Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Renault Megane RS - s krásnou hračkou na okruhu

První sportovně laděný Renault Megane s označením 2 RS se vyráběl v letech 2003 až 2009 a stal se nejrychlejším automobilem s pohonem předních kol na okruhu Nürburgring. Poté přišel Megane 3 RS, který tento rekord ještě vylepšil a nyní Renault představil na mosteckém autodromu další generaci.

Přestože počasí nepřálo a trať okruhu byla převážně mokrá, tak jsme si jízdy ve dvou blocích po pětadvaceti minutách užívali. K dispozici jsme měli verzi s dvouspojkovou převodovkou, kterou byly vybaveny všechny testovací automobily až na jeden s ručně řazenou. Byla radost kroužit po okruhu a po kousíčkách posunovat pomyslnou laťku výš a výš, ovšem s tím, že fyzikální zákony neošálíme ani na okruhu. A to přestože je Megane RS vybaven například řízením všech čtyř kol 4Control nebo špičkově nastaveným podvozkem s tlumiči s hydraulickým dorazem.

Poté, co Mégane III R.S. zvedl laťku jízdních vlastností, vývojáři podvozku a zavěšení u nového Megane R.S. posunuli úroveň ještě dál právě zíměnou technologií 4Control. Systém aktivního řízení všech čtyř kol je součástí sériové výbavy u podvozků Sport i Cup a v segmentu sportovních kompaktů se s ním setkáváme vůbec poprvé na světě.
Systém 4CONTROL zlepšuje agilitu v utažených zatáčkách a stabilitu ve vysokých rychlostech:
Při nízké rychlosti se zadní kola natáčejí v opačném směru vůči předním kolům, maximálně v úhlu 2,7°. Systém 4CONTROL si přichází na své na klikatých silnicích, kde přináší o 20% přímější řízení a ostřejší jízdní vlastnosti. Zvolené nastavení přináší lepší nájezdy do zatáček a mezi vozy s předním pohonem potěšení z jízdy.

Při vysokých rychlostech se přední a zadní kola natáčejí stejným směrem, maximálně v úhlu 1° u zadních kol. Se zadními koly vždy ideálně natočenými si řidič užívá zvýšenou stabilitu a klidný, ale přesto sportovní zážitek z jízdy.

Bod změny smyslu natáčení je nastaven na 60 kmh. V režimu RACE je zvýšen na 100kmh. Toto nastavení u režimu Race je dáno jeho zamýšleným užitím pro jízdu na závodní trati, kde se setkáváme s vyššími rychlostmi průjezdů zatáčkami. Systém 4Control pak pomáhá řidiči umístit vozidlo do správné stopy při průjezdu zatáčkami a umožnit co dřívější akceleraci na výjezdu.

Již od první generace symbolizovala přední náprava s oddělenou těhlicí zkušenosti Renault Sportu v oblasti podvozků a zavěšení. Tato náprava byla původně vyvinuta pro motorsport, následně adaptována pro výkonná vozidla s předním pohonem, obzvláště pokud jsou vybaveny ještě samosvorným diferenciálem. Přední náprava byla přepracována s cílem přizpůsobit geometrii větší šířce 19“ kol a zvýšit tuhost.

Renault MEGANE R.S. je dostupný se dvěma podvozky: Sport a Cup, což umožňuje volit mezi dvěma druhy jízdních vlastností, každý podvozek se vyznačuje specifickým nastavením zavěšení (pružin, tlumičů, dorazů tlumičů a tuhosti stabilizátoru).
Podvozek přichází s novými tlumiči a elektronicky řízeným systémem přerozdělováním točivého momentu. Tím, že působí nezávisle na brzdy předních kol, umožňuje tato technologie omezit nedotáčivost a optimalizovat trakci na výjezdu ze zatáčky.
Podvozek Cup má o 10 % tužší tlumiče a nový mechanický samosvorný diferenciál Torsen®. Ten má modifikované nastavení v porovnání s předcházející generací a zlepšuje tak jízdní vlastnosti ve všech situacích.

Uznávaný brzdový systém, průměr předních brzdových kotoučů byl zvětšen na 355 mm (+15 mm v porovnání s předchozí generací). Jako volitelný prvek výbavy lze zvolit bi-materiálové brzdové kotouče (hliník/ocel), které pomáhají snížit hmotnost o 1,8 kg na jedno kolo, zatímco zlepšují chlazení při intenzivním brzdění. Čtyři tlumiče s hydraulickými dorazy
Druhá novinka na podvozku je ukrytá v jeho tlumičích., resp. použitím hydraulických dorazů na všech čtyřech tlumičích. Tato technologie inspirovaná rallye spočívá v integraci "tlumiče do tlumiče". Jak se blíží konec zdvihu tlumiče, sekundární píst tlumí pohyb kola, než narazí na doraz tlumiče. Hydraulický doraz pohltí energii nárazu, aniž by ji přenesl zpět na kolo - jak by tomu bylo u tradičních dorazů - hydraulické dorazy zabraňují odskakování kola a zabezpečují optimální kontakt mezi pneumatikou a silnicí.


Motor, převodovky


MEGANE R.S. přichází s novou verzí motoru 1.8 turbo s přímým vstřikováním o výkonu 280 k (205 kW) při 6000/min a točivým momentem 390 Nm od 2400 do 4800/min.
Specialisté na vývoj motorů Renault Sport navrhli novou hlavu válců se zesílenou konstrukcí a účinnějším chlazením, které rozptyluje teplo co nejblíže ke spalovací komoře. Práce se soustředila také na twin scroll turbodmychadlo. Tato technologie zlepšuje točivý moment v nízkých otáčkách. Pro zvýšení přístupu čerstvého vzduchu do motoru bylo sací potrubí přepracováno s přidáním druhého přívodu vzduchu a nového většího vzduchového filtru.


Manuální převodovka nebo EDC

Kromě osvědčené manuální šestistupňové převodovce je nyní dostupná také šestistupňová dvouspojková EDC, která disponuje, stejně jako závodní automobily, řazení pádly pod volantem. Rychlost řazení závisí na zvoleném režimu MULTI-SENSE: Comfort, Normal, Sport, Race.
V režimech Sport a Race převodovka EDC poskytuje také funkce:

Multi Change Down


v manuálním režimu při brzdění můžete současně podřadit o několik rychlostních stupňů najednou, když podržíte levé pádlo. Při výjezdu ze zatáčky je tak zařazen vždy ten nejlepší rychlostní stupeň.


Lounch Control

díky co nejefektivnější práci se spojkami a předpřípravě turbodmychadla je možná okamžitá akcelerace z místa, stejně jako při závodech. V režimu Sport je protiprokluz nastaven tak, aby zabezpečil co nejlepší trakci při akceleraci.

Design


Specifické boční panely karoserie rozšířují blatníky vpředu o 60 mm a vzadu o 45 mm (opriti MEGANE GT). Se světlou výškou sníženou o 5 mm ve srovnání a novými koly o rozměrech 18 nebo 19 palců vypadá vůz přirozeně agresivnější. Přední nárazník s širokým přívodem vzduchu a integrovaným spojlerem ve stylu F1 je charakteristickým znakem designu Renault Sport a symbolem zapojení značky do Formule 1. Specifická maska chladiče s 3D voštinovým designem odkazuje na Renault Sport. Boční výdechy vzduchu, které optimalizují tok proudění vzduchu z podběhů kol. Zadní spoiler je upravený pro zlepšení aerodynamiky. Ke zvýraznění šířky vozu pomáhají vertikální zpětné výdechy, které rovněž přispívají k efektivnějšímu obtékání vzduchu.

Zadní nárazník integruje difuzor a centrální výfuk,. zvýrazněný ozdobnou lištou, který je identitárním znakem Meganu R.S.;


R.S. Monitor: jednodušší a výkonnější

Komplexně přepracovaná ergonomie, rozšířené funkce. R.S. Monitor je systém palubní telemetrie pro zobrazování jízdních dat a nabízí nový zážitek pro řidiče Nového MEGANE R.S. K dispozici jsou dvě verze:

Při objednání vozidla je k dispozici R.S. Monitor, který syntetizuje informace z asi čtyřiceti senzorů umístěných ve vozidle. Na dotykovém displeji systému R-Link 2 je možné v reálném čase zobrazit řadu parametrů vozidla: zrychlení, brzdění, úhel volantu, fungování systému 4CONTROL, teploty a tlaky...

Novinkou v tomto segmentu je R.S. Monitor Expert, který umožňuje natáčet video z jízdy a doplňovat jej telemetrickými daty. Výsledkem jsou pak videa v rozšířené realitě. Tato videa obohacují jízdní zážitky a mohou být okamžitě sdílena na sociálních sítích prostřednictvím aplikací dostupných pro smartphony iOS a Android.


R.S. Vision: Vysoce výkonné osvětlení

Multireflektorový přídavný Full LED světelný systém R.S. Vision se nyní sériově objevuje také u Nového MEGANE R.S. Grafika reflektorů ve tvaru šachovnicové vlajky je umístěna v předním nárazníku na obou stranách spoileru ve stylu F1.
R.S. Vision, unikátní řešení v tomto segmentu trhu, splňuje potřebu výkonného a efektivního osvětlení v souladu s dalšími technologiemi Nového MEGANE R.S.
Zařízení je vybaveno devíti LED diodami na jeden blok. Tento systém seskupuje čtyři funkce vysoce výkonného osvětlení: obrysová světla, světlomety pro přisvěcování do zatáčky (funkce cornering), přední mlhovky a pomocné dálkové světlomety.
S rozsahem 460 metrů dálková světla doplňují hlavní světlomety s technologií Full LED.


MULTI-SENSE

Systém MULTI-SENSE umožňuje personalizovat zážitek z jízdy podle aktuálních okolností. Nastavuje reakci motoru, mapování plynového pedálu, logiku i rychlost řazení a tuhost řízení. K dispozici je pět režimů: Comfort, Normal, Sport, Race (systém ESP deaktivován), Perso. Různé režimy jsou dostupné na dotykovém panelu R-Link 2. Tlačítko R.S. Drive nabízí zkratku k režimům Sport (krátké stisknutí) a Race (dlouhé stisknutí).
Desítku asistenčních systémů řidiče (ADAS), včetně adaptivního tempomatu (ACC), aktivního nouzového brzdění (AEBS), varování o bezpečné vzdálenosti (DW), rozpoznávání dopravních značek s upozorněním na rychlostní omezení (OSP s TSR), systém sledování mrtvého úhlu (BSW), couvací kamery a parkovací asistent (Easy Park Assist


Základní cena je 719 900 Kč, za dvouspojkovou převodovku si musíte připlatit 40 000 Kč, stejně jako za podvozek Cup. Renault Megane RS je pěkná hračka, ale spíš pro toho, kdo si může zaplatit za ježdění po okruzích nebo chce provozovat amatérské závodění.


Základní technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1798 ccm
Výkon: 206 kW (280 k) při 6000/min
Toč.moment: 390 Nm při 2400/min
Rychlost: 255 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,8 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 9,2/6,0/7,2 l/100 km
Rozměry: 4372 x 1874 x 1445 mm
Rozvor kol: 2669 mm
Cena: 719 900 Kč



JL + Renault 17.5.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar