Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Renault Grand Scénic 1.5 dCi - větší a levnější

Poprvé se objevil velkoprostorový automobil před 25 lety, když Renault představil model Espace. Neuplynulo ani 12 let a s MPV zamířil do nižší střední třídy, jako Megane Scenic. V roce 1999 zmizelo z označení Megane, naopak letos přibylo Grand. Tím chtěl Renault zdůraznit, že vůz může být až sedmimístný.

V našem případě jsme měli k dispozici verzi Grand Scenic s pěti sedadly, přičemž třetí řadu si lze přikoupit za 15 000 Kč. Pak se ale zavazadlový prostor hodně zmenší, na rozdíl od pětimístné verze, jenž má objem, podle posunu druhé řady, od 564 do 704 litrů. Tři samostatná sedadla můžeme podélně posouvat až o 170 mm, ale také překlápět nebo úplně vyjmout. Jen do podlahy je nemůžeme schovat. Při dvoumístné konfiguraci dosahuje pak královského objemu 2050 litrů, v němž už leccos převezeme. „Stěhování“ nám ulehčí velké zadní dveře a nízká hrana ložného prostoru.
Právě velkolepý interiér je silnou stránkou Grand Scenicu, navíc uvnitř najdeme ještě mnoho schránek, jejichž celkový objem dosahuje 92 litrů. Za nejpraktičtější považujeme podélně posuvný box (o 200 mm) mezi předními sedadly, jenž lze využívat jako loketní opěrku.
Přední sedala jsou rozměrná, příjemně tuhá a celkově pohodlná, což platí rovněž o zadních, na nichž se pohodlně usadí tří dospělé osoby, aniž by trpěli nedostatkem místa. K tomu přispěl i rozvor 2770, který je o 34 mm delší než u platformy Megane, z níž Grand Scénic vychází. Na délku 4560 mm povyrostl o 70 mm, ještě dodejme že výška 1645 mm se navýšila o 30 mm.
Nabídku pohonných jednotek tvoří benzinové čtyřválce 1.6/110 k a 1.4 TCe/130 k a vznětové 1.5 dCi/105 k, 1.9 dCI/130 k a 2.0 dCi/150 k. Volba padla na neslabší turbodiesel, a přestože jsme s ním byli v jiných modelech nadmíru spokojeni, tak v případě Grand Scenicu jej považujeme za nejslabší článek jinak vcelku vydařeného automobilu. Už při obsazení ve dvou mu chybí dynamika, a to nemluvíme při jízdě v pěti. Jen velice nerad se vytáčí z nízkých otáček, tak do nějakých 1500 min (točivý moment 240 Nm při 1750/min), což činí problémy hlavně při rozjíždění a pak během předjíždění, kdy musíte počítat s podstatně delším manévrem. To svým způsobem ovlivňuje nepříznivý turboefekt. Pokud chcete jet trochu svižně, tak se nesmíte bát motor vytáčet a častěji řadit. Na velké MPV prostě výkon 105 k nestačí, určitě bychom dali přednost výkonnějšímu 1.9 dCi (dodává se však od třetí výbavy za 519 000 Kč), který teď máme v kombi Megane Grandtourer. Předem musíme říct, že jízda s ním je o něčem jiném. A tak snad jedině spotřeba nás může uspokojit, na nádrž ujedeme v pohodě nějakých osm set kilometrů při průměrné spotřebě kolem 6,5 litrů nafty.
Tím však nechceme Renault Grand Scenic nikterak srážet na kolena, chybějící výkon nám v tomto případě vynahradí víc než příznivá cena. V základní výbavě Authentique přijde s tímto motorem na 434 900 Kč, když levnější je pouze benzinová 1.6 za 384 900 Kč. Za sedmimístnou verzi je třeba připlatit 15 000 Kč. Naproti tomu nejvyšší výbava Privilege stojí 519 000 Kč, což vzhledem k bohaté výbavě a užitným vlastnostem je cena zajímavá.
Ještě dodejme, že v první výbavě máme mj. čelní a boční airbagy, systémy ABS + EBV, ESP s ASR, výškově a podélně nastavitelný volant, manuální klimatizaci, bezklíčkové nastupování a startování kartou Keyless Drive. V druhé výbavě Expression, v níž byl testovaný automobil, máme navíc třeba mlhovky, poloautomatickou ruční brzdu, dvouzónovou klimatizaci, elektrické ovládání oken, parkovací senzor vzadu, schránky pod zadními sedadly, radio s CD a ovládáním pod volantem atd.
Renault Grand Scenic je vhodným automobilem nižší střední třídy pro každého, komu se zdá kombi malé a už mu nestačí.



Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1461 cm³
Výkon: 78 kW(105 k) při 4000/min
Točivý moment: 240 Nm při 1750/min
Rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,6 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,3/4,5/5,2 l/100 km
Rozměry: 4560 x 1845 x 1645 mm
Rozvor: 1770 mm
Objem zav.prostoru: 564 – 704/2050 l
Cena: 464 900 Kč (Expression)


Jindřich Lasík, 9.10.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar