Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Renault Symbioz - novinka s hybridní technologií v ČR

Renault se zavázal do roku 2025 představit sedm nových modelů segmentu C a D: nejnovětším přírůstkem na českém trhu je Renault Symbioz, SUV nižší střední třídy, což jej řadí mezi důležité modely.

Symbioz v sobě zahrnuje to nejlepší z technologií značky Renault v segmentu C a nabízí kompaktní rozměry a prostornost. Dokáže přizpůsobit svůj zavazadlový prostor a prostor pro cestující potřebám rodin. Je vybaven užitečnými technologiemi, které lidem přinášejí přidanou hodnotu a má kompaktní rozměry, které jsou vhodné i pro jízdu ve městě

Symbioz posiluje pozici značky Renault v segmentu C a zaujímá pozici mezi modely Captur a Austral. S délkou 4,41 m doplňuje "hybridní" řadu E-Tech, do které již patří Arkana (4,57 m) a Austral (4,51 m), a také "elektrickou" řadu E-Tech s modely Megane a Scenic E-Tech electric.

Symbioz je postaven na prodloužené verzi platformy CMF-B, kterou používají modely Clio a Captur (segment B) a Arkana (segment C), má vyvážené proporce, dokonce i zadní převis, díky němuž má velký objem zavazadlového prostoru, dodává celkovým liniím plynulost. Záď vyvažuje moderní, agresivní přední část, kde se vysoká, horizontální kapota setkává s výrazně kolmou přední částí.
Přední a zadní část vozu se vyznačuje výraznými hranami, které lámou světlo, podtrhují obrysy vozu a působí velmi rafinovaně

Design doplňují velká 19" kola verzí Esprit Alpine a Iconic. Všechna kola (18 a 19") jsou nová a exkluzivní pro tento model. Jejich ostrý design hraje na strunu dynamických grafických efektů a vytváří iluzi, že kolo je v pohybu, i když stojí.
Vodorovně protažené světlomety jsou propojeny černým pásem, který opticky odlehčuje přední plochu a zároveň zvětšuje vozidlo.


VELKORYSÝ PROSTOR

Aniž by Symbioz obětoval kompaktnost svých vnějších rozměrů, nabízí velkorysý vnitřní prostor, snadno přizpůsobitelný díky posuvné zadní lavici a obohacený o výbavu, která přispívá k pohodě na palubě, jako je skleněná střecha Solarbay s nastavitelnou průhledností a elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru. Symbioz je vůz, který umí všechno, švýcarský armádní nožík, který funguje jako nový životní prostor pro celou rodinu.

Symbioz se svou délkou (4,41 m) a šířkou (1,79 m nabízí agilitu, aniž by byl omezen vnitřní prostor nebo objem zavazadlového prostoru, což je jedna z hlavních předností vozu na trhu
Zadní lavice posuvná v rozsahu 16 cm nabízí cestujícím na zadních sedadlech prostor pro kolena 221 mm, přičemž objem zavazadlového prostoru v této konfiguraci zůstává 492 litrů. Pokud nejsou zadní sedadla obsazena dospělými osobami, lze zadní lavici posunout dopředu a zvětšit objem zavazadlového prostoru až na 624 litrů. Při úplném sklopení zadních sedadel pak až na 1 582 litrů.


Solarbay díky technologii AmpliSky eliminuje potřebu clony. Jedná se o kompletní aktivní systém, který se na požádání zneprůhledňuje v segmentech pomocí technologie PDLC (Polymer Dispersed Liquid Crystal), založené na posunu molekul způsobeném elektrickým polem. Maximální ochrana proti slunečnímu záření je zajištěna okamžitě a "wow" efekt je zaručen animací vytvořenou postupným zakalením devíti segmentů pokrývajících povrch skleněné střechy. Tuto inteligentní skleněnou střechu lze dokonce ovládat hlasem prostřednictvím služby Google Assistant (ve vybraných světových jazycích) nebo tlačítkem na stropním panelu.


Řidič a cestující si mohou vybrat ze čtyř poloh: zcela průhledná střecha, zcela neprůhledná střecha, průhledná střecha vpředu a neprůhledná střecha vzadu a naopak. Neprůhledná skleněná střecha Solarbay snižuje skleníkový efekt v prostoru pro cestující na minimum a udržuje tepelnou pohodu na palubě v létě i v zimě účinněji než mechanická roleta. Navíc se po vypnutí zapalování a opuštění vozidla automaticky přepne do neprůhledného režimu. Po opětovném nastartování vozidla se clona Solarbay vrátí do své poslední polohy.


OpenR Link
Od verze Techno je Symbioz vybaven multimediálním systémem OpenR Link s integrovanými službami Google, založeným na systému Android Automotive 12, který pomáhá zákazníkům v jejich každodenním životě službami. Díky inteligentním funkcím Google dokáže OpenR Link nabízet stále relevantnější návrhy navigace a prostředí na základě zvyklostí řidiče. OpenR Link je od svého uvedení na trh v elektrickém Megane E-Tech etalonem trhu a je kompatibilní s protokoly Android Auto a Apple CarPlay, a to jak kabelově, tak bezdrátově. Jeho centrální 10,4" vertikální dotyková obrazovka (u všech verzí) umožňuje plně využívat propojený svět obsahu a služeb, které nabízí.
Druhá obrazovka s úhlopříčkou 10,25", umístěná naproti řidiči, zobrazuje informace o jízdě. Její velikost je kompatibilní s barevným displejem navigace přímo před očima řidiče.

Pokročilé asistenční systémy řidiče

Symbioz na špičce v oblasti pasivní i aktivní bezpečnosti. Ve verzi Iconic je vybaven 6 airbagy a 29 jízdními asistenty nejnovější generace (ADAS).Mezi nimi patří Active Driver Assist (asistent autonomního řízení 2. úrovně) a inteligentní přizpůsobení rychlosti jízdy k nejpokročilejším v segmentu.
Active Driver Assist je systém autonomního řízení 2. úrovně, který je evolucí asistenta pro jízdu po dálnici a kolonách, který je v nabídce Renault dobře známý. V tomto případě je přizpůsoben kontextu a rozšiřuje svou působnost i mimo dálnice. Jeho princip spočívá v inteligentní kombinaci činností adaptivního tempomatu (s funkcí „Stop & Go“), asistenta pro jízdu v jízdním pruhu a rozpoznávání dopravních značek. Jejich kombinací s geolokačními údaji a specifickou mapou pak může vozidlo jet autonomně, i když je řidič podle zákona povinen udržovat kontakt s volantem. Ideální například v dopravních zácpách, kde poskytuje komfort a klid.

Rozpoznávání značek

Řidič může také aktivovat funkci rozpoznávání dopravních značek s upozorněním na překročení rychlosti, a to nezávisle na funkci Active Driver Assist. Funkce pak na přístrojové desce a obrazovce navigace zobrazí maximální povolenou rychlost v úseku silnice, po kterém se vozidlo pohybuje. Pokud je rychlost vozidla vyšší než rozpoznaná rychlost, zobrazí se vizuální varování. Tlačítkem na volantu se aktivuje omezovač rychlosti, tempomat nebo inteligentní adaptivní tempomat, který se automaticky přizpůsobí nebo nepřizpůsobí povolené rychlosti.

Automatické nouzové brzdění při couvání

Z hlediska jízdních asistentů je jednou z hlavních předností vozu Symbioz systém automatického nouzového brzdění, který funguje i při couvání. Když ultrazvukové senzory zaznamenají potenciální překážku (chodce, cyklistu, sloup atd.), systém upozorní řidiče vizuálně i akusticky. Pokud řidič nereaguje, spustí se dvousekundové nouzové brzdění, aby se zabránilo kolizi. Toto zařízení je funkční při couvání rychlostí 3 až 10 km/h.

Safety Coach

Pro usnadnění řízení a snížení rizika nehod je Symbioz vybaven nástrojem, který pomáhá řidičům objektivně si uvědomit jejich chování a návyky při řízení (s bodovým hodnocením na stupnici od 0 do100, které zohledňuje rychlost, trajektorii a bezpečnou vzdálenost) a poskytuje jim individuální rady, jak z hlediska řízení, tak z hlediska používání systému ADAS, a navrhuje možnosti zlepšení.


Vlastní nastavení

Nové tlačítko My Safety , umístěné na levé straně volantu, umožňuje řidiči jednoduchým pohybem aktivovat nebo deaktivovat preferovaná nastavení nejméně šesti systémů ADAS najednou, přičemž si může zvolit například jejich aktivaci, úroveň zásahu, přítomnost zvukových výstrah atd. Tyto personalizační volby se provádějí prostřednictvím nastavení vozidla na multimediální obrazovce.


Motorizace E-Tech full hybrid

Vysoce účinný a tudíž úsporný provoz hybridního motoru E-Tech 145, kterým je Renault Symbioz vybaven, nabízí komfortní a tichou jízdu na elektrický pohon ve městě bez nutnosti dobíjení.Její "sériově-paralelní" hybridní architektura kombinuje dva elektromotory (e-motor o výkonu 36 kW a startérgenerátor HSG (High-Voltage Starter Generator) o výkonu 18 kW) a zážehový čtyřválec 1,6 l o výkonu 69 kW (94 k) v kombinaci s inteligentní vícerežimovou převodovkou se zubovými spojkami a baterií o kapacitě 1,2 kWh.

Převodovka má 4 převodové stupně pro benzinový motor a 2 převodové stupně pro hlavní elektromotor. Hybridní motor E-Tech 145 nabízí až 14 kombinací provozu mezi spalovacím motorem a elektromotorem pro optimalizaci spotřeby paliva.


Elektrika v hlavní roli

Všechny rozjezdy probíhají elektricky, takže ve městě je možné jezdit až 80 % času plně na elektřinu, přičemž úspora paliva v městském cyklu dosahuje až 40 % ve srovnání s konvenčním benzinovým motorem. Na dálnici umožňuje architektura hnacího ústrojí přímý pohon kol spalovacím motorem, aniž by docházelo ke ztrátám způsobeným zbytečným chodem elektromotorů, jako je tomu u konvenčních hybridních systémů. Tato technologie umožňuje dosahovat nejlepší spotřeby paliva ve všech situacích, přičemž v cyklu WLTP byla vypočtena spotřeba 4,6 l/100 km.
Pohonné ústrojí je neustále optimalizováno, zejména z hlediska řízení softwaru, aby se zlepšila spotřeba paliva a jízdní komfort, zejména na dálnici. Stejně jako Clio a Captur je i Symbioz vybaven novou funkcí E-Save, která se aktivuje tlačítkem na levé straně volantu. Tato funkce zlepšuje jízdní komfort a optimalizuje spotřebu paliva tím, že udržuje nabití akumulátoru minimálně na 40 %, takže je vždy k dispozici dostatek elektrické energie pro překonání připojovacích pruhů bez ztráty rychlosti nebo pro předjíždění pouze silou elektromotoru, aniž by byl spalovací motor dodatečně zatěžován. Navíc nebude docházet k předčasnému podřazování, které je často vnímáno jako zdroj hluku.

Renault Symbioz je v současnosti k dispozici pouze v jedné zmíněné motorizaci, další by se mohly objevit ca za jeden rok).


Ceny


Techno 729 000 Kč
Esprit Alpine 779 000 Kč
Ionic 829 000 Kč
(v září výkupní bonus 60 000 Kč, tzn. Cenu 669 000 Kč)


Pozn. na posledních dvou obr v porovnání se Scenicem.


Renault 12.9.2024

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar