Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Renault přichází s novou hybridní technologií

Skupina Renault je průkopníkem a expertem v oblasti elektromobility více než desetiletými zkušenostmi s vývojem a výrobou elektromobilů a umožňuje to dnes nabízet účinné hybridní systémy. A právě v minulých dnech představil Renault ČR pro náš trh tři nové hybridní modely – Clio („full hybrid), Captur a Mégane (oba „Plug in hybrid“).

Díky vývoji skutečného hybridního pohonu, a nikoli pouhého elektrifikovaného termického motoru, zajišťují pohony E-TECH:

•systematické startování a rozjezdy v elektrickém režimu,

•potěšení z řízení za všech okolností,

•vynikající energetickou účinnost, zejména díky inovativní převodovce, účinnému regeneračnímu brzdění a vysokou schopnost dobíjení baterie. Spojený výsledek získané odbornosti ve Formuli 1 a v oblasti elektrických vozidel.


Renault Clio E-TECH dosahuje až 80 % doby jízdy ve městě v plně elektrickém režimu spolu s úsporou spotřeby paliva v městském cyklu až 40 % oproti benzínovému motoru. Captur E-TECH Plug-in a Mégane E-TECH Plug-in umožňují dojezd ve 100 % elektrickém režimu 50 km při rychlosti až 135 km/h ve smíšeném cyklul (WLTP) a až 65 kilometrů v městském provozu (WLTP City).


Inovativní technologie
Pohonný agregát společný hybridním pohonům Renault existuje ve dvou variantách:

E-TECH pro „full hybrid“ (HEV neboli „hybrid“)
E-TECH Plug-in pro „plug-in hybrid“ (PHEV neboli „dobíjecí hybrid“).

Díky jejich modulární platformě CMF-B a CMF-C/D je lze snadno umístit do těchto modelů. Od počátku jsou koncipované tak, aby umožnila elektrifikaci a nebývalou kompaktnost technologie E-TECH, kterou lze umístit do motorového prostoru víceúčelového auta do města, například Clio.

Inženýři Renaultu vyvinuli revoluční řešení pro hybridní pohony, které jsou předmětem více než 150 patentů. Je založeno na hybridní soustavě zvané „sériově-paralelní“, nabízející maximum kombinací a maximální úsporu CO2 při provozu.

Konstrukce pohonu Renault E-TECH spočívá na společných základech s pohonem monopostů Renault F1 Team: spalovací motor spojený se dvěma elektrickými motory a centrální baterií. Tato konstrukce je spojena s multimódovou převodovkou.

Díky spojení s elektrickými motory umožňuje převodovka bez spojky startování ve 100% elektrickém režimu a výrazně snižuje výpadku výkonu při řazení, což přispívá k pohodlí řízení a k výkonu zrychlení. U F1 je toto rychlé řazení rovněž důležité pro omezení škubání a tudíž ztrát přilnavosti.


Renault E-TECH

Pohon Renault E-TECH vyvinulo a nechalo si patentovat vývojové centrum Renault. Je dědicem pohonu konceptu EOLAB, představeného v roce 2014, a využívá zkušeností značky z elektrifikace. Využívá prvky vyvinuté v rámci Alliance, jako benzínový motor 1,6 l nové generace, přepracovaný zvláště pro tuto příležitost. Je provázen dvěma elektrickými motory – z toho jedním typu HSG (High-Voltage Starter Generator, neboli vysokonapěťový startér) – a inovativní multimódovou převodovkou bez spojky. Revoluční spojení elektrických motorů s převodovkou umožňuje optimalizovat a uhladit změnu stupňů.

Kapacita baterie lithium-ion se liší podle typu hybridního pohonu:


Clio E-TECH
umožňuje baterie 1,2 kWh (230V) významné snížení spotřeby paliva a emisí CO2 a až 80 % doby jízdy po městě ve 100% elektrickém režimu.


Captur E-TECH Plug-in a Nového Mégane E-TECH Plug-in
umožňuje baterie 9,8 kWh (400V) dojezd až 65 km ve 100% elektrickém režimu v městském provozu (WLTP).


Energetická optimalizace

Spojení dvou elektrických motorů, inovativní multimódové převodovky a spalovacího motoru nabízí množství rozmanitých způsobů funkce :

Startování 100% elektrické:

absence spojky u této inovativní převodovky umožňuje starty a rozjezdy ve 100% elektrickém režimu bez zapojení spalovacího motoru. Startování hybridních vozidel E-TECH tudíž systematicky zajišťuje hlavní elektrický motor. Což je výhoda, neboť rozjezdy jsou s okamžitě dostupným točivým momentem obzvlášť živé.


Automatické přizpůsobení řízení

Technologie E-TECH je založena na konstrukci sériově-paralelní, což umožňuje kombinovat výhody jednotlivých možných hybridních typů (sériový, paralelní a sériově-paralelní). Motory mohou fungovat nezávisle nebo společně a směrovat výkon na kola. Řídicí jednotka řídí motory a jejich běh podle potřebného zrychlení a výkonu, jakož i možnosti regenerace baterie. Toto řízení probíhá podle 15 kombinací funkcí mezi jednotlivými motory a zařazenými rychlostmi převodovky.

Za provozu jsou změny režimu téměř neznatelné a nevyžadují žádnou činnost řidiče. Systém E-TECH zvolí automaticky nejvhodnější režim pro danou situaci s cílem maximálně optimalizovat emise a spotřebu a současně zajistit živou odezvu motoru.



Rekuperace energie a regenerační brzdění

Technologie E-TECH současně umožňuje optimalizovat energii ve fázi zpomalení a brzdění. když řidič zvedne nohu z plynu a řadicí páka je v poloze Drive, hlavní elektrický motor funguje jako generátor, který odebere zpět kinetickou energii vzniklou zpomalením, přemění ji v elektrickou energii a předá ji baterii.

Mode „B“

Pro zpětný odběr více energie je možno zařadit polohu Brake (B). V tomto případě je zpomalení výraznější v závislosti na stavu nabití baterie až do rychlosti zpomalení asi 7 km/h.

Regenerační brzdění: když řidič sešlápne brzdový pedál, brzdění se spustí s přispěním elektřiny, podle potřeby s přispěním hydrauliky, pocházejícím od brzdových destiček. I zde elektrický motor přidává na brzdění a může zachytit přebytek energie a předat ho baterii – (pokud baterie má volnou kapacitu na uložení energie).

Souhrn těchto vlastností zajišťuje modelům Renault E-TECH a E-TECH Plug-in vynikající odezvu na plynový pedál, větší potěšení z řízení, značnou optimalizaci energie, jakož i optimalizaci dobíjení baterie při zpomalení a při brzdění, čímž dosahuje maximální úroveň efektivity řízení.



Renault 15.10.2020



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar