Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

S Audi TT na Grossglockneru

Rakouskou horskou silnici na Grossglockner jsem si projel již dvakrát, pokaždé ale jen turisticky. Teprve na potřetí jsem si ji mohl vychutnat jak se patří. Za volantem zbrusu nového kupé Audi TT 3.2 quattro.

Presentace nového Audi TT se uskutečnila v Zell am See, odkud vedla jedna testovací dráha lepší než druhá. Ale kdo by odolal vyzkoušet si sportovní kupé na Grossglockneru. Vzhledem k tomu, že ještě nezačala sezona, navíc bylo už pozdní odpoledne a ani počasí turistům zrovna nepřálo, otestovali jsme TT se vším všudy.

Pro nové Audi TT vybral výrobce dvě šestistupňové převodovky - mechanickou nebo dvouspojkovou S tronic a dvě benzinové pohonné jednotky - čtyřválec 2.0 TFSI s pohonem předních kol a šestiválec 3.2 quattro.

Po přímém porovnání můžeme říct, že každá převodovka má své plus a minus. S manuálním řazením si jízdu vychutnáte jako v opravdovém sportovním voze, i když máte v některých pasážích při rychlé jízdě plné ruce práce s volantem, řadicí pákou a „šlapáním na pedály". S automatem se zase můžete soustředit výhradně jen na řízení, a prakticky o nic jiného se nestarat. Kdo chce, může si pohrát se sekvenčním režimem a to buď páčkami za volantem nebo volicí pákou, ale tento způsob řazení nás však příliš nenadchl.

Obě pohonné jednotky poskytují dobré sportovní vyžití a radost z jízdy. I výkon 200 k, slabšího čtyřválce, je plně dostačující, zvláště když největšího točivého momentu 290 N.m je k dispozici od 1800 otáček za minutu a zůstává konstantní do 5000/min. S převodovkou S tronic vůz zrychlí z klidu na sto za 6,4 sekundy.

O 50 k silnější šestiválec, to znamená 250 k a 320 N.m od 2500 do 3000/min už vyžaduje přeci jen více zkušenějšího řidiče. Hodnotám odpovídá také zrychlení - 5,7 s. Aby se výkon co nejlépe přenesl na vozovku, je šestiválec vybaven pohonem všech kol, který za normálních podmínek přenáší 85 procent síly na přední kola, ale v extrémním případě může až 100 procent přenést buď na přední nebo zadní kola. A to je při ostré jízdě už znát.

Na dynamických vlastnostech se podílí také o 9 mm snížený podvozek a větší kola o průměru od 16 do 19". Zapomenout nesmíme ani na nezávislé zavěšení předních kol McPherson na spodní lichoběžníkové nápravě, zatímco vzadu se objevila nová čtyřprvková náprava.

Při překročení rychlosti 120 km/h se ze zadní části vysune spoiler, aby zvýšil přítlak na zadní nápravu. Pod 80 km/h se opět vrátí do své původní polohy. Spoiler lze také obsluhovat tlačítkem na středovém tunelu.

O tom, že Audi TT poskytuje opravdu excelentní jízdní vlastnosti mají vliv také testy na nejtěžším závodním okruhu Nürburgring, na němž bylo nové „té-té" o 15 sekund (!) rychlejší než jeho předchůdce.

Jízdní vlastnosti si lze ještě vylepšit buď nastavením režimu normál nebo sport anebo magnetickým tlumicím systémem, kdy se během milisekund změní charakteristika tlumení.

První generace byla považována hned od svého zrození v roce 1998 za ikonu sportovních vozů a tak jsme si říkali, jestli může být něco ještě lepší. Po svezení musíme konstatovat, že ano. První generace představovala milník automobilového designu a druhá generace pokračuje v nastoupené cestě, kdy hlavním motivem byl kruh a oblouk střešní linie, přídě i zádě.

Vůz je opět koncipován jako 2+2místné kupé, ale zadní sedadla jsou opravdu hodně nouzová. Zato v nízko umístěných sedadlech vpředu si připadáte jako ve sportovním voze, navíc jsme si pochvalovali i výborné boční vedení. Nový je sportovní volant se silnější kůží potaženým věncem, který padne dobře do ruky. Po vzoru RS4 nebo studie Le Mans je ve spodní části zploštělý, čímž nás ještě utvrzuje, že sedíme zase jednou v opravdovém kupé. Tomu odpovídají i velký analogový otáčkoměr a rychloměr, nad nimi ukazatele paliva a teploty. Mezi velkými kruhovými přístroji je ještě informační dispej. Interiér plně odpovídá charakteru moderních sporťáků, navíc je díky větším vnějším rozměrům, prostornější v délce například o 7,5 cm. Z toho těží nejen cestující, ale také objem zavazadlového prostoru pod zadní výklopnou stěnou. V základním stavu má objem 290 l, po sklopení zadních opěradel se zvětší až na 700 litrů, takže můžete klidně vyrazit na golf.

Karoserie tvořená prostorovým hliníkovým rámem Space Frame váží jen 206 kilogramů, když 140 kg tvoří hliník a 66 kg ocelové komponenty. Tím se hmotnost celého vozu dostala na 1260 kg, resp. 1410 kg. Nízká hmotnost je dalším klíčovým faktorem jízdní dynamiky, jakou může kupé TT nabídnout.

Audi TT 3.2 quattro jasně dokázalo, že je dalším horkým želízkem ingolstadtské automobilky nejen v segmentu kupé, ale hlavně sportovních plnokrevníků.

V ČR se bude jeho cena pohybovat od 999 999 Kč (2.0 TFSI) až po 1 295 200 Kč za špičkové provedení 3.2 quattro S tronic.

Základní technické údaje

Zážehový čtyřválec 2.0 TFSI

Výkon: 200 k (147 kW) při 5100-6000/min

Toč.moment: 280 N.m při 1800-5000/min

Rychlost: 240 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 6,6 s

Spotřeba

(město/mimo město/kombin): 10,7/6,0/7,7 l/100 km

Zážehový vidlicový šestiválec 3.2 quattro

Výkon: 250 k (184 kW) při 6300/min

Toč.moment: 320 N.m při 2500-3000/min

Rychlost: 250 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 5,7 s

Spotřeba

(město/mimo město/kombin): 12,9/7,3/9,4 l/100 km

(údaje pro verzi S-tronic)

Rozměry:

Délka x šířka x výška: 4178 x 1842 x 1352 mm

Rozvor: 2468 mm

Rozchod kol: 1572/1558 mm

Jindřich Lasík, 26.6.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar