Renault Laguna se čtyřmi řiditelnými koly
V předpremiéře přestavil Renault veřejnosti podvozek Active Drive se čtyřmi řiditelnými koly. Technologie navržená ve spolupráci Renaultu a Renault Sport Technologies pro novou Lagunu.
Výhody podvozku Active Drive se čtyřmi řiditelnými koly jsou četné. Kromě zvýšené manévrovatelnosti a dynamického, ještě přesnějšího chování nabízí nová Laguna neobvyklou přesnost řízení, které intuitivně vede vozidlo na správnou trajektorii, s jedinečným pocitem z řízení a vysokou úrovní bezpečnosti. Od nízkých rychlostí je zvládnutí rychlé a příjemné. Ve městě stejně jako na silnici plné zatáček se vozidlo snadno a přesně řídí. Způsob snížení příčného kolébání vozidla, založený na specifickém nastavení, nabízí cestujícím pocit, že vozidlo zatáčí naplocho. Absence dynamického jevu naklonění od první zatáčky a přesnost při sebemenším natočení volantu zajišťují opravdový požitek z řízení. Z hlediska aktivní bezpečnosti podvozek Active Drive exceluje nejen během kritických situací při brždění (nesymetrická přilnavost, zásah ESP při dynamické kontrole dráhy), ale hlavně během vyhýbacích manévrů.
Vybavena podvozkem Active Drive je nyní Laguna pohyblivější ve městě a v zatáčkovitých úsecích. Do 60 km/h se zadní kola natáčejí v opačném směru než kola přední, v maximálním úhlu 3,5°.
Podvozek Active Drive nabízí dvě výhody: snazší manévry díky menšímu poloměru zatáčení a menší úhel volantu snížený díky přímějšímu, speciálně nastavenému řízení. Na prvním místě, poloměr zatáčení Laguny s podvozkem Active Drive se čtyřmi řiditelnými koly o rozměru 18“ je snížen o 10 %: ze 12,05 m se dostal na 10,80 m. Poloměr se rovněž snižuje s rostoucím úhlem zadních kol, což se projeví nejvíce při výjezdu z parkovacího stání nebo v úzkých uličkách. Na druhém místě se k poloměru zatáčení přidává systém 4RD, který redukuje počet otáček volantu. Pokud je na Laguně třeba 16stupňového natočení volantu pro natočení předního kola o 1°, s podvozkem Active Drive jich stačí pouze 13,5. Poměr se zvyšuje až na 1:12, pokud jsou zadní kola v maximálním opačném natočení oproti předním kolům o 3,5°. Přímost řízení snižuje nutnou práci s volantem ve prospěch pocitu manévrovatelnosti a pohyblivosti. Do stejné zatáčky nemusí řidič tolik točit volantem. S ohledem na natáčení zadních kol je objíždění překážek snazší díky vozidlu, které vypadá jakoby se otáčelo okolo.
Od 60 km/h nabízí Nová Laguna přesnější řízení. Stabilita se zlepšila a chová se, jako by jela po kolejích. Natáčením zadních kol ve stejném směru a simultáně s předními koly umožňuje systém Active Drive postavit se odstředivé síle, která má tendenci vystrčit zadní nápravu ze zatáčky (odskok zadní nápravy). Systém zaručuje snížení rychlosti průjezdu zatáčkou po oddálené trajektorii. Posunuje hranice jízdních vlastností bez nutnosti přitvrdit odpružení a obětovat tak její jízdní komfort. S úhlem natočení kola, obvykle menším než 2°, je zadní náprava neustále udržována na ideální trajektorii ve prospěch stability a účinnosti. V kritických situacích (vyhýbání) se mohou zadní kola natočit až o 3,5°. Podvozek Active Drive se čtyřmi řiditelnými koly přináší více dynamičnosti při zaručení bezpečných jízdních vlastností a pohodlného řízení pro vystupňovaný požitek z jízdy.
Podvozek Active Drive se čtyřmi řiditelnými koly přináší také bezpečnost a pohodlí při vyhýbacím manévru. Řídicí jednotka 4RD ukládá do paměti natočení volantu, čímž detekuje vyhýbací manévr (charakterizovaný velkým rozdílem úhlu natočení volantu v krátkém časovém úseku) a podle souvislostí přizpůsobuje natočení zadních kol. Vzhledem ke specifickému nastavení adaptovaného na dynamickou a sportovní jízdu je zásah ESP zpomalen a průjezd kritického místa je rychlejší a jistější. Zásah systému nastává pouze v nutných případech velmi progresivním způsobem, protože je napojen na natočení zadních kol. Řídicí jednotka 4RD detekuje prostřednictvím bloku ESP/ABS také situace asymetrického brzdění. Přizpůsobuje pak automaticky natočení zadních kol s cílem zachování stability vozidla a bez nutnosti zásahu řidiče na volantu. Řidič si zachovává v kritických situacích kontrolu, což mu zajišťuje pohodlné řízení za běžných podmínek.
Podvozek Active Drive se čtyřmi řiditelnými koly funguje díky elektronickému řízení dynamiky vozidla. Snímač umístěný na sloupku řízení zasílá řídicí jednotce 4RD informaci o úhlu natočení volantu prostřednictvím sítě CAN. Umístěná v zadní části zadní nápravy soustřeďuje také informace o rychlosti vozidla pocházející z bloku ESP/ABS. Řídicí jednotka je schopna porovnávat hodnoty natočení volantu v čase, což umožňuje detekovat velkou rychlost otáčení volantem, synonymum sportovní jízdy nebo vyhýbacího manévru. V závislosti na těchto parametrech dává řídicí jednotka adekvátní pokyn k natočení zadních kol pomocí elektrického pístu umístěného na zadní nápravě. Přesný model dynamického chování umožňuje v každém okamžiku na základě srovnání informací daných požadavkem řidiče a reálnou situací vozidla vyhodnocovat volbu ideální trajektorie.
Spojen se specifickými pohonnými jednotkami bude podvozek Active Drive se čtyřmi řiditelnými koly dostupný na nových verzích nové Laguny od jara 2008.
JL, 27.9.2007
Vybavena podvozkem Active Drive je nyní Laguna pohyblivější ve městě a v zatáčkovitých úsecích. Do 60 km/h se zadní kola natáčejí v opačném směru než kola přední, v maximálním úhlu 3,5°.
Podvozek Active Drive nabízí dvě výhody: snazší manévry díky menšímu poloměru zatáčení a menší úhel volantu snížený díky přímějšímu, speciálně nastavenému řízení. Na prvním místě, poloměr zatáčení Laguny s podvozkem Active Drive se čtyřmi řiditelnými koly o rozměru 18“ je snížen o 10 %: ze 12,05 m se dostal na 10,80 m. Poloměr se rovněž snižuje s rostoucím úhlem zadních kol, což se projeví nejvíce při výjezdu z parkovacího stání nebo v úzkých uličkách. Na druhém místě se k poloměru zatáčení přidává systém 4RD, který redukuje počet otáček volantu. Pokud je na Laguně třeba 16stupňového natočení volantu pro natočení předního kola o 1°, s podvozkem Active Drive jich stačí pouze 13,5. Poměr se zvyšuje až na 1:12, pokud jsou zadní kola v maximálním opačném natočení oproti předním kolům o 3,5°. Přímost řízení snižuje nutnou práci s volantem ve prospěch pocitu manévrovatelnosti a pohyblivosti. Do stejné zatáčky nemusí řidič tolik točit volantem. S ohledem na natáčení zadních kol je objíždění překážek snazší díky vozidlu, které vypadá jakoby se otáčelo okolo.
Od 60 km/h nabízí Nová Laguna přesnější řízení. Stabilita se zlepšila a chová se, jako by jela po kolejích. Natáčením zadních kol ve stejném směru a simultáně s předními koly umožňuje systém Active Drive postavit se odstředivé síle, která má tendenci vystrčit zadní nápravu ze zatáčky (odskok zadní nápravy). Systém zaručuje snížení rychlosti průjezdu zatáčkou po oddálené trajektorii. Posunuje hranice jízdních vlastností bez nutnosti přitvrdit odpružení a obětovat tak její jízdní komfort. S úhlem natočení kola, obvykle menším než 2°, je zadní náprava neustále udržována na ideální trajektorii ve prospěch stability a účinnosti. V kritických situacích (vyhýbání) se mohou zadní kola natočit až o 3,5°. Podvozek Active Drive se čtyřmi řiditelnými koly přináší více dynamičnosti při zaručení bezpečných jízdních vlastností a pohodlného řízení pro vystupňovaný požitek z jízdy.
Podvozek Active Drive se čtyřmi řiditelnými koly přináší také bezpečnost a pohodlí při vyhýbacím manévru. Řídicí jednotka 4RD ukládá do paměti natočení volantu, čímž detekuje vyhýbací manévr (charakterizovaný velkým rozdílem úhlu natočení volantu v krátkém časovém úseku) a podle souvislostí přizpůsobuje natočení zadních kol. Vzhledem ke specifickému nastavení adaptovaného na dynamickou a sportovní jízdu je zásah ESP zpomalen a průjezd kritického místa je rychlejší a jistější. Zásah systému nastává pouze v nutných případech velmi progresivním způsobem, protože je napojen na natočení zadních kol. Řídicí jednotka 4RD detekuje prostřednictvím bloku ESP/ABS také situace asymetrického brzdění. Přizpůsobuje pak automaticky natočení zadních kol s cílem zachování stability vozidla a bez nutnosti zásahu řidiče na volantu. Řidič si zachovává v kritických situacích kontrolu, což mu zajišťuje pohodlné řízení za běžných podmínek.
Podvozek Active Drive se čtyřmi řiditelnými koly funguje díky elektronickému řízení dynamiky vozidla. Snímač umístěný na sloupku řízení zasílá řídicí jednotce 4RD informaci o úhlu natočení volantu prostřednictvím sítě CAN. Umístěná v zadní části zadní nápravy soustřeďuje také informace o rychlosti vozidla pocházející z bloku ESP/ABS. Řídicí jednotka je schopna porovnávat hodnoty natočení volantu v čase, což umožňuje detekovat velkou rychlost otáčení volantem, synonymum sportovní jízdy nebo vyhýbacího manévru. V závislosti na těchto parametrech dává řídicí jednotka adekvátní pokyn k natočení zadních kol pomocí elektrického pístu umístěného na zadní nápravě. Přesný model dynamického chování umožňuje v každém okamžiku na základě srovnání informací daných požadavkem řidiče a reálnou situací vozidla vyhodnocovat volbu ideální trajektorie.
Spojen se specifickými pohonnými jednotkami bude podvozek Active Drive se čtyřmi řiditelnými koly dostupný na nových verzích nové Laguny od jara 2008.
JL, 27.9.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout