Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Renault - velká elektrifikace modelů

Tři modely „full hybrid“ (Clio) a „plug-in hybrid“ (Captur a Mégane) doplňují nabídku nejširší elektrifikace modelové řady na trhu, vedle 100 % elektrických modelů, jako jsou Nové ZOE, Nové Twingo Z.E. nebo i Kangoo Z.E. Modelová řada E-TECH je přizpůsobena jakémukoli využití, s nímž se zákazníci střetávají (mimoměstský provoz, město, dálnice).

Skupina Renault je průkopníkem a expertem v oblasti elektromobility, která je strategickou oblastí zájmu skupiny v dosažení vize trvalé mobility pro všechny dnes i v budoucnu. Tato odbornost v oblasti elektromobilů je dána více než desetiletými zkušenostmi s vývojem a výrobou elektromobilů a umožňuje to dnes nabízet účinné hybridní systémy.


Díky tomuto vývoji skutečného hybridního pohonu, a nikoli pouhého elektrifikovaného termického motoru, zajišťují pohony E-TECH:


•systematické startování a rozjezdy v elektrickém režimu,

potěšení z řízení za všech okolností,
•vynikající energetickou účinnost, zejména díky inovativní převodovce, účinnému regeneračnímu brzdění a vysokou schopnost dobíjení baterie. Spojený výsledek získané odbornosti ve Formuli 1 a v oblasti elektrických vozidel.


Díky těmto trumfům dosahuje Clio E-TECH až 80 % doby jízdy ve městě v plně elektrickém režimu spolu s úsporou spotřeby paliva v městském cyklu až 40 % oproti benzínovému motoru. Nový Captur E-TECH Plug-in a Nový Mégane E-TECH Plug-in umožňují dojezd ve 100 % elektrickém režimu 50 km při rychlosti až 135 km/h ve smíšeném cyklul (WLTP) a až 65 kilometrů v městském provozu (WLTP City).


Pohonný agregát společný hybridním pohonům Renault existuje ve dvou variantách: E-TECH pro „full hybrid“ (HEV neboli „hybrid“) a E-TECH Plug-in pro „plug-in hybrid“ (PHEV neboli „dobíjecí hybrid“). Lze je snadno včlenit do těchto modelů díky jejich modulární platformě CMF-B a CMF-C/D, koncipované již od počátku tak, aby umožnila elektrifikaci a nebývalou kompaktnost technologie E-TECH, kterou lze umístit do motorového prostoru víceúčelového auta do města, například Clio.

Inženýři Renaultu vyvinuli revoluční řešení pro hybridní pohony, které jsou předmětem více než 150 patentů. Je založeno na hybridní soustavě zvané „sériově-paralelní“, nabízející maximum kombinací a maximální úsporu CO2 při provozu.


Udržitelná mobilita pro každého

Vizí skupiny Renault je poskytnutí trvalé mobility každému, dnes i v budoucnu. Nástup těchto nových pohonů je součástí této vize. Ambicí skupiny Renault je dosáhnout do r. 2022 hromadné elektrifikace modelové řady s 8 čistě elektrickými modely a 12 elektrifikovanými modely (hybridy a plug-in hybridy).


Když motorsport inspiruje sériové vozidlo

Automobilový sport a účast Renaultu ve Formuli 1 se ocitly v centru vývoje hybridních pohonů E-TECH skupiny Renault. Toto propojení automobilového sportu a sériových vozidel se odráží v několika disciplínách: opětné využití energie a užití inovativní automatické multimódové převodovky, poprvé použité u sériového vozidla.


Energetická optimalizace jako priorita

Oboustranná výměna mezi Renault F1 Team a vývojáři značky Renault v oblasti řízení energie probíhá v praxi od r. 2013. Několik inženýrů specializovaných na hybridizaci a pověřených pracemi na modelech Renault E-TECH připravilo nástup hybridů do Formule 1 v r. 2014 a dnes pracuje na vývoji hybridního motoru pro Formuli 1 v závodě ve Viry-Châtillon. Získali důkladné znalosti strategie řízení energie, které následně využili ve vývoji těchto modelů.
Právě zejména díky těmto znalostem spojují pohony E-TECH potěšení z řízení s vysokou účinností v oblasti rekuperace a využití energie. Díky tomuto postupu se baterie dobíjí pokaždé, když množství vytvořené energie přesáhne potřebu výkonu.

Stejně jako u F1 zpomalení a brzdění umožňuje opětné využití kinetické energie, přeměněné na elektrickou energii za účelem dobití baterie. U sériových vozidel, zejména při jízdě po dálnici, zákonitosti řízení energie spouštějí dobíjení baterie a nutí motor k fungování v režimu optimálního výkonu. Tento přebytek energie může být následně využit k ulehčení práce tepelného motoru při důkladném sešlápnutí plynu nebo k zajištění jízdy ve 100% elektrickém režimu při projíždění městem po plánované trase.

Systém MULTI-SENSE umožňuje zvolit jízdní režim SPORT, pro maximální možný výkon. Při silném sešlápnutí plynu podávají oba elektrické motory dodatečný společný výkon spalovacímu motoru. Toto využití pochází přímo z Formule 1, jejíž piloti mohou podle specifického režimu vyžadovat maximum dostupného výkonu, zejména při kvalifikačních jízdách.


Inovativní převodovka

Konstrukce pohonu Renault E-TECH spočívá na společných základech s pohonem monopostů Renault F1 Team: spalovací motor spojený se dvěma elektrickými motory a centrální baterií. Tato konstrukce je spojena s multimódovou převodovkou.

Díky spojení s elektrickými motory umožňuje tato převodovka bez spojky startování ve 100% elektrickém režimu a výrazně snižuje výpadek výkonu při řazení, což přispívá k lepšímu zrychlení. U F1 je toto rychlé řazení rovněž důležité pro omezení škubání a tudíž ztrát přilnavosti.

Pohon Renault E-TECH (hybridní nebo plug-in hybridní) vyvinulo a nechalo si patentovat vývojové centrum Renault. Je dědicem pohonu konceptu EOLAB, představeného v roce 2014, a využívá zkušeností značky z elektrifikace. Využívá prvky vyvinuté v rámci Alliance, jako přepracovaný benzínový motor 1,6 l nové generace, doplněný dvěma elektrickými motory – z toho jedním typu HSG (High-Voltage Starter Generator, neboli vysokonapěťový startér) – a inovativní multimódovou převodovkou bez spojky. Revoluční spojení elektrických motorů s převodovkou umožňuje optimalizovat a uhladit změnu stupňů. Tato převodovka vychází z konstrukce použité u Formule 1.


Kapacita baterie lithium-ion


•U Clio E-TECH umožňuje baterie 1,2 kWh (230V) významné snížení spotřeby paliva a emisí CO2 a až 80 % doby jízdy po městě ve 100% elektrickém režimu.

•U Nového Captur E-TECH Plug-in a Nového Mégane E-TECH Plug-in umožňuje baterie 9,8 kWh (400V) dojezd až 65 km ve 100% elektrickém režimu v městském provozu (WLTP).


Reaktivita za provozu a energetická optimalizace

Spojení dvou elektrických motorů, inovativní multimódové převodovky a spalovacího motoru nabízí množství rozmanitých způsobů funkce :

•Startování 100% elektrické: absence spojky u této inovativní převodovky umožňuje starty a rozjezdy ve 100% elektrickém režimu bez zapojení spalovacího motoru. Startování hybridních vozidel E-TECH tudíž systematicky zajišťuje hlavní elektrický motor. Což je dodatečná výhoda, neboť rozjezdy jsou s okamžitě dostupným točivým momentem obzvlášť živé.


•Automatické přizpůsobení řízení v každé situaci: technologie E-TECH je založena na konstrukci sériově-paralelní, což umožňuje kombinovat výhody jednotlivých možných hybridních typů (sériový, paralelní a sériově-paralelní). Motory mohou fungovat nezávisle nebo společně a směrovat výkon na kola. Řídicí jednotka řídí motory a jejich běh podle potřebného zrychlení a výkonu, jakož i možnosti regenerace baterie. Toto řízení probíhá podle 15 kombinací funkcí mezi jednotlivými motory a zařazenými rychlostmi převodovky.

Za provozu jsou změny režimu téměř neznatelné a nevyžadují žádnou činnost řidiče. Systém E-TECH zvolí automaticky nejvhodnější režim pro danou situaci s cílem maximálně optimalizovat emise a spotřebu a současně zajistit živou odezvu motoru.

Rekuperace energie a regenerační brzdění

Technologie E-TECH současně umožňuje optimalizovat energii ve fázi zpomalení a brzdění.
•Regenerace baterie při zpomalení: když řidič zvedne nohu z plynu a řadicí páka je v poloze Drive, hlavní elektrický motor funguje jako generátor, který odebere zpět kinetickou energii vzniklou zpomalením, přemění ji v elektrickou energii a předá ji baterii.


•Mode „B“ : Pro zpětný odběr více energie je možno zařadit polohu Brake (B). V tomto případě je zpomalení výraznější v závislosti na stavu nabití baterie až do rychlosti zpomalení asi 7 km/h.


•Regenerační brzdění: když řidič sešlápne brzdový pedál, brzdění se spustí s přispěním elektřiny, podle potřeby s přispěním hydrauliky, pocházejícím od brzdových destiček. I zde elektrický motor přidává na brzdění a může zachytit přebytek energie a předat ho baterii – (pokud baterie má volnou kapacitu na uložení energie).


Souhrn těchto vlastností zajišťuje modelům Renault E-TECH a E-TECH Plug-in vynikající odezvu na plynový pedál, větší potěšení z řízení, značnou optimalizaci energie, jakož i optimalizaci dobíjení baterie při zpomalení a při brzdění, čímž dosahuje maximální úroveň efektivity řízení.


První hybridní řada pro každého podle jeho potřeb

Nové hybridní modely Clio E-TECH, Captur E-TECH Plug-in a Mégane E-TECH Plug-in doplňují ostatní 100% elektrické motory v modelové řadě značky Renault a vyhovují různému použití. Technologie E-TECH je zprvu dostupná u nejprodávanějších modelů a následně má být rozšířena do dalších modelů.


Renault 2.7.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar