze dává řidiči sotva postřehnutelné doporučení, jak se má zachovat. Jinými slovy systém sleduje, vyhodnocuje a „myslí“, řidič potom řídí a vykonává.
JL, 15.11.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout